اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

استفاده از آمارهای هواشناسی در کردستان نهادینه شود

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بر نهادینه‌کردن استفاده از آمارهای هواشناسی در این استان تأکید کرد.

استفاده از آمارهای هواشناسی در کردستان نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، ابراهیم حسن‌نژاد شنبه‌ شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یکی از نیازهای ضروری استان را ایجاد هواشناسی کشاورزی ذکر کرد و اظهار داشت: در رابطه با سازمان هواشناسی  کشور مکاتبات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه ایجاد هواشناسی کشاورزی در استان نیازمند پیگیری‌های ملی است، تصریح کرد: از نظر امکاناتی از قبیل زمین مشکلی در استان وجود ندارد و بیشتر تجهیزات ایجاد این هواشناسی مورد نیاز است که باید سازمان هواشناسی کشور و استان در این زمینه اقدام کنند.

این مسئول ادامه داد: از سه سال گذشته هواشناسی استان به منظور استفاده از داده‌های هواشناسی در راستای منافع کشاورزان اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: براساس تقویم تنظیم شده موجود در جهاد کشاورزی توصیه‌های مورد نظر مانند زمان سمپاشی در اختیار کارشناسان هواشناسی قرار داده‌ می‌شود تا به کشاورزان اعلام شود.

حسن‌نژاد با بیان اینکه عدم بی‌توجهی کشاورزان به توصیه‌های هواشناسی موجبات ضرر بسیاری از آن‌ها شده است، افزود: امسال از 12 هزار هکتار سیب‌زمینی استان حدود 300 هکتار به موقع برداشت نشد و بارندگی پاییزه موجب از بین رفتن بخش قابل توجهی از این محصول شد.

وی با تأکید بر نهادینه شدن استفاده از آمارهای هواشناسی در استان، عنوان کرد: کوتاهی‌هایی که اتفاق می‌افتد ناشی از عدم توجه کشاورزان و نهادینه نشدن اطلاعات هواشناسی است.

این مسئول در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت منابع‌ طبیعی پرداخت و گفت: ارزش منابع‌ طبیعی به این است که احیای مجدد گونه‌های از بین رفته و منقرض شده خارج از قدرت بشر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطر نشان کرد: اگر گونه‌ها اعم از جانوری و گیاهی از بین بروند اکوسیستم‌ها و حیات انسان نیز نابود خواهد شد که این مهم با ریال و عدد قابل بیان نیست.

حسن‌نژاد در ادامه به درخواست یکی از سرمایه‌گذاران به اجرای طرح کنسانتره آهن در چم شور قروه اشاره کرد و ابراز داشت: این طرح هر چند با اشتغالزایی بسیار خوبی همراه خواهد بود، ولی این چم شور اکوسیستمی ارزشمند است که باید حفظ  شود.

وی عنوان کرد: ولی فشارهای متعدد وجود دارد تا این طرح اجرایی شود که نباید به راحتی محیط‌ها و اکوسیستم‌ها را دچار مخاطره کنیم چون جبران آن غیرممکن است.

وی در پایان خواستار اختصاص اعتباراتی برای احیای منابع‌ طبیعی و ایجاد فضاهای سبز شد و اذعان داشت: اگر در کنار اجرای پروژه‌های بزرگ بتوانیم تثبیت خاک، کشت گونه و فضای سبز را ایجاد کنیم برای استان بسیار مفید خواهد بود.

 

انتهای پیام/ن۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول