اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

درس اخلاق پزشکی با مطالعه پرونده بیماران تغییر کند

خبرگزاری فارس: عضو گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ارائه درس اخلاق پزشکی بهتر است به طور عمده با مطالعه پرونده بیماران تغییر کند.

درس اخلاق پزشکی با مطالعه پرونده بیماران تغییر کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید حسین ابطحی امروز با ارائه مقاله بازنگری درس اخلاق پزشکی، مقوله‌ای جدی و اثر گذار در عرصه سلامت است، در کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت اظهار کرد: برای ارتقاء کیفی و کمی آموزش و ارزیابی اخلاق پزشکی، درس اخلاق پزشکی باید در طول سال‌های تحصیل به صورت نظری و عملی ارائه شود.

وی گفت: در بخش نظری این درست، تصحیح نگرش مادی گرایانه در این حرفه و حذف انگیزه‌های مال‌اندوزی از اولویت خاص متون درس اخلاق پزشکی است.

عضو گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ارائه درست اخلاق پزشکی به طور عمده به صورت مطالعه پرونده بیماران تغییر یابد به گونه‌ای که فراگیران  در متن داستان‌های واقعی بیماران، نکات و ظرائف اخلاق پزشکی را یاد بگیرند و نه در قالب دستورالعمل‌های خشک نظری باشد.

وی ادامه داد: در بخش علمی درس اخلاق پزشکی، ارزیابی نامحسوس و پنهان به طور مداوم از مهم‌ترین شاخصه این بازنگری است بنابراین باید به عملکرد دانشجو و رفتار عملی نمرده داده شود نه به اطلاعات تئوری این درس است.

ابطحی افزود: کسب نمره قبولی نظری و عملی این درس باید شرط غیر قابل تغییر فراغت از تحصیل در دوره عمومی و تخصصی تلقی شود. 

وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی علمی میان رشته‌ای است که به بحث و حل و فصل مسائل اخلاقی حوزه علوم پزشکی می‌پردازد، تاکید کرد: گفتمان اخلاق در شاخه‌های مختلف علوم پزشکی به ویژه در پژوهش‌های بالینی و پاراکلینیک اهمیت تام و تمامی دارد چرا که تأثیر مستقیم آن در سیاست‌گذاری نظام سلامت غیر قابل انکار است.

عضو گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در این راستا اخلاق پزشکی، باید در نقش یک دیده‌بان، علوم حوزه سلامت را در عرصه وسیعی از نحوه انتخاب رشته تحصیلی و گزینش دانشجو گرفته تا فراغت از تحصیل در مقاطع مختلف عمومی و تخصصی و میدان پژوهش‌های پزشکی و در نهایت نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را رصد کرده و در هر حال از بالا ارائه طریق کند.

وی گفت: متون علم اخلاق پزشکی باید به نحوی از ادغام علوم حوزه سلامت و مبانی اخلاقی تدوین شود به طوری که در این مقوله به علوم حوزه سلامت از دریچه اخلاق نگریسته شود و زمینه اجرایی مناسب برای عملی ساختن بازده و نتیجه این‌گونه آموزش‌ها در حین ارائه خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شود.

انتهای پیام/س20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول