اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

جدیدترین اخبار سوریه از درگیری‌های حمص تا نشست ضدسوری در تونس و سخنرانی جدید اسد

خبرگزاری فارس: درگیری‌ها در شهر حمص بخصوص در باباعمرو ادامه دارد و قرار است اسد قبل ازهمه‌پرسی قانون اساسی سخنرانی کند اما در خارج از سوریه کشورهای مختلف از جمله آمریکا و قطر و عربستان در حال توطئه علیه این کشور در قالب کنفرانسی ضدسوری موسوم به «دوستان سوریه» هستند اما بزرگ‌ترین حزب مخالف داخلی سوریه نیز این کنفرانس را تحریم کرد.

جدیدترین اخبار سوریه از درگیری‌های حمص تا نشست ضدسوری در تونس و سخنرانی جدید اسد

به گزارش فارس، همزمان با ادامه ماموریت ارتش سوریه در شهر حمص برای پاکسازی آن از عناصر مسلح تروریستی که سبب ارعاب و کشتار مردم شده‌اند، روند اصلاحات در این کشور ادامه دارد و از سویی دیگر کشورهای مختلف در حال تکمیل طرح‌های خود علیه سوریه هستند چرا که قرار است کنفرانس ضدسوری «دوستان سوریه» امروز در تونس برگزار شود.

تعدادی عناصر مسلح در باباعمرو شهر حمص خود را تسلیم کردند

تلویزیون سوریه الدنیا اعلام کرد که تعدادی از عناصر مسلح در شهر حمص در منطقه باباعمرو کشته و تعدادی بازداشت و تعدادی هم خود را تسلیم کردند.

بنا بر این گزارش، درگیری‌ها در حی الانشاءات و باباعمرو ادامه دارد و گروهکی نیز آپارتمان‌های منطقه الدیدوان را سنگر خود کردند و از آنجا به نیروهای ارتش حمله می‌کنند.

بشار اسد به احتمال فراوان شنبه سخنرانی می‌کند

منابع مطلع اعلام کردند که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه قبل از فرا رسیدن موعد همه‌پرسی قانون اساسی این کشور در مصاحبه‌ای تلویزیونی سخن خواهد گفت.

پایگاه خبری سوریه الان،‌ اعلام کرد که روز یکشنبه موعد هفتم اسفند (26 فوریه) موعد همه‌پرسی است و به احتمال فراوان یک روز قبل آن بشار اسد درباره جدیدترین تحولات کشورش از جمله همه‌پرسی سخن خواهد گفت.

قانون اساسی سوریه به دستور بشار اسد توسط کمیته‌ای متشکل از متخصصان و حقوقدانان اصلاح و در 157 ماده تنظیم شده است.

کمیته اصلاح قانون اساسی سوریه 15 اکتبر سال گذشته میلادی (2011) تشکیل شده بود. قرار است پس از تصویب قانون اساسی جدید توسط مردم، حداکثر سه ماه پس از تاریخ تصویب، انتخابات پارلمانی سوریه برگزار شود.

کوفی عنان فرستاده جدید سازمان ملل در سوریه خواستار توقف خشونتها شد

کوفی عنان که پس از تلاش‌های بی‌وقفه سازمان ملل سرانجام نمایندگی این سازمان و اتحادیه عرب را در سوریه پذیرفت،‌ امروز با انتشار بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت در سوریه شد.

عنان در بیانیه‌ای از اینکه مورد اعتماد قرار گرفته است، ابراز خرسندی و تاکید کرد که از همه طرف‌های مختلف در سوریه می‌خواهد که برای توقف خشونت‌ها همکاری کنند.

پیش از این محمد البرادعی مدیر کل سابق سازمان بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر خارجه اسبق اردن، نمایندگی اتحادیه عرب و سازمان ملل در سوریه را رد کرده‌ بودند.

مغرب: تجهیز مخالفان سوریه به جنگ داخلی می‌انجامد

روزنامه الشرق الاوسط به نقل از سعد الدین العثمانی اعلام کرد که کشورش با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه بشدت مخالف است.

وی در حاشیه کنفرانس لندن درباره سومال به الشرق الاوسط اعلام کرد که راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک برای سوریه هنوز می‌تواند موثر باشد.

العثمانی تصریح کرد: تجهیز کردن مخالفان سوریه به سلاح می‌تواند به جنگ داخلی در سوریه منجر شود. ما می‌خواهیم که سوریه از این بحران خارج شود نه اینکه مصیبت مردم بیشتر شود.

بزرگ‌ترین حزب مخالف داخلی سوریه در نشست ضدسوری در تونس شرکت نمی‌کند

هیئت تنسیق (هماهنگی) ملی برای نیروهای تغییر دموکراتیک در سوریه اعلام کرد که در نشست «دوستان سوریه» که قرار است امروز جمعه با مشارکت بیش از 60 کشور در تونس برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

این حزب سوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که قرار است در این نشست به جای مردم سوریه تصمیم گرفته شود که چه گروهی را به جای دولت این کشور به رسمیت بشناسند در حالی که از سویی دیگر «نظامی کردن» اعتراضات را بعید نمی‌دانند و دخالت خارجی در سوریه را ممکن است مجاز شمارند.

این حزب سوری با انتقاد از تونس اعلام کرد که بر خلاف ابراز اطمینان‌هایی که منصف مرزوقی رئیس جمهوری تونس داده است که با همه گروه‌های مخالف سوریه یکسان و بدون تبعییض برخورد می‌شود، به نظر می‌رسد قرار است گروهی را به عنوان نماینده سوریه انتخاب کنند حال آنکه مردم سوریه باید این کار را بکننند.

روسیه: ارسال کمک بشردوستانه به سوریه باید بدون همراهی نظامیان باشد

راشاتودی اعلام کرد که معاون وزیر خارجه روسیه ارسال کمک‌های بشردوستانه به برخی نقاط سوریه را تایید می‌کند اما به شرط موافقت همه طرف‌های مختلف.

گینادی گاتیلوف معاون سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه باید بدون همراهی نظامیان به این کشور باشد.

درخواست اعزام کمک‌های بشردوستانه در برخی محافل بین‌المللی و غرب از جمله صلیب سرخ جهانی و سازمان ملل پس از آن افزایش یافت که گروهک‌های مسلح مورد حمایت غرب در شهر حمص در محاصره شدید ارتش سوریه قرار گرفته‌اند و در معرض شکست کامل هستند.

گاتیلوف این مطلب را در صفحه توییتر خود اعلام کرد و افزود: تصمیم دبیر کل سازمان ملل برای اعزام معاون امور انسانی خود به سوریه را نیز تایید می‌کنیم.

وی افزود: همچنین اعزام کمک‌های بشردوستانه به سوریه باید با موافقت همه طرف‌های درگیر در سوریه و بدون همراهی نظامیان باشد.

اعلام آمادگی ترکیه برای کنفرانس بین‌المللی علیه سوریه پس از تونس

وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست لندن برای سومال اعلام کرد که کشورش آماده است پس از نشست امروز جمعه در تونس درباره سوریه، نشست پیگیری امور را در خاک خود برگزار کند.

احمد داود اوغلو اعلام کرد: ترکیه آماده است که میزبان نشستی بین‌المللی دربار سوریه باشد تا امور مطرح شده در نشست تونس را که قرار است امروز برگزار شود و بر دمشق فشار بیشتری آورده شود، پیگیری کند.

داود اوغلو تاکید کرد که در مذاکرات امروز تونس هدف این است صدایی بین‌المللی علیه خشونت در سوریه بلند کنیم.

وی افزود که در خصوص برگزاری نشست پیگیری در استانبول نوعی توافق کلی وجود دارد که در نشست تونس روشن خواهد شد اما هنوز موعدی برای برگزاری آن در ترکیه تعیین نشده است.

طرح جدید علیه بشار اسد؛ مهلت 72 ساعته برای توقف درگیری‌ها

منابع خبری از طرح جدید کشورهای غربی علیه سوریه خبر دادند و اعلام کردند که در نشست امروز تونس (24فوریه) قرار است برای بشار اسد رئیس جمهوری سوریه مهلت تعیین شود.

مسئولان آمریکایی و اروپایی و عرب در حاشیه نشست لندن برای سومال اعلام کردند که قرار است در نشست تونس تحت عنوان «دوستان سوریه» 72 ساعت به اسد مهلت داده شود تا درگیری‌ها در سوریه را متوقف کند.

این مسئولان غربی-عربی اعلام کردند که در صورت تن ندادن اسد به فشارها تحریم‌های جدیدی علیه سوریه وضع خواهد شد اما به محتوای این تحریم‌ها اشاره‌ای نکردند.

کمیته عالی نظارت بر همه‌پرسی به ریاست وزارت کشور آخرین تدابیر را بررسی کرد

کمیته عالی نظارت بر همه‌پرسی قانون اساسی سوریه امروز در نشستی مسائل مربوط به برگزاری این همه‌پرسی را که روز یکشنبه (26 فوریه) برگزار می‌شود، بررسی کرد.

به گزارش سانا، این نشست به ریاست محمد الشعار وزیر کشور سوریه برگزار و تدابیر در نظر گرفته شده از طرف استانداران، کمیته‌های ذی‌ربط در خصوص مراکز رای‌گیری و امور لازم برای آن بررسی شد.

وزیر کشور نیز در این نشست از نیروهای پلیس خواست تا با ایفای نقش خود مسئولیت تامین امنیت مراکز رای‌گیری را کاملا بخوبی اجرا کنند.

وی اعلام کرد که کمیته عالی نظارت بر همه پرسی تا روشن شدن نتایج همه‌پرسی به کار خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول