اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حمایت شورای همکاری از العربی در انتخابات مصر در ازای فعالیت علیه سوریه

خبرگزاری فارس: شورای همکاری خلیج فارس در راستای اجرای دسیسه‌های خود علیه سوریه، دبیرکل اتحادیه عرب را با حمایت‌های هنگفت‌ مالی و وعده جانبداری از وی در انتخابات ریاست جمهوری مصر به خدمت گرفته‌اند.

حمایت شورای همکاری از العربی در انتخابات مصر در ازای فعالیت علیه سوریه

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه فلسطینی المنار، با نگاهی به روند حوادثی و وقایعی که این روزها در خاورمیانه در حال وقوع است به راحتی و به روشنی می توان دریافت کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و قطر این روزها در تلاش هستند تا نقش محوری، منطقه‌‌ای و بین‌المللی مصر و همچنین جایگاه مردم این کشور را در منطقه و جهان تحت تاثیر قرار داده و از ارزش و منزلت آن بکاهند.

نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که قطر و عربستان در پس تلاش‌ها برای تخریب مصر، فتنه‌انگیزی و ادامه بی‌ثباتی در این کشور هستند تا اجرای برنامه‌های آمریکا علیه مصر را پیش برند.

به گزارش المنار این کشورها عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب را ترغیب کرده‌ بودند که از ناتو بخواهد به لیبی حمله کند و به وی وعده داده‌ بودند در صورتی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر نامزد شود مورد حمایت مالی هنگفتی قرار خواهد گرفت اما وقتی که عمرو موسی از اتحادیه عرب رفت نبیل العربی را که وزیر خارجه مصر بود برای دبیر کلی اتحادیه عرب برگزیدند تا برای دستیابی به اهداف خود  علیه دیگر کشورهای عربی  از جمله سوریه از وی بهره گیرند.

نبیل العربی نیز  در عوض وعده‌های زیادی که از حمد بن جاسم، نخست‌وزیر قطر و سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان دریافت کرد از جمله اینکه  از وی برای دستیابی به پست ریاست جمهوری مصر حمایت می‌‌کنند بسیار ضعیف عمل کرد، به گونه‌ای که اتحادیه عرب را به محفلی برای شورای همکاری خلیج فارس مبدل کرده است چون این کشورهای حوزه خلیج فارس با فریب العربی به پول و مقام بیشتر کارهای زیادی را از وی می‌خواهند.

منابع آگاه متعددی در گفت‌وگو با المنار فاش کردند دیدارهای متعددی در دوحه بین مقامات قطری و رهبرانی از نیروهای سیاسی مصر برگزار شده است تا امکان انتخاب نبیل العربی به عنوان نامزد توافقی از سوی نیروهای اصلی در مصر از جمله جنبش اخوان المسلمین را بررسی کنند و قطر به منظور قبول مخارج میزبان این دیدارها شده است.

این منابع گفتند جنبش اخوان المسلمین در واکنش به این موضوع دو دسته هستند جریان نخست مایل به قبول موضع قطر در حمایت از نبیل العربی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر است اما جریان دوم معتقد است که نامزدهای برتر از العربی برای رهبری آتی مصر وجود دارند.

دخالت قطر در امور مصر خشم عمرو موسی این سیاستمدار کهنه‌کار عرب را برانگیخته است چون این روزها خود را در عرصه سیاست مصر تنها می بیند در حالی که کشورهای حوزه خلیج فارس پیش‌تر به وی وعده حمایت مالی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر داده بودند و از سوی دیگر عمرو موسی روابط دوستانه‌ای با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و بسیاری از دستورات  و توصیه‌های انها را اجرا کرده بود.

المنار تاکید کرد مردم مصر نیز از دخالت آشکار کشورهای حوزه خلیج فارس در امور مصر خشمگین هستند و برخی احزاب مصری شرکت در نشست‌های دوحه را رد کردند.

یک مقام حزبی مصر به المنار گفت جای تاسف است که در خاک کشوری خارجی اگرچه کشوری عربی جلسات و دیدارهایی در موضوع حساس انتخابات ریاست جمهوری مصر برگزار می‌شود و هر کسی که به دلیل حمایت از سوی کشورهای خارجی و لو عربی نامزد ریاست جهموری شود شایستگی کشوری همچون مصر را ندارد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول