اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر انجمن فیلارمونیک اصفهان خبر داد

رونمایی از نخستین متد ایرانی رهبری ارکستر

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی اصفهان گفت: در برنامه این هفته انجمن فیلارمونیک به اجراهایی مختلف مرتبط با رهبری ارکستر پرداخته می‌شود و از نخستین متد ایرانی رهبری ارکستر نیز رونمایی می‌شود.

رونمایی از نخستین متد ایرانی رهبری ارکستر

حسین چمن‌پرداز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: به طور معمول حرکت‌ها و ژست‌های  رهبر ارکستر هنگام رهبری گروه برای مخاطبان نامفهوم است، بنابراین این هفته برای نخستین بار و به درخواست علاقه‌مندان برنامه‌ای مرتبط با ساختار، ماهیت و فعالیت رهبر ارکستر و طریقه رهبری او اجرا می‌شود.

وی افزود: در این برنامه چندین اجرای زنده ارکستر داریم که یکی از آن اجرای ارکستر زهی قطعه "دانوب آبی" از یوهان اشتراوس است.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی درباره موسیقی کلاسیک "دانوب آبی" تصریح کرد: این قطعه اثری بی‌نظیر و به یاد ماندنی در موسیقی جهان و یکی از موسیقی‌های ساخته شده توسط یوهان اشتراوس آهنگساز برجسته موسیقی کلاسیک کشور آلمان است.رودخانه دانوب از کشور آلمان عبور می‌کند و این آهنگساز به این بهانه رودخانه این موسیقی بسیار شنیدنی را ساخته است.

چمن‌پرداز درباره زندگی یوهان اشتراوس نیز گفت: وی بر خلاف میل پدر که خود نیز یکی از موسیقی‌دانان برجسته آن زمان بود برای خود ارکستری مستقل تشکیل داد و به زودی کنسرت‌های پدر را از رونق انداخت.در یکی از سفرهای ناصرالدین شاه قاجار به اروپا، اشتراوس، مارشی به نام ایران ساخت که امروزه از جمله کارهای معروف وی به شمار می‌رود.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی اضافه کرد: موسیقی دانوب آبی هر روز چندین بار از رادیو پیام، رادیو شهر پایتخت (تهران) پخش می‌شود به همین سبب ممکن است بارها و بارها مخاطبان آن را شنیده باشند، بدون اینکه بدانند این موسیقی زیبا مربوط به کدام کشور و موسیقی‌دان است.

مدیر انجمن دوست‌داران موسیقی درباره دیگر برنامه‌های همایش این هفته دوست‌داران موسیقی تصریح کرد: همچنین قطعه‌های زیادی در قالب مجلسی به صورت چهارنوازی، دونوازی و سلو(یک یا چند ساز تک) برای فهم رهبری ارکستر اجرا و حرکات رهبر ارکستر هنگام اجرا توضیح داده می‌‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در ایران تنها یک کتاب درباره رهبری ارکستر سمفونیک موجود است، تاکید کرد: آنچه در این برنامه به مخاطبان عرضه می‌شود حاصل چهار سال تجربه در حوزه رهبری ارکستر است و شیوه‌های نوینی در آن ارائه می‌شود که ماحصل تحقیقات و پژوهش‌هایی از کتاب‌ها و شیوه‌های برترین رهبران ارکستر جوان است و به زودی نیز به شکل کتاب چاپ می‌شود.

چمن‌پرداز اضافه کرد: گرچه بخشی از این شیوه‌ها برداشت‌های شخصی رهبران ارکستر است اما با توجه به این که چکیده‌ای از رهبری ارکسترهای جهان ارائه می‌شود قابل توجه و شنیدنی است.

به گزارش فارس، انجمن دوست‌داران موسیقی سلسله جلسات تحلیلی و شنیداری را در راستای رونق و تقویت شنوندگی صحیح و همه جانبه هنر موسیقی هر دو هفته یک‌بار روزهای سه شنبه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت شرکت در این برنامه به هنرسرای خورشید واقع در پل شهید چمران، ابتدای خیابان کاوه، جنب شهرداری منطقه هشت،کوی آفتاب مراجعه و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 4593560 تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول