اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌شرقی

چنار کهنسال ارسی جلفا با قدمت 1200 سال ثبت ملی شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت ملی درخت چنار کهنسال ارسی جلفا خبر داد و گفت: این چنار کهنسال نمونه زنده و قابل توجهی از یک میراث فرهنگی طبیعی در استان محسوب می‌شود.

چنار کهنسال ارسی جلفا با قدمت 1200 سال ثبت ملی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، تراب محمدی عصر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: چنار کهنسال روستای ارسی جلفا یک‌هزار و 200 سال قدمت دارد که با توجه به این قدمت تاریخی، از جایگاهی ویژه در میان درختان چنار کهنسال در ایران برخوردار است. 

محمدی با اشاره به ویژگی‌های این درخت خاطرنشان کرد: چنار کهنسال ارسی با ارتفاع 15 متر، دارای تنه عظیمی با ارتفاع پنج متر بوده و از میان به وسعت پنج متر مربع تو خالی است.

وی مکان این درخت را در شمال شرق مسجد جامع المهدی روستای ارسی و به فاصله شش متر از آن عنوان کرد و گفت: اطراف تنه درخت به ابعاد هشت در پنج متر و در کناره شرقی دیوار صحن مسجد جامع روستا، با سنگ و ملات سکوسازی شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان در فهرست آثار ملی یادآور شد: اهالی جهت مهار قسمت‌های پوسیده از بستن سیم بکسل به دور تنه درخت و وصله‌های فولادی استفاده کرده‌اند و با توجه به وزن زیاد شاخه ها، در محل اتصال این شاخه ها به تنه اصلی ترک‌های بزرگی دیده می‌شود.

محمدی با اشاره به وجه تسمیه محل قرارگیری چنار کهنسال ارسی اظهار کرد: تاریخ جلفا را برخی مورخان به قرن پنج قبل از میلاد ارجاع می‌دهند که در آن زمان اسم جلفا، جولاء (بافنده) بود و پس از مکان گزینی ارامنه جولا به جوغا تغییرکلمه داد، ولی پس از کوچاندن ارامنه توسط شاه عباس صفوی نام لاتین Jolfa به این مکان تعلق گرفت.

وی تصریح کرد: این درخت با توجه به قطر 36 متری و قدمت یک‌هزار و 200 ساله یکی از شاخص‌ترین درختان کهنسال ایران به شمار می‌رود که به یکی از نمادهای روستای ارسی تبدیل شده است.

محمدی با اشاره به فرهنگ عامه مردم نسبت به چنار کهنسال ارسی اظهار کرد: این چنار نیز به مانند بیشتر چنارهای کهنسال ایران که بیشتر در مکان‌های مقدس واقع گشته‌اند، در کنار مسجد واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تاکید کرد: درختان جزو مهم‌ترین ذخایر ژنتیکی گیاهی کشور محسوب می‌شوند و ارزش شناخت و حفظ این منابع از دیدگاه علمی، تاریخ طبیعی و حتی به عنوان میراثی فرهنگی قابل ارزیابی است.

محمدی خاطرنشان کرد: واقع شدن در ناحیه‌ای کوهپایه‌ای در مجاورت نواحی جلگه‌ای ارس و مناطق آزاد تجاری جلفا و مناطق مرزی و در کنار راه مواصلاتی ایران به قفقاز، و از سویی ویژگی‌های طبیعی و تاریخی این منطقه، در کنار هم می‌توانند جاذبه‌ای بی‌بدیل جهت جذب گردشگران باشند.

انتهای پیام/آ20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول