اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک گام تا نهمین انتخاب

12 اسفند، در انتظار خلق حماسه‌ای دیگر

خبرگزاری فارس: 12 اسفند روزی است که ملت ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی مسیر خود را در اعمال اراده بر سرنوشت کشور هموار می‌کنند.

12 اسفند، در انتظار خلق حماسه‌ای دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مجلس شورای اسلامی که در ادبیات رسانه‌ای کشور گاه گاه به خانه ملت تعبیر می‌شود یکی از بهترین ساز و کارهای مشارکت عامه مردم در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است.

در واقع خانه ملت آئینه‌ای است تا کاستی‌ها و ضعف‌های جامعه در آن منعکس شده و آینده بهتر با توجه به تجربیات دیروز توسط نمایندگان مردم رقم زده شود.

در طول تاریخ 33 ساله پس از انقلاب اسلامی، مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد عالی‌رتبه ملی نقش پررنگی در  عبور ملت از شرایط سخت و یا حتی در مواردی تولید بحران داشته است.

وظایف مجلس شورای اسلامی را در واقع در دو مورد قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین می‌توان خلاصه کرد؛ با کمی تأمل در این دو عبارت می‌توان دریافت که قسمت اعظمی از فاکتورهای مورد نیاز برای پیشرفت و سعادت جامعه توسط قانون اساسی در دستان مجلس قرار داده شده است.

مجلس می‌تواند بزرگ‌ترین مانع دیکتاتوری در نظام سیاسی کشور و مرجع احقاق حقوق مردم باشد و در عین حال در صورت کوتاهی در وظایف خود مهم‌ترین چالش‌ها را می‌تواند برای کشور رقم بزند.

در واقع اگر کشور را به بدن یک انسان تشبیه کنیم، دولت و بخش‌های خصوصی حکم اعضا و جوارح و مجلس در حکم مغز این پیکر واحد است. این مجلس است که در جریان قانون‌گذاری، فرامین را به اعضای مختلف صادر می‌کند و روند فعالیت آنان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

از این نظر تناسب این مغز متفکر با بدنه جامعه و هدفی که جامعه خود را برای رسیدن به آن آماده می‌کند، یک نکته اساسی است که در انتخاب نمایندگان این نهاد باید مورد توجه قرار بگیرد.

مجلس به دلیل ابزارهای بی‌نظیر قانونی که در اختیار دارد، ضامن حفظ پویایی در حرکت یک ملت است. روند انتخاب نمایندگان توسط مردم و قرار گرفتن آنها در کرسی‌های مجلس بهترین مسیر برای بسترسازی مشارکت مردم در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور است.

مجلس بنا بر اصل 87 قانون اساسی مرجع تفویض اعتماد مردم بر بدنه دولت و بنا بر اصل 122 همان قانون دارای صلاحیت در مورد پرسش قرار دادن تمام دستگاه‌های دولتی شناخته شده است.

همچنین طبق اصول 76 و 74 قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد و تمام موافق‌نامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید به تصویب مجلس برسد.

اصول 50 تا 55 قانون اساسی نیز به نظارت مالی مجلس به دولت و دیگر دستگاه‌های حاکمیتی اذعان دارد.

علاوه بر تمام این موارد قانونی، ذات مجلس به دلیل مردمی بودن، نماد خرد جمعی ملت و ابزاری برای جاری ساختن اراده مردم در امور کشور است. مجلس نهادی است که در آن 290 نماینده که همگی منتخب ملت هستند وارد فضایی می‌شوند که تصمیماتشان در تمام امور داخلی و خارجی کشور سرنوشت‌آفرین می‌شود.

از لحاظ تفکر اسلامی از آنجا که جوهره مردم‌سالاری دینی نشأت گرفته از متن اسلام و بر اساس اصل اختیار و آزادی آدمی است، مجلس را به عنوان یک نهاد کاملا دینی می‌توان مورد پذیرش قرار داد.

آن‌گونه که از متون دینی استفاده می‌شود مردم در اداره یک نظام اسلامی نقشی اساسی و انکارناپذیر دارند. هر چند بسیاری از متفکران دینی مردم را دارای نقش مشروعیت‌دهنده به حکومت نمی‌دانند اما همین اشخاص به اهمیت اراده مردم در استقرار یک حکومت شرعی اعتراف دارند.

امام علی(ع) در عهدنامه خود با اشاره به نقش رضایت مردم در یک حکومت اسلامی به مالک اشتر اینگونه خطاب می‌کند «باید محبوب‌ترین امور نزد تو میانه‏ترینش در حق، همگانى‏ترینش در عدالت و جامع‏ترینش در خشنودى رعیت باشد، چرا که خشم عموم، خشنودى خواص را بى‏نتیجه مى‏کند و خشم خواص در برابر خشنودى عموم بى‏اثر است.»

بنیان‌گذار جمهوری اسلامی نیز میزان را رأی ملت می‌دانستند و پس از ایشان نیز رهبر معظم انقلاب این تفکر را به عنوان یکی از راهبردی‌ترین اصول نظام اسلامی مورد توجه قرار دادند.

مقام معظم رهبری همواره با تاکید بر اهمیت انتخابات در نظام اسلامی این مسئله را از تزئینی و صوری بودن مبرا دانسته و دارای نقشی بی‌نظیر مطرح می‌کنند.

ایشان در ششم اسفندماه 88 در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان رهبری اهمیت موضوع انتخابات را اینگونه تبیین می‌کنند «یکى از مسائل، همین مسئله‌ نقش مردم و حضور مردم است - این خیلى چیز بااهمیتى است - که یکى از مظاهر عمده‌ى آن، انتخابات است. بنابراین در نظام جمهورى اسلامى، انتخابات یک امر واقعى است؛ یک چیز شکلى و صورى نیست. اینجور نیست که بخواهیم از دیگران تقلید کنیم؛ که چون دیگران به نام دموکراسى، انتخابات دارند، ما هم انتخابات داشته باشیم؛ نه، انتخابات یک امر واقعى است براى دخالت دادن نظر مردم و رضاى عامه.»

تمام این مطالب و در کنار آن بسیاری از دلایل دیگر اهمیت نهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی را بر همگان روشن کرده است. امروز دوست و دشمن منتظر و مشتاق هستند تا بدانند این ماراتن بزرگ سیاسی چه نتیجه‌ای در برخواهد داشت. 12 اسفند روزی است که ملت ایران با حضور آگاهانه و مشتاقانه خود در پای صندوق‌های رأی سرنوشت کشور را در سال‌های آتی که جزء حساس‌ترین مقاطع تاریخی این کشور است رقم خواهند زد.

=============  

یادداشت: زینب آخوندی

=============

انتهای پیام/و۱۰/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول