به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سید حسین ابطحی امروز با ارائه مقاله بازنگری درس اخلاق پزشکی، مقولهای جدی و اثر گذار در عرصه سلامت است، در کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت اظهار کرد: برای ارتقاء کیفی و کمی آموزش و ارزیابی اخلاق پزشکی، درس اخلاق پزشکی باید در طول سالهای تحصیل به صورت نظری و عملی ارائه شود.
وی گفت: در بخش نظری این درست، تصحیح نگرش مادی گرایانه در این حرفه و حذف انگیزههای مالاندوزی از اولویت خاص متون درس اخلاق پزشکی است.
عضو گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: ارائه درست اخلاق پزشکی به طور عمده به صورت مطالعه پرونده بیماران تغییر یابد به گونهای که فراگیران در متن داستانهای واقعی بیماران، نکات و ظرائف اخلاق پزشکی را یاد بگیرند و نه در قالب دستورالعملهای خشک نظری باشد.
وی ادامه داد: در بخش علمی درس اخلاق پزشکی، ارزیابی نامحسوس و پنهان به طور مداوم از مهمترین شاخصه این بازنگری است بنابراین باید به عملکرد دانشجو و رفتار عملی نمرده داده شود نه به اطلاعات تئوری این درس است.
ابطحی افزود: کسب نمره قبولی نظری و عملی این درس باید شرط غیر قابل تغییر فراغت از تحصیل در دوره عمومی و تخصصی تلقی شود.
وی با بیان اینکه اخلاق پزشکی علمی میان رشتهای است که به بحث و حل و فصل مسائل اخلاقی حوزه علوم پزشکی میپردازد، تاکید کرد: گفتمان اخلاق در شاخههای مختلف علوم پزشکی به ویژه در پژوهشهای بالینی و پاراکلینیک اهمیت تام و تمامی دارد چرا که تأثیر مستقیم آن در سیاستگذاری نظام سلامت غیر قابل انکار است.
عضو گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: در این راستا اخلاق پزشکی، باید در نقش یک دیدهبان، علوم حوزه سلامت را در عرصه وسیعی از نحوه انتخاب رشته تحصیلی و گزینش دانشجو گرفته تا فراغت از تحصیل در مقاطع مختلف عمومی و تخصصی و میدان پژوهشهای پزشکی و در نهایت نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را رصد کرده و در هر حال از بالا ارائه طریق کند.
وی گفت: متون علم اخلاق پزشکی باید به نحوی از ادغام علوم حوزه سلامت و مبانی اخلاقی تدوین شود به طوری که در این مقوله به علوم حوزه سلامت از دریچه اخلاق نگریسته شود و زمینه اجرایی مناسب برای عملی ساختن بازده و نتیجه اینگونه آموزشها در حین ارائه خدمات تشخیصی و درمانی فراهم شود.
انتهای پیام/س20