اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد:

150 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی یزد صرفه‌جویی شد

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد کشاورزی استان یزد گفت: با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف آب، 150 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی استان یزد صرفه‌جویی شد.

150 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی یزد صرفه‌جویی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، حسین ابرقویی صبح امروز در جمع خبرنگاران استان یزد اظهار داشت: با وجود اقلیم خشک استان یزد و خشک‌سالی‌هایی که استان یزد سال‌های پی در پی با آن دست به گریبان بوده است، وضعیت تولیدات در بخش کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری در یزد مطلوب است.

وی افزود: در استان یزد بیش از 136 هزار هکتار اراضی باغی و زراعی داریم که این میزان را به هر شکل ممکن، حفظ خواهیم کرد، حتی اگر امکان افزایش اراضی وجود نداشته باشد و آب برای کشاورزی کافی نباشد، اراضی موجود را حفظ کرده و آب مورد نیاز آن را از هر طریقی که شده، تأمین خواهیم کرد.

ابرقویی افزایش توان تولید در واحد سطح را از محورهای کشاورزی در استان یزد دانست و افزود: این مهم در سال‌های گذشته محقق شده و با توجه به منابع موجود امیدواریم در سال‌های آینده نیز بتوانیم شاهد افزایش تولید از این میزان اراضی باشیم.

ابرقویی کاهش مصرف آب در کشاورزی و استفاده از روش‌های خاک‌ورزی، آبیاری تحت فشار و ... را از راه‌های استفاده بهینه از مصرف منابع آب کشاورزی در استان یزد برشمرد و افزود: با استفاده از این روش‌ها علاوه بر پایداری توسعه کشاورزی، صرفه‌جویی در منابع نیز صورت خواهد گرفت، با استفاده از این روش‌ها، سال گذشته 150 میلیون مترمکعب در مصرف آب کشاورزی در استان یزد صرفه‌جویی شده است.

ابرقویی هم‌چنین توسعه دامپروری و پرورش ماکیان و بهره‌مندی از ارزش افزوده آنها را از مهم‌ترین محورها و سیاست‌های کاری جهاد کشاورزی استان یزد برشمرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: سال گذشته یک میلیون و 450 هزار تن تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی در استان یزد داشتیم و در سال جاری به طور قطع این میزان افزایش خواهد یافت، در بخش تولید، یکی از بخش‌های خوب‌بازده استان پرداختن به پرورش ماهی و ماکیان است، سالانه بیش از 660 تن ماهی در استان یزد تولید می‌شود که این میزان تولید با استفاده از منابع آب کشاورزی صورت گرفته و منابع جدیدی برای تولید در این بخش لحاظ نشده است.

ابرقویی با بیان اینکه هم‌اکنون 800 واحد پرورش ماهی در استان یزد مشغول فعالیت هستند، عنوان کرد: این استخرها سالانه بیش از 320 تن انواع ماهی سردآبی و 342 انواع ماهی گرمابی پرورش می‌دهند.

وی میانگین مصرف ماهی در دنیا را 17.5 کیلوگرم، در ایران 8.5 کیلوگرم و در یزد 6.5 کیلوگرم در سال اعلام کرد و افزود: نسبت به سرانه کشوری دو کیلوگرم عقب‌تر هستیم و باید تلاش شود تا این کمبود سرانه تأمین شود.

ابرقویی ترویج مصرف ماهی، معرفی شیوه‌های جدید طبخ ماهیان هم‌چنین افزایش تولید ماهی و آبزیان در استان یزد را از جمله راه‌های توسعه مصرف ماهی در میان خانواده‌های یزدی برشمرد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول