اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی:

چاه‌های غیرمجاز تا خرداد 91 مسدود می‌شوند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی، از مسدود شدن چاه‌های غیرمجاز ثبت نشده در سامانه اطلاع‌رسانی تعیین تکلیف چاه‌های کشاورزی فعال فاقد پروانه بهره‌برداری تا خردادماه 91 خبرداد.

چاه‌های غیرمجاز تا خرداد 91 مسدود می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، ارسلان هاشمی در جلسه مشترک مدیران ارشد سازمان جهادکشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در قالب طرح ساماندهی و ثبت‌نام دارندگان چاه‌های فاقد پروانه، تاکنون تنها 10درصد از این افراد در استان فرم تکمیل کرده و ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: طبق دستور، صاحبان آن دسته از چاه‌های غیرمجازی که تا تاریخ 30 خردادماه 91 اقدام به ثبت‌نام در سامانه نکنند چاه‌هایشان پر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شرکت مدیریت منابع آب ایران برای تسهیل و تسریع و وحدت رویه در تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بهره‌برداری کشاورزی فعال شناسایی شده تا پایان سال ۱۳۸۵ توسط وزارت نیرو اقدام به راه‌اندازی سامانه‌ای به همین منظور کرده است، افزود: متقاضیان تا پایان خردادماه 91 می‌توانند با در دست داشتن مدارک مورد نیاز از طریق دفاتر پیشخوان دولت سراسر استان نسبت به ثبت‌نام اقدام و تمام مراحل تشکیل پرونده و تعیین تکلیف چاه مورد درخواست خود را از طریق همین دفاتر تا انتها پیگیری کنند. 

هاشمی با اشاره به اینکه ثبت‌نام و پیگیری مراحل درخواست متقاضیان صرفاً از طریق دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود و امکان ثبت‌نام متقاضی با مراجعه حضوری به شرکت‌های آب منطقه‌ای استان میسر نیست، ادامه داد: در صورتی که مشخصات چاه‌های اعلام شده در آمار وزارت نیرو سابقه داشته باشد فرم شماره یک را پر می‌کنند و در غیر این صورت فرم شماره پنج را باید تکمیل کنند که بعد از آن نیز فرم‌ها مراحل اداری خود را طی می‌کنند.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی در این جلسه گزارش مبسوطی از آخرین اقدامات صورت گرفته در زمینه جلوگیری از حفر و برداشت آب از طریق چاه‌های غیرمجاز استان داده و گفت: کمیسیونی متشکل از نماینده دستگاه قضایی (یک قاضی)، نماینده آب منطقه‌ای استان و نماینده سازمان جهادکشاورزی به مواردی که در مورد چاه‌ها شکایت‌هایی وجود داشته باشد رسیدگی می‌کند و البته با نظر قطعی قاضی کمیسیون رای نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای استان مکلف شده است با آن چاه‌هایی که مشمول صدور پروانه بهره‌برداری نمی‌شوند برخورد کرده و از این طریق چاه‌های غیرمجازی که مشمول قانون نمی‌شوند را ببندد تصریح کرد: ساماندهی و بستن چاه‌های غیرمجاز باعث می‌شود که بخشی از منابع آبی که هم اکنون به صورت غیرمجاز برداشت می‌شود جلوگیری شود و سفره‌های آب زیرزمینی بهبود پیدا کند. 

هاشمی ضمن تاکید بر تسریع در روند تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه در آذربایجان‌شرقی افزود: بر اساس قانون مصوب ابلاغی پس از ثبت‌نام متقاضیان، چنانچه حریم قانونی چاه‌ها رعایت و ظرفیت آبی لازم نیز در دشت مربوط وجود داشته باشد تعیین تکلیف خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه اضافه برداشت از چاه‌های دارای پروانه و برداشت غیرمجاز آب از چاه‌های بدون پروانه، معضل اصلی منابع آب زیرزمینی استان است و خسارت زیادی به این منابع وارد کرده است، ادامه داد: روز به روز بر تعداد چاه‌های غیرمجاز در استان افزوده شده و این موضوع موجب کاهش کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی می‌شود و طبق آمار موجود در حال حاضر 13 هزار و 490 حلقه چاه غیرمجاز در حوضه‌های آبریز استان وجود دارد که برنامه‌ریزی‌های لازم برای کنترل این چاه‌های صورت گرفته و در ماه‌های اخیر تعداد زیادی از آنها مسدود شده است. 

گفتنی است، افراد واجد شرایط پیش از مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت برای آگاهی از مدارک مورد نیاز می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی rahnama.wrm.ir نیز مراجعه کنند.

بر اساس قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری مصوب 1389 ،مجلس شورای اسلامی دو سال به وزارت نیرو(شرکت های آب منطقه‌ای) فرصت داده است که نسبت به تعیین تکلیف این‌گونه چاه‌ها اقدام کند، ملاک شمول قانون، چاه‌های فاقد پروانه حفر شده تا پایان سال 1385 است که توسط شرکت‌های تابعه استانی شناسایی شده باشند که بر این اساس، حدود 103 هزار حلقه چاه در کشور مشمول این قانون شناسایی شدند که باید بر اساس شروط مندرج در قانون و آیین‌نامه اجرایی آن، تعیین تکلیف شوند. 

چاه‌های پرومسلوب المنفعه شده، طبق ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین تکلیف چاه‌های آب فاقد پروانه بهره‌برداری، مشمول این قانون نمی‌شود.

انتهای پیام/ح30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول