اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز در اهواز

کنگره منطقه‌ای حمایت‌های روانی در بلایا برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین کنگره منطقه‌ای حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا قبل، حین و بعد از حادثه در اهواز برگزار شد.

کنگره منطقه‌ای حمایت‌های روانی در بلایا برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، سیدحسین بهبهانی نایب رئیس کنگره و معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان ظهر امروز در این مراسم کانون‌های دانشجویی را یکی از نهادهای مشارکت دانشجویان در هلال احمر دانست و گفت: این کانون‌ها توانستند فعالیت‌های هلال احمر را در مراکز علمی مختلف کشور معرفی کنند.

وی افزود: تمایل داشتیم که اعضای ما در مباحث علمی هلال احمر نیز شرکت کنند و خوشبختانه خوزستان به عنوان نخستین استان با توجه به بنیه قوی که دارد توانست نخستین بار کنگره علمی منطقه‌ای حمایت‌های روانی اجتماعی در بلایا قبل، حین و بعد از حادثه مبارزه با بلایا را برگزار نماید.

بهبهانی تصریح کرد: خوزستان از استان‌هایی است که چه به صورت طبیعی و چه به صورت بلایای بشر ساخته، همواره درگیر چنین حوادث غیرمترقبه‌ای بوده است؛ از آنجا که خوزستان استانی صنعتی است وجود شرکت‌های نفت وگاز و .... مزید بر علت ایجاد حوادث بوده است.

این مقام مسئول در هلال احمر خوزستان گفت: این استان به طور میانگین همه ساله شاهد بلایا و حوادث طبیعی بسیاری شامل سیل و اخیرا گرد و غبار بوده است.

بهبهانی آموزش امدادگران را باعث افزایش ارتقاء سطح آگاهی جامعه از چگونگی برخورد با بلایا دانست.

همچنین دبیر علمی کنگره هدف از برگزاری این کنگره را ضرورت توجه به موضوعات مهم از جمله بهداشت روان امدادگران ذکر کرد و افزود: مقالات بسیاری از  سراسر کشور به دبیرخانه کنگره رسید که موید اهمیت این موضوع بود.

مرضیه طالب زاده شوشتری بحران را فشاری روانی اجتماعی تعریف کرد که انگاره‌های متعارف زندگی را در هم می‌شکند و ادامه داد: بحران می‌تواند حادثه‌ای طبیعی و یا ساخته بشر باشد و برای جبران بحران روانی باید تدابیر مهم و تخصصی اتخاذ شود.

وی درباره تصمیم گیری در شرایط بحرانی گفت: تصمیم گیری در شرایط بحرانی بسیار مهم است و در زمان و مواقع مختلف باعث اتخاذ تصمیم‌های نادرست می‌شود که مدیریت بحران در این شرایط باید در جست‌وجوی یافتن ابزاری باشد که مانع افزایش بحران و جلوگیری از ایجاد بحران شود.

طالب زاده شوشتری خاطرنشان کرد: از آنجا که ایران یک کشور زلزله‌خیز است همواره بعد از حوادث غیرمترقبه بازمانده‌هایی از خانواده‌هایی را شاهدیم که شرایط فوق‌العاده پرتنشی را تجربه می‌کنند و سعی در بازگشت به وضعیت قبلی خود دارند. در چنین شرایطی گروه‌های سنی مختلفی در معرض خطر هستند که معمولا افراد مسن و کودکان آسیب‌پذیر تر هستند.

وی قربانیان حوادث را به سه دسته تقسیم کرد و گفت: قربانیانی که تنها بعد از چند روز به حالت عادی برمی‌گردند، افرادی که فقط بر فقدان شخص از دست رفته متمرکز می‌شوند و توان هیچ کاری را ندارند و گروه سومی کسانی هستند که هدف، انرژی و ایمان خود را از دست داده‌اند و هیچ امیدی به آینده ندارند.

دبیر علمی کنگره حمایت‌های روانی اجتماعی ادامه داد: مرحله‌ای وجود دارد به نام مرحله قهرمانی که هر بازمانده‌‌ای این مرحله را طی می‌کند به طور میانگین تمام بازمانده‌ها از اینکه خود پس از این حادثه باقی مانده‌اند حس خوبی دارند که این حس پس از مدتی به حس گناه تبدیل می‌شود.

به گفته وی، فرد بازمانده برای اینکه فقدان را بتواند جبران کند، سعی می‌کند به طور مستمر با نیروهای امدادگران به کمک‌رسانی و نجات آسیب‌دیدگان و قربانیان بپردازد این بازماندگان در مرحله قهرمانی احساس خوبی دارند چون خود را در حال کمک کردن به دیگران می‌بینند. در این شرایط فرد بازمانده خود نیز نیاز به مراقبت و توجه دارد.

طالب زاده شوشتری تاکید کرد: احساسات مشترکی در افراد بازمانده وجود دارد همچون رفتارهای مخاطره آمیز که احتمال خودکشی را در بر دارد از همین رو سعی در آموزش نیروهای امدادگر داریم تا بتوانند این رفتارها را خوب و علمی کنترل کنند.

در ادامه این کنگره  مقالاتی با عنوان مداخلات روانی، اجتماعی در حوادث غیرمترقبه ویژه کودکان آسیب دیده، حمایت‌های روانشناختی پس از زلزله، اختلال استرس پس از سانحه، واکنش‌های روانی در اختلال روانی و راهکارهای مواجهه با آن، کمک به کودکان در فجایع طبیعی و بلایا، اختلال استرس پس از رویداد آسیب‌زا و تکنیک‌های مقابله با آن،  بررسی رابطه تروماهای اوایل زندگی با خودشیفتگی و اهمیت شبکه‌های اجتماعی در کاهش خطر بلایا ارائه شد.

همچنین در حاشیه این کنگره منطقه‌ای، کارگاه آموزشی با عنوان کمک‌های اولیه روانشناختی در بلایا توسط سید عباس باقری یزدی ارائه شد که وی در این کارگاه که با هدف افزایش و توانمند سازی دانش، تقویت نگرش و رفتار مناسب برگزار شده بود، به معرفی کتاب‌هایی که در این زمینه به چاپ رسیده است پرداخت.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول