اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

وضعیت اشتغال افراد با خودمراقبتی آنها ارتباطی ندارد

خبرگزاری فارس: استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در مطالعه‌های حاضر ارتباط معنی‌داری بین وضعیت اشتغال افراد و خودمراقبتی آنان دیده نشد.

وضعیت اشتغال افراد با خودمراقبتی آنها ارتباطی ندارد

غلامحسین صدری امروز در  گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: برخی از مطالعه‌ها نشان داده با توجه به دیدگاه زنان، داشتن شغل به عنوان عاملی مؤثر بر سلامت آنان در سنین مختلف ذکر شده و اشتغال مناسب را یکی از عوامل اجتماعی تسهیل‌ کننده‌ وضعیت سلامت زنان بیان کردند.

وی بیان داشت: برخی دیگر از مطالعه‌ها ضمن اشاره به مشکلات اشتغال زنان از جمله تنش‌های روانی و جسمی، کار در مشاغل پایین‌تر، درآمد کمتر، کنترل کم بر شغل خود و سطح حرفه‌ای پایین‌تر را سبب تأثیرات منفی بر حفظ سلامت زنان اعلام کرد.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: در مطالعه‌های حاضر ارتباط معنی‌داری بین وضعیت اشتغال افراد و خود مراقبتی آنان دیده نشد.

وی ادامه داد: عملکرد خانواده‌ها و به ویژه متغیرهای گسستگی روابط زنان در خانواده، آزادمنشی و جامعه‌پذیری آنان نقش مهم و تأثیرگذاری بر خود مراقبتی زنان دارد.

صدری افزود: خودمراقبتی به معنی پیروی از یک شیوه زندگی سالم به منظور پیشگیری از بیماری‌ها و صدمات است در این میان کارکرد خانواده به عنوان یکی از اجزای مهم در خود مراقبتی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به منظور شناسایی عملکرد خانواده با خودمراقبتی در زنان، 200 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی و درمانی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفتند، اضافه کرد:  شیوه آزادمنشی خانواده ارتباط مستقیم با خود مراقبتی زنان دارد و این در حالی که با گسستگی روابط ارتباط معکوس نشان داد.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: سلامت زنان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی از منظر سازمان ملل است چرا که زنان به دلیل شرایط فیزیولوژیک در دوره‌های مختلف زندگی، نیازهای جسمی در ارتباط با تولید مثل و عوارض ناشی از آن در معرض آسیب بیشتری نسبت به مردان هستند.

وی با اشاره به اینکه سلامت زنان زیر بنای خانواده و جوامع است، اضافه کرد: سلامت زنان اهمیت ویژه‌ای در تأمین و استمرار سلامت خانواده و جامعه دارد به گونه‌ای که بسیاری از مشکلات امروزی سلامت مانند چاقی، بیماری‌های مزمن، سیگار و کم تحرکی با شیوه زندگی افراد ارتباط دارد.

صدری اضافه کرد: با وجود اینکه برخی مطالعه‌ها در مورد بررسی عملکرد و ساختار خانواده و ارتباط آن با خود مراقبتی سلامت افراد انجام شده است اما هنوز دانش کم در زمینه‌ ارتباط بین عملکرد خانواده‌ها و خود مراقبتی زنان وجود دارد. نتایج نشان داد که زنان دارای تحصیلات دانشگاهی میانگین نمره‌ خود مراقبتی بالاتری را کسب کردند.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ارتباط سطح تحصیلات و سلامت زنان در مطالعه‌های مختلف اشاره کرد، اظهار داشت: در مطالعه‌های وضعیت سلامت مادران در سوئد، نتایج نشان داده که تحصیلات کمتر با افزایش میزان مرگ و میر، فقر، مسکن نامناسب و رفتارهای نامطلوب بهداشتی همراه بوده است. عملکرد خانواده علاوه بر تأثیر بر خود مراقبتی و سلامت زنان سالم در افراد بیمار دارد.

صدری اظهار داشت: نتایج مطالعه‌های حاضر نشان داد که متغیرهای جمعیت شناختی (سن و تعداد خانوار) با حیطه‌های مختلف عملکرد خانواده شامل همبستگی، ابراز بیان، گرایش فرهنگی، گرایش تفریحی، انضباط خانواده، جامعه پذیری خانواده، منبع کنترل بیرونی، آرمان خانواده و آزادمنشی، تعارض، گسستگی روابط و شیوه‌ مستبدانه در خانواده رابطه‌ معنی‌داری دارد.

وی بیان داشت: ساختار دموکراتیک خانواده (آزادمنشی)، می‌تواند نقش مؤثرتری را در ارتقا خود مراقبتی زنان ایفا کند همچنین جامعه ‌پذیری به عنوان مهارهای اجتماعی لازم برای مشارکت مؤثر و فعال در زندگی گروهی و اجتماعی و نیز همبستگی روابط خانوادگی که سبب دریافت حمایت‌های اجتماعی از طرف خانواده‌ شود، بیش از سایر عوامل در خود مراقبتی زنان نقش دارند.

استادیار گروه پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: در مطالعه‌ حاضر مشخص شد که گسستگی روابط و عدم دریافت حمایت اجتماعی لازم از طرف خانواده به عنوان مهم‌ترین  عامل بازدارنده در خود مراقبتی است.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول