اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت انجمن دوستداران موسیقی

گروه ارکستر فیلارمونیک اصفهان تشکیل می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر انجمن دوستداران موسیقی گفت: در آینده نزدیک به همت انجمن دوستداران موسیقی، نخستین گروه ارکستر فیلارمونیک اصفهان تشکیل و فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

گروه ارکستر فیلارمونیک اصفهان تشکیل می‌شود
حسین چمن‌پرداز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: گروه آماده برای تشکیل این ارکستر وجود دارد اما با توجه به اینکه اساس نوازندگان این ارکستر از جامعه هنری و از مردم گرفته می‌شود به زودی فراخوانی عمومی برای تشکیل این ارکستر منتشر می‌شود.
وی با بیان اینکه تشکیل ارکستر فیلارمونیک از اهداف اولیه ایجاد این‌گونه انجمن‌ها است، تصریح کرد: در صورتی که انجمن فیلارمونیک قدمتی بیشتر از چهار سال داشته باشد می‌تواند ارکستر تشکیل دهد و در همین راستا نیازمند شناسایی استعدادهای این حوزه هستیم تا به سیستم آموزشی وصل شوند.
مدیر انجمن دوستداران موسیقی افزود: هر فردی می‌تواند در زیرمجموعه ارکستر فیلارمونیک قرار گیرد اما در نهایت این ارکستر از میان برترین نوازنده‌های موسیقی هر استان انتخاب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ارکستر فیلارمونیک از معتبرترین ارکسترهای جهان است، تاکید کرد: ساختار ارکستر فیلارمونیک، از نظر سازی، به صورت ارکستر سمفونیک یا ارکستر بزرگ است و بزرگ‌ترین نوازنده‌های جهان نیز از این ارکستر به دنیا معرفی شده‌اند.
چمن‌پرداز به مشکلات تشکیل این ارکستر در اصفهان اشاره و تصریح کرد: در استان اصفهان نوازنده خوب برای چهار گروه سازهای ارکستر سمفونیک کم داریم و این مشکل در سازهای زهی و بادی بیشتر محسوس است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر در شهر اصفهان خانم‌ها اجازه ندارند برای نوازندگی ارکستر به روی سن بروند که این موضوع باعث کمبود بیشتر نوازنده مناسب برای این ارکستر است.
مدیر انجمن دوستداران موسیقی در ادامه بیان داشت:با توجه به موارد یاد شده بخشی از ارکستر فیلارمونیک را از گروه دوستداران موسیقی انتخاب و بخشی از آن از  پس از فراخوان عمومی با کمک آزمون  مشخص می‌شوند.
وی به لهجه در موسیقی به عنوان یک اصل در نوازندگی اشاره کرد و گفت: اگر موسیقی‌دان دانش لهجه در موسیقی را نداشته باشد در اجرای موسیقی به جای رعایت کردن این موضوع سلیقه شخصی خود را به کار می‌گیرد.
چمن‌پرداز ادامه داد: همان‌طور که در شهرهای مختلف کشور لهجه‌های متفاوتی مانند اصفهانی، ترکی، شیرازی و غیره وجود دارد این موضوع نیز بخش مهمی را در موسیقی تشکیل می‌دهد که البته در کشور ما کمتر به آن پرداخته شده است.
وی افزود: در واقع موسیقی محلی برگرفته از لهجه‌ها، فرهنگ‌ها و گویش‌های کشورهای مختلف دنیا است و لهجه در موسیقی مسئله‌ای محسوب می‌شود که نوازندگان بزرگ در آثار فاخر خود آن را به طور کامل رعایت کرده‌اند و سبب تشخیص نوازندگان از یکدیگر می‌شود.
مدیر انجمن دوستداران موسیقی تصریح کرد: به طور مثال وقتی قرار است یک موسیقی محلی مجارستانی نواخته شود نوازنده باید در نواختن آن، لهجه موسیقی مجارستانی را رعایت کرده و روی واژه‌های نخست تاکید نداشته باشد.
وی ادامه داد: ندانستن لهجه موسیقی سبب می‌شود به طور مثال نوازنده قطعه‌ای مذهبی اروپایی را ایرانی بنوازد و در واقع سلیقه خود را اعمال کند، بنابراین ممکن است فردی نوازنده حرفه‌ای باشد اما مسلط به لهجه در موسیقی نباشد و این موضوع یکی از مواردی بوده که کمبود موسیقی‌دان برای ارکستر را ایجاد کرده است.
وی به جلسات این انجمن که سه‌شنبه هر هفته در هنرسرای خورشید اجرا می‌شود اشاره و بیان داشت: گر چه در این جلسات اجرای زنده موسیقی نیز داشته‌ایم، اما در صورت تشکیل ارکستر فیلارمونیک مواردی که در سلسله جلسات این انجمن به صورت فایل صوتی پخش شده است نیز به صورت زنده اجرا می‌شود.
مدیر انجمن دوستداران موسیقی درباره انجمن دوستداران موسیقی گفت: این انجمن به تفسیر آثار موسیقی برجسته جهان می‌پردازد و تمام جلسات آن مطابق درک عمومی مخاطبان بوده، ضمن اینکه این انجمن‌ موازی با انجمن‌های بین‌المللی فیلارمونیک کار می‌کنند.
وی اضافه کرد: این انجمن نه تنها به آموزش موسیقی به علاقه‌مندان می‌پردازد بلکه ارتباط موسیقی با سایر هنرها را نیز مورد نقد و بررسی قرار می‌دهد.
انتهای پیام/خ10/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول