اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی:

عرضه لباس ‌دست‌ چندم در ارزانسراها حقوق مصرف‌کننده را نقض می‌کند

خبرگزاری فارس: دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی گفت: عرضه لباس ‌دست‌ چندم به جای نو در ارزانسراها، حقوق مصرف‌کننده را نقض کرده است.

عرضه لباس ‌دست‌ چندم در ارزانسراها حقوق مصرف‌کننده را نقض می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دفتر شمالغرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی، وحید کاظم‌زاده در نشست بررسی «ارتباط حقوق رقابت با حقوق مصرف‌کنندگان» که به مناسبت نهم اسفند ماه روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کننده در محل خانه ستارخان برگزار شده بود با اشاره به اینکه مصرف‌کننده ایرانی مظلوم‌ترین مصرف‌کننده در جهان محسوب می‌شود، اظهار داشت: شایسته است مردم را بیش از بیش با حقوق خودشان آشنا کرد تا هنگام خرید احساس نکنند که حقی از آنان ضایع شده است.

وی با اشاره به اینکه انجمن‌های حمایت‌کننده از حقوق مصرف‌کننده در کشور از ضمانت‌های لازم برای دفاع از حقوق مصرف‌کننده برخوردار نیستند، گفت: حمایت از حقوق مصرف‌کننده از طریق بهبود شاخصه‌های رقابت در بازار تامین می‌شود چراکه وجود رقابت منصفانه و فضای رقابتی می‌تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حفظ منافع مصرف‌کنندگان منجر شود.

کاظم‌زاده با بیان اینکه مصرف‌کنندگان فاقد اطلاعات لازم برای حفظ منافع خود هستند، افزود: آگاهی از معادله بقا، آگاهی مصرف‌کننده از حقوق خود، ارائه خدمات از سوی تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، پیگیری حقوق مصرف‌کنندگان از طریق مراجع ذی‌صلاح، اطلاع‌رسانی ملی و در سطح رسانه‌ها، به‌کارگیری مدل سنجش رضایت مشتری، همگانی کردن دفاع از حقوق مصرف‌کننده، مجاب کردن تولیدکنندگان و واردکنندگان به ارائه خدمات پس از فروش، تدوین بسته‌های آموزشی برای عموم مردم و مصرف‌کنندگان از جمله پیش نیازهای رعایت حقوق مصرف‌کننده است.

دبیر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی، رقابت را مهم‌ترین روش رعایت حقوق مصرف‌کننده عنوان کرده و افزود: وقتی در بازار تولید و توزیع، رقابت میان تولیدکنندگان وجود داشته باشد، فضایی حاکم می‌شود که در آن حقوق مصرف‌کننده تا حدود قابل توجهی رعایت می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از لباس‌های دست چندم  موسوم به «تاناکورا» تقریبا بیش از 25 سال است که در کشور ما باب شده و امنیت کاری تولیدکنندگان البسه، کفش و پوشاک داخلی را به خطر انداخته است، اظهار داشت: اجناس بنجل و دست چندم چینی با شان مردم ایران سازگاری نداشته و شایسته است دلایل اقبال مردم به البسه دورریختنی اروپایی تحت عنوان محصولات تاناکورا واکاوی شود.

کاظم‌زاده با اشاره به اینکه پوشاک تاناکورا و استوک اروپایی ممکن است حامل انواع بیماری‌های واگیردار پوستی باشد، افزود: وزارت بهداشت لازم است بر واردات پوشاک قاچاق دست دوم نظارت کافی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در نظام توزیع کالا، حقوق مصرف‌کنندگان رعایت نمی‌شود،گفت: قالب کردن لباس ‌دست‌ چندم به جای نو به مردم در ارزانسراها، حقوق مصرف‌کنندگان را نقض کرده است.

انتهای پیام/آ30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول