اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون کارگران ساختمانی مازندران:

میزان سرانه خانواده‌ها در تعیین حقوق کارگران لحاظ شود

خبرگزاری فارس: رئیس کانون انجمن‌های کارگران ساختمانی استان مازندران گفت: میزان سرانه هزینه یک خانواده چهار نفری برای ارتزاق معمولی، نرخ تورم و خط فقر در تعیین حقوق لحاظ شود.

میزان سرانه خانواده‌ها در تعیین حقوق کارگران لحاظ شود

سید هادی ساداتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از شهرستان قائمشهر با بیان اینکه در سال 90 کارگران، پایین‌ترین نرخ حقوق را در طول 33 سال بعد پیروزی انقلاب دریافت کردند، عنوان کرد: در سال 89 نرخ تورم مبنای تعیین حقوق قرار گرفت و بانک ملی مرکزی نرخ تورم را 12.4 درصد اعلام کرد که با اعلام سازمان آمار کشور نرخ واقعی تورم 14.6 درصد بود.

وی افزود: دولت افزایش 9 درصد حقوق کارگران و نیز پرداخت سه درصد یارانه و تهیه سبد خانوار در قالب بن کارگری و کارت هوشمند ایرانی را در سال 90 اعلام کرد که محقق نشد و از جمله مطالبات کارگری باقی ماند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران با اشاره به افزایش قیمت برخی کالاهای ضروری که باید در سبد خانوار لحاظ شود، شرح داد: قیمت گوشت گوساله مخلوط در سال 89 از 9 هزار و 789 هزار تومان به 13 هزار و 462 تومان در سال 90 افزایش قیمت داشته است، همچنین افزایش قیمت کالاهایی مانند لوبیا قرمز 19.8 درصد، مواد پروتئینی 37.8 درصد، مرغ 30 درصد، گوجه فرنگی 91.2 درصد، خیار محلی 56.5 درصد، برنج داخلی 19 درصد و گوشت گوسفندی 17 درصد اعلام شده که این آمار نشان‌دهنده این مطلب است که 50 درصد مواد غذایی و مایحتاج ضروری انسان افزایش قیمت داشته است.

ساداتی با تاکید بر اینکه چرا نباید در تعیین میزان افزایش حقوق، هزینه‌ها سنجیده شود ابراز داشت: بانک مرکزی پایین‌ترین پایه نرخ تورم را برای تعیین افزایش حقوق مبنا قرار داده که با واقعیت جامعه و تغییر نرخ تورم در هر سه ماه تفاوت دارد.

وی با اشاره به فشار جامعه کارگری که به خاطر قراردادهای کوتاه مدت بر آنان تحمیل می‌شود و افزایش قیمت کالاها ادامه داد: بیش از 80 درصد کارگران کشور پایین‌ترین پایه دستمزد قانونی را دریافت می‌کنند.

ساداتی بالاترین نرخ هزینه یک کالای تولیدی را در خط تولید 15 درصد اعلام کرد و افزود: 85 درصد باقی هزینه‌ها شامل مواد اولیه به ویژه عامل‌های انرژی است، حال اگر هزینه‌ها ثابت بماند و حقوق کارگر افزایش یابد فریاد کارفرمایان بلند است و حاضرند تغییر نوسانات قیمت مواد اولیه را تحمل کنند، ولی تغییری در افزایش حقوق کارگران اعمال نکنند.

رئیس کانون کارگران ساختمانی مازندران یادآور شد: آیا با حداقل حقوقی که برای کارگران در سال 90 رقم خورد سرریز کارگری و تعطیلی کارخانجات از خط تولید اتفاق نیفتاد.

وی نرخ خط فقر در کشور را بین 850 تا 900 هزار تومان عنوان کرد و افزود: برای حقوق سال 90 توجه به سه عامل ضروری است، میزان سرانه هزینه یک خانواده چهار نفره برای ارتزاق معمولی، تعیین نرخ تورم که امسال بیش از 25 درصد است و توجه به خط فقر که اگر برای سال 91 خط فقر زیر 850 هزار تومان مبنا شود کارگران حتی برای قوت روزانه‌شان هم مشکل خواهند داشت.

ساداتی با اشاره به انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی تاکید کرد: حضور در انتخابات وظیفه شرعی و ملی ما برای تعیین اصلح‌ترین‌ها است در کنار این تکلیف، جامعه کارگری خواستار توجه مسئولان به کارگران است که با شرایط سخت و بحرانی دست به گریبانند، جامعه کارگری تحریم اقتصادی را درک و تحمل خواهد کرد، ولی نباید به گونه‌ای با کارگران رفتار شود که از روزی روزانه‌اش جا بماند.

انتهای پیام/ن۲۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول