اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دامپزشکی نهبندان خبر داد

ثبت 3500 گزارش روزانه در دامپزشکی نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: این شبکه از ابتدای سال جاری 3 هزار و 448 گزارش به صورت روزانه در این سیستم ثبت کرده است.

ثبت 3500 گزارش روزانه در دامپزشکی نهبندان

عباس نیک‌پور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در نهبندان اظهار داشت: دامپزشکان سربازان بی‌ادعای عرصه بهداشت عمومی هستند و نقش اساسی در حفظ ذخایر دامی و ژنتیکی کشور دارند.

وی افزود: کارمندان دامپزشکی با کار در شرایط سخت و غیر متعارف در محیط‌های روستایی و عشایری در تمام فصول و روزهای سال چه طوفانی و یا برفی و بارانی هر روزه به مناطق روستایی اعزام شده و هر لحظه در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک مشترک انسان و دام هستند.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: تعداد کثیری از کارکنان دامپزشکی به بیماری دردآور و خطرناک تب مالت مبتلا می‌شوند، هم‌چنین تعداد زیادی در حین واکسیناسیون دام‌های سنگین دچار آسیب‌های شدید و شکستگی‌های شدید استخوانی می‌شوند.

نیک‌پور یادآور شد: با توجه به اینکه 49 درصد عوامل پاتوژن در انسان مشترک انسان و دام و 73 درصد عوامل بیماری‌های نوپدید نیز مشترک بین و انسان و دام است فعالیت‌های دامپزشکی نقش مستقیم و بسیار زیادی در سلامت انسانی دارد که تداعی کننده شعار "دام سالم، غذای سالم و انسان سالم" است.

وی ادامه داد: هم‌چنین در سال‌های اخیر شاهد بروز بیماری‌های متعدد، نوپدید و مشترک بین انسان و دام از قبیل جنون گاوی، سارس، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب کریمه کنگو بودیم و به دلیل اهمیت فعالیت‌های دامپزشکی در سلامت انسانی سال 2011 میلادی به نام سال جهانی دامپزشکی نامیده شد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: شبکه دامپزشکی نهبندان نیز در راستای این سیاست‌های کلی سازمانی که در ارتباط با کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و هم‌چنین مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام است، طی این سال‌ها فعالیت‌ها و اقدامات زیادی انجام داده است.

نیک‌پور ادامه داد: در بخش آموزش و بررسی‌ها کشورمان در راه‌اندازی سامانه اطلاعات بیماری‌های دامی کشور یا سیستم GIS در بین کشورهای منطقه پیشگام بوده است به این معنی که تمام واحدهای اپیدمیولوژیک دامی کشور با دستگاه GPS کدگذاری شده و هر گونه عملیات واکسیناسیون و یا بروز بیماری در این واحدها روزانه ثبت و به تهران ارسال و در آنجا تحلیل و جمع‌بندی می‌شود.

وی تصریح کرد: بدین صورت نقشه کاملی هر روزه از بروز هر گونه بیماری در سطح کشور و ه‌مچنین انجام فعالیت واکسیناسیون به دست می‌آید و نقش بسیار مهمی در کنترل و رهگیری بیماری‌ها، مسائل اپیدمیولوژیک و پدافند غیرعامل دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: هم‌چنین در قسمت فعالیت‌های ترویجی نیز شبکه دامپزشکی با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای روستاییان و دامداران برای افزایش آگاهی عمومی و پیشگیری از بیماری‌ها، ماهانه کلاس‌های متعددی در نقاط دور دست عشایری و روستایی برگزار و اقدام به توزیع پیام‌های بهداشتی و بروشورهای آموزشی می‌کند.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول