اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

غلامحسین الهام:

مجلس مقتدر موجب کارآمدی دولت می‌شود

خبرگزاری فارس: عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی با تأکید بر تعامل میان مجلس آینده و دولت گفت: مجلسی مقتدر می‌خواهیم که ظرفیت دولت را کارآمد و آن را فعال کنند.

مجلس مقتدر موجب کارآمدی دولت می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز غلامحسین الهام شامگاه چهارشنبه در همایش جوانان جبهه پایداری انقلاب اسلامی در مسجد حضرت موسی بن جعفر (ع) اظهار داشت: مجلس می‌تواند دولت را فعال یا آن را زمین‌گیر کند.

وی افزود: مجلس در یک کلمه، پرقدرت‌ترین نهاد کشور است، هیچ نهادی از میزان اختیار و توانمندی مجلس در مدیریت کشور به معنای اعم برخوردار نیست  و هیچ نهادی وجود ندارد که همانند مجلس از این ویژگی و جایگاه برخوردار باشد.

الهام تصریح کرد: مجلس یک اقتدار تقریباً مطلق است و پاسخگویی ندارد. بنابراین لازم است کسانی را برای چنین نهاد و جایگاهی انتخاب کنیم که به نحو شایسته از عهده مسئولیت وجدانی، دینی و اخروی آن برآیند.

به گفته وی اختیاراتی در قانون اساسی برای نمایندگان دیده شده اما علاوه بر اختیارات تصریح شده در قانون اساسی، مجلس می‌تواند در همه مسائل ورود نموده و در عموم مسائل قانونگذاری کند.

عضو موسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفت: هر روز با سازمان‌هایی ارتباط داریم و با قوانینی مختلف مواجه می‌شویم و حقوق مردم به طور مستمر در تغییرات قوانین جابه جا می‌شود. چه بسا وضع برخی قوانین موجب تضییع حقوق بسیاری افراد شود اما در هر صورت امنیت، آسایش و رفاه مردم در گرو ثبات و شفاف بودن قوانین وضع شده توسط مجلس است به طوری که با تفاسیر و برداشت‌های مختلف باعث تصمیمات متفاوت نشود.

الهام گفت: مجلس شورای اسلامی بستر مشخصی ندارد که در چه زمینه‌ای بتواند قانونگذاری کند در همه عرصه‌های مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، مالیاتی، مالی و ... ورود می‌کند البته مرز مشخصی هم بین دولت و مجلس وجود ندارد هر آنچه را که دولت می‌تواند تصمیم بگیرد مجلس هم می‌تواند در عمل تصمیم بگیرد در واقع به این اعتبار، مجلس در تصمیم‌سازی هم‌عرض دولت است.

عضو جبهه پایداری انقلاب اسلامی به اختیارات نظارتی مجلس اشاره کرد و گفت: اختیارات نظارتی مجلس بسیار زیاد است، نظارت مالی بر بودجه‌های دولت در اختیار مجلس است که از طریق دیوان محاسبات انجام می‌شود. به بیان دیگر مجلس می‌تواند در تمام مسائل به استثنای قضایی تحقیق و تفحص کند. تخلفات را به دستگاه‌های قانونی اعلام و به عنوان صدای ملت از مجلس به گوش ملت برساند.

وی تصریح کرد: مجلس تنها نهادی است که تصمیمات آن در جلسات علنی صورت می‌گیرد و ملت، ناظر واقعی تمام وقت به تصمیمات مجلس است. مجلس می‌تواند تمام وزیران را با سوال و استیضاح برکنار نماید اما هیچ نماینده‌ای را نمی‌توان در مدت فعالیت 4 ساله‌اش خلع و برکنار کرد. علاوه بر این، رئیس جمهور نیز در برابر مجلس باید پاسخگو باشد.

الهام ادامه داد: چنین نهادی با این همه اقتدار و اختیارات را چگونه می‌توان کنترل کرد فقط دو اهرم ایمان و تدین برای این منظور وجود دارد. نماینده باید خود را در برابر خدا مسئول بداند و مراعات حال ملت را بکند.

وی با تأکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری درباره انتخاب اصلح گفت: نمایندگان وامدار به کانون‌های قدرت و ثروت به مجلس نفرستید. یک تصمیم نمایندگان در قانونگذاری می‌تواند ثروت‌های انبوهی را به جیب عده‌ای بریزد و عده‌ای را به فقر مبتلا کند یا جامعه‌ای را نجات دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: نماینده‌ای بفرستید که آگاه باشد. مهم‌ترین ملاک برای این منظور دینداری است که اگر حقیقتا دینداری وجود داشته باشد تخصص هم وجود دارد چرا که فرد دیندار زیر بار کاری نمی‌رود که از آن اطلاعی ندارد.

وی به دیگر وظایف و اختیارات نمایندگان اشاره کرد و گفت: نمایندگان حتی در عرصه بین‌المللی هم تأثیر گذارند و سهم ملت را در مدیریت کلان کشور تعیین می‌کند.

وی درباره ارتباط مجلس و دولت گفت: دولت بدون مجلس قادر به هیچ کاری نیست. بار سنگینی از اجرا بر دوش دولت است دولت پیشانی حرکت نظام است اما اگر تعارض گفتمانی بین دولت و مجلس باشد موجب توقف و رکود در کشور می‌شود.

الهام گفت: کشتی نظام با ناخدایی دولت و رهبری حرکت می‌کند و همه باید با هم باشند و گرنه طوفان زده می‌شوند. مجلس و دولت از نظر تعلق به نظام اسلامی و آرمان‌های واحد، باید در گفتمان یک نظر و هماهنگ باشند.

وی گفت: مجلس و دولت نباید رقیب هم باشند اگر مجلس چشم‌پوشی از دولت کرد و قضاوت را تعطیل کرد فساد عظیمی ایجاد خواهد شد. مجلس با مماشات موجب فساد دولت می‌شود.

عضو مؤسس جبهه پایداری انقلاب اسلامی تعامل سازنده دولت و مجلس را طبق قانون و براساس اصول انقلاب اسلامی خواست مردم و بسیار مهم دانست و گفت: به خصوص در شرایط امروز که ما در تهدیدهای جهانی ویژه‌ای هستیم و از سوی دیگر دارای فرصت‌های بلندی برای جهش و پیشرفت نیز هستیم دولتی می‌خواهیم فهیم که ارتباطاتی منطقی بر اساس قوانین انقلاب داشته باشد.

الهام یادآور شد: اگر دولت و مجلس با هم اختلاف داشته باشند تهدیدی برای کل کشور خواهد بود امروز کشور به وحدت و انسجام درونی بین نهادهای نظام بیش از همیشه نیاز دارد تا به مردم امید دهد و به دنبال آرمان‌های بلند اسلامی برای تحقق جامعه آرمانی عدالت‌محور امام عصر باشیم. اختلافات و پراکندگی و تعارض بین ارگان‌ها امید کشورهای اسلامی را نسبت به‌ام القرای جهان اسلام قطع می‌کند.

وی یادآور شد: مجلس از یک ظرفیت حیاتی بالای مردمی باید برخوردار باشد. حضور ملت ما در 12 اسفند پیام جهانی دارد مبنی بر اینکه مردم تعیین‌کننده سرنوشت خود بوده و با نظام پیمان بسته‌اند و در مقابل آن احساس مسئولیت می‌کنند.

وی در پایان یادآور شد: گفتمان جبهه پایداری دفاع از ارزش‌های نظام و انقلاب است. جبهه پایداری یک جریان حزبی نیست بلکه یک حرکت گفتمانی است، اصل برای ما ورود به مجلس نیست بلکه جبهه پایداری برای حفظ نظام و ارزش‌ها و استمرار آنها به میدان آمده است.

انتهای پیام/ک10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول