اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل هواشناسی کردستان خبر داد

وجود 106 ایستگاه هواشناسی در کردستان

خبرگزاری فارس: مدیرکل هواشناسی کردستان گفت: از مجموع سه هزار و 766 ایستگاه هواشناسی در کل کشور، 106 ایستگاه آن در کردستان وجود دارد.

وجود 106 ایستگاه هواشناسی در کردستان

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدطالب حیدری شنبه‌شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به امکانات و قابلیت‌های موجود در هواشناسی اشاره کرد و اظهار داشت: قابلیت‌های هواشناسی زمانی به ارزش افزوده و بهره‌وری تبدیل خواهند شد که توسط مدیران موسسات تولیدی و خدمات شهری به صورت به‌ هنگام به کار گرفته شوند.

وی تصریح کرد: در سطح کشور سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه‌های هواشناسی می‌شود و اطلاعاتی که فراهم می‌شود با صرف هزینه‌های کلانی در سطح منطقه‌ای و ملی تاثیرگذار خواهد بود. 

وی به ماموریت‌های اصلی هواشناسی اشاره کرد و افزود: دیده‌بانی سرزمین و عوامل آب و هوایی منظم، جمع‌آوری، طبقه‌بندی، پایش کیفی و مخابره همزمان داده‌ها، پردازش انبوه‌ داده‌ها و تبدیل آنها به اطلاعات کاربردی و اطلا‌ع‌رسانی به هنگام از وظایف اصلی هواشناسی است.

مدیرکل هواشناسی کردستان به بیان چالش‌های درونی هواشناسی پرداخت و افزود: مواجه با استانداردسازی فرآیندها در دیده‌بانی، مخابره و پردازش مطابق با روش‌های wmo،icao، استانداردسازی و اطلاع‌رسانی اطلاعات هواشناسی به کاربران و انجام کامل و صحیح مصوبات تحول اداری دولت برای ارتقای بهره‌وری از جمله چالش‌های درونی هواشناسی است.

حیدری چالش‌‌های بیرونی هواشناسی را شامل عدم شناخت فنی و ارزشی حرفه‌ای اطلاعات هواشناسی، شکلی بودن مطالعات هواشناسی در طرح‌های عمرانی، ابهام کاربران در خصوص نوع اطلاعات مورد نیاز خود و وجود سامانه‌های موازی دیده‌بانی ذکر کرد.

وی عنوان کرد: هوا و اقلیم در توسعه ثابت فرض می‌شود که چنین نیست، حوادث حدی آب‌ و هوایی و خشکسالی و تغییرات تبعی آن مانند تغییر الگوهای کاربری زمین چشم‌اندازهای توسعه را به صورت جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: در اقلیم تغییرات عادی کوتاه مدت 10 ساله، میان مدت 30 ساله و بلندمدت 100 ساله وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است.

مدیرکل هواشناسی کردستان با تاکید بر توجه بیشتر به تغییرات اقلیمی، تصریح کرد: از آنجا که با تغییر اقلیمی جهانی روبه‌رو هستیم باید این تغییرات جدی گرفته شود چرا که در الگوهای توسعه تاثیر گذارند.

حیدری به بیان تاثیرات هواشناسی بر روی بهره‌وری پرداخت و گفت: به‌کار گیری آمار بلند مدت در مطالعات و طراحی سازه‌های راهبردی عمرانی و نیز شهرسازی و انطباق مصارف بلند مدت انرژی، آب و محصولات کشاورزی با تغییرات اقلیمی از جمله تاثیرات هواشناسی بر روی بهره‌وری است.

وی تصریح کرد: کارآیی هواشناسی در افزایش بهره‌وری نیز شامل بکارگیری پیش‌بینی‌های فصلی و سالانه و تحلیل‌های مربوطه و بکارگیری پیش‌بینی ساعتی و روزانه و 10 روزه است.

وی ادامه داد: برای مدیریت منابع آبی، تولید و توزیع برق،گاز، مدیریت بحران ناشی از حوادث نامترقبه طبیعی و مدیریت حمل و نقل و ترافیک، مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی و غیره نیاز به مشاوره هواشناسی است.

مدیرکل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: هم اکنون در استان کردستان 9 ایستگاه سینوپتیک، 13 ایستگاه اقلیم‌شناسی، 12 ایستگاه خودکار و دو ایستگاه جاده‌ای وجود دارد.

حیدری شاخص ایستگاه‌های هواشناسی استان کردستان را 8/2 درصد کشور خواند و عنوان کرد: از مجموع سه هزار و 766 ایستگاه درکشور 106 ایستگاه  در کردستان فعال است.

وی بیان داشت: در شهرستان‌های بانه، قروه و بیجار هنوز  به شاخص‌های مساحتی نرسیده‌ایم  ولی در کامیاران، سنندج،سروآباد و مریوان این شاخص وجود دارد.

وی به روش‌های اطلاع رسانی هواشناسی اشاره کرد و افزود: از طریق بخش‌های خبری صداو سیما استان، تلفن هوا گویای 134، هوا نما در ترمینال و فرودگاه سنندج و سایت‌های هواشناسی استان اطلاعات هواشناسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

مدیرکل هواشناسی کردستان خاطرنشان کرد: در یک ماه حدود 37 هزار و 227 نفر با تلفن هوا کو 134 تماس گرفتند و به طور میانگین روزانه 500 تا 700 نفر نیز از سایت هواشناسی استان بازدید می‌کنند.

حیدری بیان داشت: هواشناسی باید به صورت بهینه توسعه پیدا کند و گسترش زیاد آن ازبین بردن منابع و توسعه کم آن نیز جوابگو نخواهد بود.

وی در ادامه به پیش‌بینی وضعیت آب و هوا در 12 اسفند جاری اشاره کرد و گفت: از روز سه‌شنبه دوباره غرب کشور در دامنه یک موج قرار می‌گیرد که تا روز جمعه این موج کم‌ و بیش فعال خواهد بود.

وی بیان داشت: بیشترین فعالیت این موج روز پنج‌شنبه قبل از انتخابات است که در غرب استان در حدود 25 یا 30 میلی‌متر در شرق استان نیز تا 15 میلی‌متر بارش برف و باران خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی کردستان در پایان اعلام کرد: در روز جمعه نیز بایستی انتظار رگبارهای پراکنده را به دلیل گرم شدن هوا و رشد ابرهای رگباری و ایجاد رگبار و رعد و برق را داشته باشیم.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول