اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت تصریح کرد

فرهنگ‌سازی جامعه پزشکی بر محور اخلاق

خبرگزاری فارس: دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت گفت: جامعه پزشکی باید پیوسته بر اخلاقیات پزشکی فرهنگ‌سازی کند و تنها اکتفا به برگزاری یک همایش در سال نکند.

فرهنگ‌سازی جامعه پزشکی بر محور اخلاق

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، قدرت الله مؤمنی امروز در  دومین کنگره سالیانه اخلاق پزشکی کشور اظهار کرد: به منظور ایجاد بستر مناسبی برای همگرایی و فضایی برای تبادل نظر پیرامون اخلاق پزشکی این کنگره برگزار شد هر چند هیچ گاه با برگزاری چند همایش به اهداف صد درصد نمی‌رسیم.

وی به محورهای برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: این کنگره بر محور اخلاق پزشکی در بخش آموزش، درمان، پژوهش، بهداشت و مبانی اسلامی اخلاق پزشکی بنا نهاده شده و دارای 18 امتیاز بازآموزی برای شرکت‌کنندگان دارد.

دبیر علمی کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت با اشاره به اینکه این همایش از امروز به مدت سه روز برگزار می‌شود، تصریح کرد: بررسی مقایسه‌ای پایه‌های اخلاقیات پزشکی در اندیشه سکولار و معارف اسلامی، بررسی مبانی اخلاق پزشکی از دیدگاه اسلام، اخلاق پزشکی در آموزه‌های قران و استقرار یک نظام اخلاق پزشکی اسلامی در ایران با الگوگیری از سیره و فرمایشات حضرت علی (ع) از مباحث مطرح شده در نخستین روز از این همایش است.

وی عناصر و ساختار برنامه‌ صحیح اخلاق پزشکی مبتنی بر تجارب بین‌المللی و تدوین استراتژی‌های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را از دیگر مباحث مطرح شده در مراسم افتتاحیه کنگره ذکر شده نام برد و افزود: ایجاد نقاط کور در دیدگاه حرفه‌ای دانشجویان پزشکی در دوره بالینی و نقش قوانین نانوشته، بازنگری درس اخلاق پزشکی، مقوله‌ای جدی و اثرگذار در عرصه سلامت، بررسی مقایسه‌ای دو روش آموزشی یادگیری مبتنی بر مسئله بحث در گروه کوچک و ویژگی‌های یادگیری در رشته پزشکی در راستای حکیم و طبیب شدن از منظر دانشجویان و منابع علمی و موانع استراتژیک در تحقق اخلاق پزشکی محوری‌ترین موضوعات این کنگره است.

به گزارش فارس، دبیر کل دومین کنگره اخلاق پزشکی در نظام سلامت نیز در ادامه این کنگره گفت: جایگاه مکارم اخلاق در آئین اسلام و سیره معصومان (س) بر کسی پوشیده نیست.

محمد هادی ادامه داد: آنگاه که نعمت صحت و سلامتی از تن آدمی رخت بر می‌بندد و انسان در جستجوی عافیت از دست رفته به طبیب روی می‌آورد، جلوه‌هایی از کمالات انسانی در این بین ظهور و بروز می‌کند که مفهوم اخلاق پزشکی را به ذهن متبادر می‌سازد.

وی با اشاره به اینکه اخلاق پزشکی از دیر باز در تمامی شئون طبابت مورد توجه و عنایت خاص قرار داشته است، تصریح کرد: از یک سو خصوصیات اخلاقی و شخصی درمان‌گران و از سوی دیگر ارتباطات میان بیماران یا درمان‌گران همگی مواردی است که برای پاسخگویی صحیح به آنها نیازمند باز تعریف دقیق اخلاق و حاکم کردن آن مهم در عرصه‌های مختلف پزشکی است.

دبیر این کنگره ادامه داد: از دیگر سو همراهی اخلاق با دین مبین اسلام و آموزه‌های مذهبی و فرهنگی ایران اسلامی لزوم پرداختن به این موضوع را مضاعف می‌کند و به همین سبب لازم است اساتید علم اخلاق، توان خویش را در راستای تبیین موضوع اخلاق و جایگاه آن در علوم پزشکی به کار گیرند.

انتهای پیام/س10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول