اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کانون ناآرامی در سوریه مهار شد؛ «باباعمرو» حمص تحت کنترل ارتش در آمد

خبرگزاری فارس: یک مقام امنیتی در دمشق از موفقیت ارتش سوریه در ورود به منطقه باباعمرو شهر حمص خبر داد و اعلام کرد که این منطقه تحت کنترل است ولی پاکسازی از عناصر تروریستی هنوز ادامه دارد.

کانون ناآرامی در سوریه مهار شد؛ «باباعمرو» حمص تحت کنترل ارتش در آمد

به گزارش فارس، یک مسئول امنیتی در دمشق که نامش فاش نشد، اعلام کرد که بر خلاف ادعای رسانه‌های حامی عناصر تروریستی در سوریه، ارتش سوریه اکنون در محله باباعمرو شهر حمص است و عملیات پاکسازی از عناصر تروریستی ادامه دارد.

این مقام امنیتی به شبکه خبری روسیاالیوم گفت: این منطقه تحت کنترل است. ارتش محله را ساختمان به ساختمان و منزل به منزل پاکسازی می‌کند... سربازان همه زوایا و حتی سوراخ‌های تونل‌شکل را جستجو می‌کنند تا افراد مسلح و محموله‌های سلاح را کشف کنند... هنوز برخی نقاط هست که باید کنترل شود.

شهر حمص به دلیل تجمع عناصر مسلح در آن و بخصوص محله باباعمرو، در ماه‌های اخیر از کانون‌های درگیری در سوریه بود که سبب ارعاب، ناآرامی و کشتار مردم شده بود.

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد که ارتش سوریه موفق شده است راه ارتباطی اعزام کمک‌های محرمانه به عناصر مسلح در محله باباعمرو را شناسایی و با دینامیت منفجر کند که به زخمی شدن تعدادی از عناصر مسلح انجامیده است.

این خبرگزاری تشریح کرد که راه مخفی برای کمک‌رسانی به عناصر مسلح در باباعمرو، یک لوله 2700 متری به قطر تقریبا بیش از یک متر بود که می‌بایست برای حرکت در آن روی دو زانو حرکت کرد و البته عبور در آن بسختی صورت می‌گرفت.

این خبرگزاری افزود که دستگاه‌های ذی‌ربط و ارتش سوریه عناصر گروهک‌های مسلح را همچنان در باباعمرو، بساتین جوبر، سلطانیه و کفرعایا و تل الشور در حمص تحت پیگرد قرار دادند و تعدادی را کشتند و تعدادی را بازداشت کردند و تعدادی از افراد مسلح خود را به ارتش تسلیم کردند.

همچنین ارتش سوریه تونل‌هایی کشف کرده که گروهک‌های مسلح برای انتقال سلاح به تل‌الشور از آن استفاده می‌کردند.

علاوه بر این، تعدادی بسته انفجاری با وزن و حجم‌های مختلف کشف و خنثی شد که قرار بود از راه دور در محله باباعمرو منفجر شود.

شام‌پرس سوریه نیز با اعلام این خبر نوشت: یک مقام آگاه در پزشکی قانونی در حمص به یک روزنامه محلی اعلام کرد که دست‌کم 130 جسد مجهول‌الهویه کشف شده است که اکنون در سردخانه بیمارستان دولتی حمص نگاه داری می‌شوند که بیشترشان تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

اطلاعاتی از محله باباعمرو که جزئیات درگیری در آن متعلق به دو سه ماه گذشته است:

محله بابا عمرو:

جمعیت: حدود 50 هزار نفر. شامل چهار منطقه (جورة العرایس – باباعمرو- السلطانیة- بساتین باباعمرو).

مساحت تقریبی: حدود 3 هزار هکتار.

سطح معیشتی: متوسط .

فرهنگ: میزان باسوادها حدود 40 درصد است باقی مردم کارگران و بیکاران هستند. بسیاری نیز مشغول قاچاق میان سوریه و لبنان است.

خدمات: آب- بهداشت- برق- تلفن- نهادهای مصرفی- درمانگاه- مدارس در همه سطوح- دانشسرای ناظران فنی- ورزشگاه الباسل- بازار تره‌بار- نانوایی‌ها- منطقه صنعتی کوچک- خیابان‌های اصلی آسفالت همراه پیاده‌رو- خیابان‌های قدیمی بسیاری هست که نیازمند بازسازی است- جمعیت‌های مسکونی فراهم است. این منطقه‌ای است که عمران و آبادی دارد که نشان از این دارد که از منابع غیرتجاری نیز درآمد دارد.

مذهب: اغلب جمعیت اهل سنت است و حدود 60 خانواده در منطقه جورة العرایس علوی هستند.

سلاح: همه انواع سلاح‌های سبک، سنگین، ضدزره، بمب، مین، راکت‌انداز کوتاه‌برد و در مقدار زیاد.

اطلاعات: باباعمرو و جورة العرائش بزرگ‌ترین مناطق حمص از لحاظ تعداد افراد مسلح هستند. انبار سلاح بزرگی در خود دارد.

این انبار مرکز اصلی توزیع سلاح برای افراد مسلح است. این به دلیل نزدیکی‌اش به مرزهای لبنان است. تفنگ‌های روسی، آر.پی.جی انداز و بمب‌اکشن هم دیده شده است. همچنین تیربارهای سنگین، خمپاره‌انداز، بمب و توپخانه دیده شده است که موشک‌اندازهایی به سوی محلاتی که هوادار نظام است، نصب شده است.

این امر نیازمند دخالت فوری ارتش و درگیری با افراد مسلح بود که 35 خانواده از اقلیت‌ها مهاجرت کردند و منازلشان به آتش کشیده شد. انبارهایی یافت شد که پر از سلاح است. پرچم سیاه از تراست‌ها و بام خانه‌ها آویزان شده است.

افراد مسلح از این مناطق کار هدف گرفتن و حمله به مراکز ارتش را چندین بار آغاز کردند. ارتش نیز بر سرکوب اقدامات خرابکارانه و سرکوب افراد مسلح تمرکز یافته است. به دلیل کثرت حملات به مراکز ارتش و گشتی‌ها، ارتش به طور کامل تجهیز شد ولی در بیشتر اوقات به شلیک تیر هوایی بسنده کرده است اما تروریست‌ها ارتش و نیروهای امنیتی را با شدت هدف می‌گیرند و به ربایش، قتل، شکنجه، و راهزنی اقدام می‌کنند و در البساتین و مزارع وابستگان شیخ عرعور رفت و آمد می‌کنند.

عملیات ترور: شهید مهندس اوس عبدالکریم خلیل فعال در پژوهش‌های علمی که زیر پل باباعمرو زمانیکه از خانه خود در محله الادخار در حال حرکت بود هدف قرار گرفت. علت هدف گرفتن او این است که پدرش سرهنگ عبدالکریم الخلیل چشم‌پزشک و رئیس کمیته پزشکی بیمارستان نظامی حمص است. تا الان سرکردگان گروهک‌ها، حمایت‌کنندگان و سازمان‌دهندگان آن بازداشت نشده‌اند اما برخی از وابستگان آنان بازداشت شده‌اند.

یک ایست ارتش هست که روزانه از طرف افراد مسلح هدف حمله قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول