اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

نامزد ریاست‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با فارس:

شورای نظامی مصر باید عادلانه از عرصه قدرت خارج شود

خبرگزاری فارس: یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری مصر با تاکید بر اینکه گروه‌های سیاسی این کشور صرفا نماینده 20 درصد مردم هستند گفت که خواستار خروج عادلانه و نه امن شورای نظامی مصر از عرصه قدرت است.

شورای نظامی مصر باید عادلانه از عرصه قدرت خارج شود

"حمدین الصباحی" نامزد ریاست‌جمهوری مصر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قاهره، کشورش به بررسی مسئله توافق گروه اخوان المسلمون مصر با شورای نظامی این کشور برای معرفی یک نامزد واحد برای انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور که قرار است خرداد ماه برگزار شود، پرداخت.

صباحی موسس حزب "الکرامة" و دارای کارنامه‌ پرکاری در مبارزات ملی مصر از زمانی که یک دانشجو بود، دارد و بارها بدست عوامل رژیم مبارک دستگیر و زندانی شده است.

او تاکید کرد که گروه‌های سیاسی در این کشور صرفا نماینده 20 درصد از ملت مصر هستند و درست به همین دلیل است که وی حاضر به همپیمانی با گروه‌های سیاسی دیگر نیست.

وی درباره توافق شورای نظامی مصر و اخوان المسلمون برای معرفی نامزدی واحد برای انتخابات ریاست جمهوری گفت که مخالف این است که یک نامزد واحد تنها با توافق اخوان المسلمون و شورای نظامی برای ریاست‌جمهوری کشور معرفی شود بلکه باید تمام گروه‌های سیاسی در قبال این موضوع به توافق برسند.

این شخصیت انقلابی یمن با اشاره به اعتقاد برخی مبنی بر خروج امن و آرام شورای نظامی مصر از عرصه قدرت تاکید کرد که این شورا مرتکب دو اشتباه شده است یکی طولانی کردن دوره انتقالی و دیگری ریختن خون انقلابیون و مردم مصر به شیوه رژیم سابق بدون آنکه هیچ بازخواستی شود، است به همین دلیل وی باید بطور عادلانه از قدرت خارج شود.

*****مشروح این گفت‌وگو در پی می آید*****

 فارس: شورای نظامی و اخوان المسلمون مصر توافق کرده‌اند که نامزدی واحد را برای ریاست‌جمهوری مصر معرفی کنند. این امر را چگونه می بینید؟ آیا این اقدام را تایید می‌کنید؟

طبیعتا من مخالف این هستم که یک نامزد واحد تنها با توافق اخوان المسلمون و شورای نظامی برای ریاست‌جمهوری کشور معرفی شود بلکه باید تمام گروه‌های سیاسی در قبال این موضوع به توافق برسند.

من از گفت‌وگو میان نامزدهای انتخابات آتی ریاست جمهوری در مصر حمایت می‌کنم تا از این راه بتوانیم رئیس جمهوری را انتخاب کنیم که از انقلاب حمایت کند. اما تا به اکنون هیچ گفت‌وگویی در این زمینه صورت نگرفته است و در این‌باره نامزدهای انتخاباتی تلاشی نکرده‌اند اما برخی از شخصیت‌های فرهنگی تلاش دارند تا یک همکاری مشترک و مطلوب در این زمینه صورت گیرد.

فارس: چرا شورای نظامی و اخوان المسلمون اجازه نمی‌دهند که انتخابات مصر بطور دموکراتیک و صحیح برگزار شود؟ چرا در مصر تنها چند حزب و جریان مشخص سرنوشت کشور را رقم می‌زنند؟

نخست اینکه شورای نظامی می‌خواهد بطور کاملا امن از قدرت خارج شود و من این امر را رد می‌کنم و نمی‌توانیم بگوییم که این اقدام دموکراتیک است. اما یک اقدام دموکراتیک ناقص به شمار می‌آید و این امر طی انتخابات آتی و بروز چندین اقدام متجاوزانه روشن خواهد شد.

ما نمی‌توانیم بگوییم که برخی گروه‌های سیاسی بر ملت سیطره یافته اند. دلیل اینکه من هرگونه همپیمانی با گروه‌های سیاسی لیبرال و حتی اسلام‌گرا را رد می‌کنم این است که به خوبی می دانم که این نیروها صرفا نماینده 20 درصد از ملت مصر هستند.

فارس: بسیاری می‌گویند که توافق میان شورای نظامی و اخوان المسلمون به معنای نادیده گرفتن خواست و اراده مردم و نقش انقلابیون حاضر در میدان ‌های مصر است. نظر شما در این‌باره چیست؟

نمی‌توانیم بگوییم که این توافق به معنای حذف اراده مردم است زیرا من باور دارم که این جریان اسلام‌گرا و سایر گروه‌های سیاسی تنها نماینده 20 درصد مردم هستند و سایر مردم مصر بر اساس معیارهای دیگر از جمله احساساتشان، میزان نزدیکی با نامزد ریاست‌جمهوری مورد نظر خود و شناخت از مبارزات سیاسی آن در انتخابات تصمیم خواهند گرفت. به همین دلیل من معتقدم که ما اکنون بیش از پیش به یک بیداری سیاسی نیاز داریم.

فارس: به نظر شما چرا شورای نظامی در امور داخلی کشور بیش از اندازه دخالت می‌کند؟ چرا شورای نظامی حق انتخاب را را ملت مصر می‌گیرد؟

شورای نظامی مرتکب دو اشتباه شده است: نخستین خطای آن زمانی روی داد که دوره انتقالی را طولانی و تلاش کرد که با روحیه رژیم سابق، کشور را اداره کند. خطای دوم آن شهدای کردن تعداد زیادی از انقلابیون طی دوران فعالیتش و عدم محاکمه و بازخواست عاملان این اقدام بود.

من با خروج امن شورای نظامی مصر از قدرت موافق نیستم بلکه خواستار خروج عادلانه آن هستم. درباره حق انتخاب نیز باید بگویم که این حق بر هر مصری وجود دارد اما ما می خواهیم که آگاهی و بیداری بیشتری صورت گیرد و ما بر اساس اصولی صحیح و درست بدون توجه به معیارهای احساسی و نظام قبیله ای یا نزدیک بودن به یک نامزد مشخص تصمیم‌گیری کنیم.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول