اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" در تونس بدون حضور روسیه و چین

خبرگزاری فارس: قرار است کنفرانسی که به کنفرانس "دوستان سوریه" معروف شده،در تونس با شرکت کشورهای غربی و اتحادیه عرب برگزار ‌شود تا به زعم خود راه حلی برای مسئله سوریه بیابد؛‌کنفرانسی که با اعتراض‌های مردمی مواجه شد.

برگزاری کنفرانس "دوستان سوریه" در تونس بدون حضور روسیه و چین

به گزارش فارس به نقل از الجزیره،‌ کشور تونس امروز شاهد برگزاری کنفرانسی درباره سوریه است که به کنفرانس "دوستان سوریه" معروف شده و در آن کشورهای غربی و اعضای اتحادیه عرب نیز حضور دارند، اما روسیه و چین اعلام کرده‌‌اند، در این کنفرانس شرکت نمی‌کنند.

در واقع کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس تلاش می‌کنند، با تحت فشار قرار دادن "بشار اسد"، رئیس جمهوری سوریه به ظاهر اجازه کمک رسانی به مناطق آسیب دیده در این کشور را از وی بگیرند.

در این کنفرانس که حدود 70 کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه و ترکیه شرکت دارند، قرار است با توافق بر سر بیانیه‌ای از سوریه خواسته شود، فورا آتش‌بس اعلام کرده و میزان کمکهای بشردوستانه به مناطق آسیب دیده مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس مجریان این نشست، قرار است، ایجاد گذرگاه‌های امن انسانی برای انتقال کمک‌های بشر دوستانه به آسیب دیدگان سوری که فرانسه در صدد ارائه آن است، مورد بررسی قرار گیرد.

مسئله ایجاد گذرگاه‌های انسانی اگرچه به ظاهر اقدامی بشر دوستانه به نظر می رسد ولی این کشورها در قبال قیام‌های مردم بحرین و نیز یمن سکوت پیشه کرده یا با بی تفاوتی از کنار خواسته‌های مردم این دو کشور گذشتند و هیچ اقدامی برای جلوگیری از سرکوب گری رژیم های این کشور انجام ندادند که این گونه اقدامات اهداف طراحان برگزاری این نشست را زیر سوال می برد . گفته شده  در این نشست همچنین چگونگی ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز بررسی می‌شود.

این کنفرانس همچنین ممکن است، آنچه که "شورای ملی سوریه" خوانده می‌شود و در واقع مجموعه‌ای از گروه‌های معارض دولت دمشق است، را نماینده "مشروع" مردم سوریه بخواند، اما در عین حال این گروه را کاملا تایید نکند.

از سوی دیگر و در آستانه برگزاری این کنفرانس "بان کی مون"، دبیر کل سازمان ملل متحد و "نبیل العربی"، دبیرکل اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌ مشترکی اعلام کردند به طور مشترک "کوفی عنان" را به عنوان نماینده ویژه خود در بحران سوریه منصوب کرده‌اند.

"هیلاری کلینتون"، وزیر خارجه آمریکا نیز شب پیش از برگزاری این کنفرانس در سخنانی گفت که تمام کشورها باید تدابیری را پیش بگیرند که بر سر آن توافق شده است.

وی در ادامه گفت: ما انتظار پیشرفت در سه جبهه؛ تامین کمک‌های انسانی، افزایش فشار بر سوریه و آماده سازی برای گذار سیاسی دموکراتیک را داریم.

"دیوید کامرون"، نخست وزیر انگلیس نیز در اظهار نظری گفت که اجماع جامعه جهانی بر سر مسئله سوریه حیاتی است.

"آلن ژوپه"، وزیر خارجه فرانسه پیش از ترک پاریس به مقصد تونس گفت: لازم است که این کنفرانس بر سوریه و همچنین دولت‌های روسیه و چین حداکثر فشار را بیاورد، اما احتمال روی آوردن به گزینه نظامی برای حل مسئله سوریه را رد کرد.

از سوی دیگر "راشد الغنوشی"، رهبر حزب النهضه تونس با اشاره به میزبانی نشست موسوم به دوستان سوریه از سوی کشور متبوعش در سخنانی گفت: این اقدام در هماهنگی با اتحادیه عرب و پیامی برای کمک به مردم سوریه است.

وی افزود: تونس به این شرط میزبان نشست موسوم به  دوستان سوریه شده است که هیچ تصمیمی در این نشست برای دخالت نظامی در سوریه گرفته نشود.

این درحالی است که یک منبع تونسی ضمن تکذیب اخبار قبلی درباره نقش موثر قطر در برگزاری این نشست مدعی شد: برگزاری این نشست از اول تا آخر بر عهده تونس بوده است.

به هر روی کنفرانس موسوم به دوستان سوریه در حالی در تونس برگزار می‌شود که اختلاف نظرها درباره برگزاری این کنفرانس در میان تونسی‌ها به شدت افزایش یافته و اعتراض‌های مردمی چندی در این‌باره به صورت برگزاری تظاهرات و راهپیمایی برگزار شده است.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول