اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت بازار آبزیان شیلات ایران:

محصولات شیلاتی کشور از مبدا شناسنامه‌دار می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران، از شناسنامه‌دار کردن محصولات شیلاتی از مبدا در کشور خبر داد.

محصولات شیلاتی کشور از مبدا شناسنامه‌دار می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عیسی گل‌شاهی بعد از ظهر امروز در جریان آغاز به‌کار نخستین بازار ماهی الگویی ترویجی سرپوشیده ایران در این شهر اظهار داشت: این بازار به عنوان نخستین پایانه بین‌المللی و عرضه آبزیان برای مقاصد صادراتی و الگویی استاندارد و بهداشتی با تنظیم فرآیند و رویه‌هایی برای عرضه آبزیان در نظر گرفته شده در بازارهای داخلی است.

وی با بیان اینکه تمام فرآیندهای بهداشتی و فنی در این بازار رعایت شده است، افزود: به لحاظ رعایت استانداردها، اجرایی کردن الگوها و دستورالعمل‌های فنی و بهداشتی که سازمان‌های مرتبط برای حسن عرضه محصولات مدنظر دارند در این بازار رعایت شده و در راستای رعایت الگوهای لازم، این بازار به عنوان بازار الگویی معرفی می‌شود.

این مسئول هدف شیلات از احداث و توسعه ساخت چنین بازارهایی را کنترل ضایعات از مبدا در استان‌های اصلی تولید کننده نامید و تصریح کرد: با وجود داشتن هفت استان ساحلی در شمال و جنوب کشور، نقطه آغاز این حرکت از گیلان است.

وی با بیان اینکه امسال نخستین بازار استاندارد آبزیان در مازنداران و نخستین پایانه عرضه این محصولات در گیلان افتتاح شده است، یادآور شد: کارکرد پایانه به صورت بین‌المللی و چند منظوره است که در مجموع فعالیت‌های مرتبط با عرضه را دنبال می‌کند و در این پایانه‌ها ایجاد واحد فرآوری محدود، ایجاد سیستم‌های کنترل و نظارت برای حمل و نقل آبزیان به مقاصد و ایجاد سیستم‌های حمل و نقل متمرکز تدارک دیده می‌شود.

گل‌شاهی ادامه داد: این پایانه‌ها اگر منطقه و موقعیت تقاضا داشته باشند پست‌های قرنطینه‌ای و نظارت بهداشتی از مبدا در آنها انجام می‌گیرد اما کارکردهای بازارها صرفا به عنوان یک مرکز پخش و توزیع است.

وی با بیان اینکه در سطح کشور ساخت 2 بازار دیگر در استان‌های فارس و تهران به صورت پایانه آغاز شده است، خاطرنشان کرد: برای احداث این بازارها و پایانه‌ها عمدتا زمان 3 ساله تعریف می‌شود و پایانه گیلان توانست در همین مدت زمان با مدیریت درست بخش‌خصوصی به اتمام برسد که امیدواریم 2 پایانه دیگر کشور نیز در مدت زمان تعیین شده به بهره‌برداری برسند.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ایران با تصریح بر اینکه معضلات اصلی شیلات گیلان روش سنتی عرضه محصولات است، افزود: جامعه کنونی ما با تغییر در ویژگی‌های رفتاری و آداب اجتماعی دیگر نمی‌تواند در فضای سنتی و غیر استاندارد رغبت به خرید محصولات غدایی داشته باشد در این صورت اگر بخواهیم تصمیم‌گیران آینده خانوار را درباره مصرف آبزیان و سلایق آنان تغییر دهیم باید مطابق با رفتارها و نوع تقاضای آنان حرکت کنیم و در روش عرضه‌رسانی محصولات از جمله محصولات شیلاتی از حالت سنتی خارج شده و با رویه‌های استاندارد به ارائه محصولات بپردازیم.

وی با بیان اینکه در برنامه چهارم توسعه سرانه مصرف آبزیان در کشور 8.5 کیلوگرم بود، بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه به دلیل اینکه بتوانیم سرانه مصرف را به 13 کیلوگرم برسانیم باید بخشی را از طریق افزایش بهره‌وری از عوامل تولید و منابع تولید به دست آوریم و بخش دیگر را نیز از محل کاهش ضایعات کسب کنیم که با توسعه چنین مکان‌هایی برای عرضه مطلوب و باکیفیت محصولات به افزایش سرانه مصرف آبزیان در خانوار ایرانی دست می‌یابیم.

گل‌شاهی با اشاره به اینکه در پایانه گیلان فعالیت‌های موازی‌دگری در برنامه قرار دارد، تصریح کرد: طرح شناسنامه‌دار کردن محصولات شیلاتی از مبدا از جمله این برنامه‌هاست که پیش از این شناسنامه‌دار کردن میگو انجام شد و نیز ماهیان گرمابی و ماهیان دریایی حاصل از صید با مبدا گیلان از پایانه در برنامه قرار دارد.

وی با بیان اینکه با تکمیل فاز دیگر پایانه رشت کنترل ضایعات از مبدا در گیلان انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: اجرایی کردن طرح قابلیت ردیابی محصولات شیلات نیاز به نقاط کنترلی و نظارتی دارد که به صورت کامل در پایانه گیلان اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول