اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی کردستان اعلام کرد

واگذاری 4 هزار هکتار عرصه‌ طبیعی کردستان برای طرح‌های اشتغالزایی

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع ‌طبیعی کردستان گفت: 4 هزار هکتار از عرصه‌های منابع ‌طبیعی استان طی پنج سال گذشته برای انجام طرح‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی واگذار شده است.

واگذاری 4 هزار هکتار عرصه‌ طبیعی کردستان برای طرح‌های اشتغالزایی

اکرم توفیقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: از آنجا که بحث اشتغال یکی از دغدغه‌های مسئولان کشوری و استانی است لذا منابع‌‌ طبیعی در این راستا نیازهای بخش کشاورزی، خدماتی و صنعتی را با اختصاص زمین تأمین کرده و این را در برنامه خود دارد.

وی تصریح کرد: بعد از تأیید و بررسی کمیته استعدادیابی اراضی استان در سال جاری 245 هکتار از عرصه‌های منابع‌طبیعی به طرح‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی اختصاص داده شده است.

وی در ادامه افزود: در مجموع پنج سال گذشته با استعدادیابی‌های انجام شده 4 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی برای اجرای طرح‌های کشاورزی، خدماتی و صنعتی اختصاص و واگذار شده است.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کردستان در ادامه به اعتبارات اختصاص داده شده اشاره کرد و گفت: 4 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار ملی و 4 میلیارد اعتبار استانی هر ساله به منابع‌ طبیعی استان اختصاص یافته است.

توفیقی عنوان کرد: اعتبارات مذکور جوابگوی حفاظت، احیا و انجام عملیات آبخیزداری در عرصه یک میلیون و 700 هزار هکتاری کردستان نیست.

وی در ادامه با تأکید بر افزایش اعتبارات منابع‌ طبیعی استان، خاطرنشان کرد: با حجم این اعتبارات کنونی اقدامات و کارهایی در شأن منابع‌ طبیعی استان صورت نخواهد گرفت.

وی اظهار داشت: هر چند با اعتبارات حداقلی هم که اختصاص داده شده توانسته‌ایم با متمرکز کردن و حوزه‌ای کردن فعالیت‌ها در اکثر مناطق مشارکت مردم را جلب و کارهای اساسی را انجام دهیم.

مدیرکل منابع ‌طبیعی و آبخیزداری کردستان به ارائه سیما و چشم‌اندازی از مراتع و جنگل‌های استان پرداخت و افزود: سطح مراتع استان بیش از یک میلیون و 414 هزار هکتار و معادل1.7 درصد مراتع کشور است.

توفیقی در ادامه با اشاره به اینکه مراتع به متراکم، نیمه‌متراکم و کم‌‌تراکم تقسیم‌بندی می‌شوند، تصریح کرد:  شمال و شمال‌غربی کردستان، نواحی مرکزی و شرقی به ترتیب مناطق شاخص رویش مراتع متراکم، نیمه‌متراکم و کم‌تراکم هستند.

وی سطح جنگل‌های کردستان را 373 هزار و 327 هکتار ذکر کرد و بیان داشت: سطح جنگل‌های استان معادل 2.63 درصد جنگل‌های کشور است.

به گفته وی، حجم نزولات جوی در کردستان 14 میلیارد مترمکعب است که میزان 6 میلیارد مترمکعب آن به استان‌های دیگر کشور جاری می‌شود.

وی با بیان اینکه استان کردستان سرشاخه پنج حوزه آبخیز کشور است، اضافه کرد: سفیدرود مهم‌ترین حوزه آبخیز استان است که بیش از 49 درصد سطح استان را تشکیل می‌دهد.

مدیرکل منابع‌ طبیعی و آبخیزداری کردستان در پایان عنوان کرد: در حوزه مذکور متوسط بارندگی 360 میلی‌متر است و از نظر فرسایش حوزه‌ بسیار حساسی است  که این امر سد تلوار و منجیل را به شدت تهدید می‌کند.

 

انتهای پیام/غ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول