اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران تأکید کرد

ضرورت بازنگری در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران گفت: قانون تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان پاسخگوی نیاز عناصر بازار نبوده و بازنگری در آن ضرورت دارد.

ضرورت بازنگری در قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان

علیرضا مهرپویان طارانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اسلامشهر به مناسبت سالروز تشکیل این انجمن، اظهار داشت: در پاییز سال 88 به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان، قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان رسید که به نظر می‌رسید بخشی از نیازهای یکی از مهمترین عناصر بازار یعنی مصرف کنندگان را پاسخگو باشد.

مهرپویان افزود: قانون تشکیل انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، باید واسطه و پلی می‌شد میان مصرف کنندگان، اصناف و تولید کنندگان تا ضمن کمک به کنترل وضعیت بازار، از حقوق شهروندان که مصرف کنندگان اصلی کالاها و خدمات هستند حمایت نماید .

وی تصریح کرد: با وجود این که این قانون توسط دولت برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ شد، هنوز آن طور که باید و شاید پا نگرفته است، تا جایی که امروز در یک سالگی تشکیل این انجمن، بازنگری در قانون تشکیلات این انجمن ضروری به نظر می‌رسد.

مهرپویان افزود: یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که به قانون این انجمن وارد می‌شود، تامین منابع مالی انجمن است که آن چه در قانون پیش‌بینی شده صرفا نیازهای‌ انجمن آن هم بعد از حداقل ده سال را شاید جوابگو شود، در حالی که برای راه‌اندازی و استقرار اولیه انجمن در شهرستان‌ها هیچ بودجه‌ای پیش‌بینی نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در سیزده شهرستان استان تهران، اعضای انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان شهرستان‌ها انتخاب شده‌اند در حالی که برای ایجاد محلی، برای استقرار انجمن حتی مکان و یا دست کم یک خط تلفن برای ارتباط با مخاطبان اصلی‌شان، یعنی مصرف کنندگان واگذار نشده است.

این مسئول اظهار داشت: انجمن استان تهران با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل و از همان بدو تاسیس انجمن، محلی در شهر تهران در اختیار این انجمن قرار داده شد، در حالی که در شهرستان‌ها هنوز این اتفاق نیفتاده و عملاً انجمن شهرستان‌ها راه‌اندازی نشده است.

وی گفت: شرایط این انجمن در برخی شهرستان‌ها بسیار نامطلوب بوده به طوری که، در بعضی از شهرستانها مانند رباط کریم با وجود گذشت یک سال از زمان تشکیل انجمن هنوز اعتبار نامه اعضای آن از سوی نهاد مربوطه در شهرستان صادر نشده است.

مهرپویان خاطرنشان کرد: امکان حضور کسبه و مقامات دولتی در انجمن‌ها به عنوان یکی دیگر از نواقص این قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان می‌باشد،  پیش از این زمینه حضور اصناف و مقامات محلی دولتی در این انجمن وجود داشت، در حالی که با اصلاحات صورت گرفته زمینه‌های این مشارکت  و حضور از بین رفته است .

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان استان تهران بیان کرد: تشکیل نهادهای موازی با این انجمن بی‌فایده می‌باشد، در قانون صراحتاً اعلام کرده است که یک انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در کشور باید ایجاد شود، در حالی که اخیرا در استان تهران زمزمه‌هایی برای ایجاد انجمن‌های مشابه در صنایع خاص به گوش می‌رسد و این کار امری بیهوده و غیرقانونی و موازی با انجمن است.

وی گفت: نهادهای بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و اصناف و همچنین انجمن حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان از دهه چهل در سطح کشور فعالیت می‌کند، با وجود این همه نهاد نظارتی، عملاً دیگر زمینه‌ای برای فعالیت و نظارت این انجمن وجود ندارد،علاوه بر این زیرساخت‌های لازم نیز برای این کار مهیا نیست و انجمن امکان استقرار مکانیزم‌های بازرسی را ندارد.

مهرپویان افزود: براساس  قانون، رئیس انجمن در ستادهای تنظیم بازار و شورای اداری شهرستان‌ها و استان‌ها عضویت دارد در حالی که، این اتفاق تنها در استان تهران و آن هم در ستاد تنظیم بازار استان رخ داده و هنوز در شهرستان‌ها انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان را، آن طور که لازم است به رسمیت شناخته نمی‌شود و این انجمن‌ها هیچ نقشی در تصمیم گیری‌ها و نظارت در شهرستان‌های استان تهران ایفا نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر قانون موانع پیش رو در ساختار انجمن‌ها برای راه‌اندازی اولیه و ایجاد ساز و کارهای لازم برای راه‌اندازی بازوی نظارتی انجمن را از میان بردارد این انجمن می‌تواند نقش به سزایی در حمایت از حقوق مصرف کنندگان ایفا کند.

مهرپویان گفت: با توجه به جمعیت این استان تهران، که پرجمعیت‌ترین استان کشور می‌باشد و با وجود تعدد مصرف کنندگان در این استان، حمایت از تشکیل این انجمن در شهرستان‌های استان بسیار ضروری بوده و لازم است که دستگاه‌ها و پیش‌تر از آن قانون، حمایت لازم را برای ایجاد و تقویت این انجمن‌ها داشته باشند.

وی افزود: این انجمن برای همکاری با بخش‌های مختلف آمادگی لازم را دارد، ما نامه نگاری‌های فراوانی با دستگاه‌های مختلف داشته‌ایم و اعلام آمادگی کرده‌ایم که در راستای قانون و برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان با آنها همکاری کنیم اما هیچ پاسخی از سوی آنها نگرفتیم. اطلاع رسانی به شهروندان یکی دیگر از نیازهای مهم این انجمن است، امیدوارم که نشریات و رسانه‌ها وارد عمل شده و  در این زمینه با این انجمن همکاری کنند.

وی در پایان با اعلام شماره تلفن دفتر مرکزی انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان 83512401، از شهروندان خواست تا در صورت نیاز مسایل خود را با این انجمن در میان بگذارند.

روز نهم اسفند ماه به عنوان روز حمایت از حقوق مصرف کنندگان، نامگذاری و به ثبت رسیده است .

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول