اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سمینار خطاهای دارویی و عوارض ناخواسته دارویی مطرح شد:

بیمار در تمام موارد حق انتخاب پزشک را ندارد / رعایت اخلاق پزشکی

خبرگزاری فارس: یک متخصص دارو سازی گفت: هنوز شرایط به گونه‌ای نیست که بیمار در همه موارد حق انتخاب پزشک خود را داشته باشد.

بیمار در تمام موارد حق انتخاب پزشک را ندارد / رعایت اخلاق پزشکی
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، محمدرضا رفعتی عصر امروز در سمینار علمی خطاهای دارویی و عوارض ناخواسته دارویی در سالن اجتماعات بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری‌ اظهار داشت: در همه حرفه‌های پزشکی و غیرپزشکی، اخلاق وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اخلاق موضوعی اجتماعی است که همه آحاد جامعه باید عدالت در اخلاق را رعایت کنند، تصریح کرد: در نهایت جامعه متاثر از رعایت شدن یا رعایت نشدن اخلاق است.
رفعتی با بیان اینکه اگر چه قانون برای رعایت اخلاق مهم است، یادآور شد: اما فقط با قانون نمی‌توان اخلاق را اجرایی کرد.
وی اظهار داشت: دیده شده در کشورهای اروپایی و آمریکایی فروشگاه‌هایی که دوربین مدار بسته دارند کمتر مورد سرقت قرار می‌گیرند اما به محض قطع شدن برق، دزدی‌های زیادی در این فروشگاه‌ها اتفاق می‌افتد.
رفعتی با بیان اینکه این دوربین، همان وجدان یا اعتماد حاکم است، خاطرنشان کرد: کسی که قانون را اجرا می‌کند اگر از لحاظ قلبی به آن ایمان پیدا نکند تا زمانی که زور وجود دارد به آن قانون عمل می‌کند.
وی با اشاره به اینکه ایمان، ضامن اجرای اخلاق است، گفت: اگر صاحب علم، خودساخته نباشد به جای خدمت، خیانت و به جای عدالت هم ظلم و از درمان افراد ناتوان به دلیل نداشتن پول خودداری می‌کند.
رفعتی با بیان اینکه از نظر قانونی، دریافت هزینه درمان حق پزشک است، ادامه داد: اما اگر فردی شرایط پرداخت هزینه درمان را نداشت از نظر اخلاقی چه باید کرد.
این متخصص داروسازی با اشاره به اینکه احترام به حریم انسانی و شخصیت مستقل افراد، نخستین و اساسی‌ترین اصل در اخلاق پزشکی است، گفت: بیمار باید در انتخاب پزشک خود آزاد باشد.
وی با بیان اینکه هنوز شرایط به گونه‌ای نیست که بیمار در همه موارد حق انتخاب پزشک خود را داشته باشد، تصریح کرد: ممکن است بیماران در دسترسی به پزشک متخصص با مشکل روبه‌رو باشند.
رفعتی با اشاره به اینکه از لحاظ اخلاقی، راز بیمار‌‌ امانت است، بیان داشت: اصل ارائه خدمت باید در همه گروه‌های فرهنگی و نژادی رعایت شده و تاثیری در ارائه خدمت نداشته باشد.
وی یادآور شد: امنیت در داروخانه و مطب‌ها از منظر نسخه‌پیچی مهم است.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول