اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

تاکید وزرای خارجه روسیه و چین بر مواضع مشترک در قبال سوریه

خبرگزاری فارس: وزیران امور خارجه روسیه و چین در آستانه برگزاری نشست تونس در جریان مذاکراتی تلفنی به بررسی اوضاع سوریه پرداخته و مواضع مشترک مقامات مسکو و پکن در قبال مسائل این کشور را مورد تایید قرار دادند.

تاکید وزرای خارجه روسیه و چین بر مواضع مشترک در قبال سوریه

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، "سرگئی لاوروف" و "یانگ جی چی" وزیران امور خارجه روسیه و چین روز پنج‌شنبه در جریان مذاکراتی تلفنی به بررسی اوضاع سوریه پرداخته و بر مواضع دو طرف در قبال راه‌های حل بحران در این کشور تاکید کردند. این مذاکرات به ابتکارعمل وزیر امور خارجه روسیه صورت گرفت.

در بیانیه‌ای که در این رابطه از سوی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: طرفین موضع گیری مشترک مقامات مسکو و پکن در قبال مسائل سوریه را مورد تایید قرار داده و خواستار توقف سریع هر نوع خشونت در این کشور و آغاز گفت‌وگوهای همه جانبه بین نمایندگان دولت سوریه و مخالفان بدون هیچ پیش شرط به منظور یافتن راه حل سیاسی مشکلات و عدم مداخله خارجی در اوضاع داخلی سوریه شدند.

علاوه بر این روز گذشته مشخص شده که چین هم در کنفرانس بین المللی «دوستان سوریه» که قرار است امروز جمعه (24 فوریه) در تونس برگزار شود، شرکت نخواهد کرد.

پیش از این وزارت خارجه روسیه نیز رسما اعلام کرد که این کشور به دلیل نامشخص بودن دستور کار، ترکیب و اهداف مورد نظر کنفرانس «گروه دوستان سوریه» در این اقدام که کمکی به حل مشکلات سوریه نمی‌کند، مشارکت نخواهد کرد.

"الکساندر لوکاشوویچ" سخنگوی وزارت خارجه روسیه در خصوص علت این تصمیم مسکو توضیح داد: بر اساس اطلاعات رسیده، در کنفرانس «گروه کشورهای دوست سوریه» گروه‌های مشخصی ار مخالفان سوری دعوت شده ولی مقامات رسمی دمشق اصلا به این نشست دعوت نشده‌اند. این به منزله آن است که منافع بخش عظیمی از مردم سوریه که از دولت این کشور به ریاست "بشار اسد" حمایت می‌کنند، مورد توجه قرار نگرفته است. در چنین شرایطی چنین کنفرانسی بعید است که بتواند کمکی به آغاز مذاکرات ملی و همه جانبه در سوریه برای یافتن راه حلی برای برون‌رفت از بحران در این کشور بنماید.

این دیپلمات بلندپایه روس افزود: در حالیکه برعکس چنین احساس می‌شود که صحبت بر سر ایجاد نوعی ائتلاف بین المللی علیه سوریه است، دقیقا مانند ایجاد «گروه تماس در خصوص لیبی» که هدف از آن تنها حمایت از یک طرف مناقشه داخلی در این کشور است، همانطور که در مورد لیبی رخ داد.

وی افزود: سئوالات جدی در مورد اهداف برگزاری این کنفرانس و اسناد نهایی مورد نظر این گردهم آیی به اصطلاح «دوستان سوریه» بوجود آمده است که بر اساس اخبار رسیده، گروه خاص و محدودی در حال کار بر روی این مسئله هستند و سایر کشورهای دعوت شده به این نشست اطلاعی از محتوای آن ندارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که با توجه به همه این شرایط، مقامات مسکو دلیلی برای شرکت کردن در چنین نشستی در تونس نمی‌بینند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول