اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله مصباح‌یزدی ـ1:

سرآغاز تفکر جدایی دین از سیاست جریان سقیفه است

خبرگزاری فارس: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: حرکت جدایی دین از سیاست از سقیفه آغاز شده بود و کسانی می‌گفتند باید برای امور دنیا رئیسی معین کنیم.

سرآغاز تفکر جدایی دین از سیاست جریان سقیفه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی پیش از ظهر در دیدار اعضای ستاد انسجام بسیج مساجد و محلات استان قم اظهار کرد: رابطه دین با امور دنیا و مدیریت جامعه مورد اختلاف‌نظرهایی است و در این زمینه حساب کسانی که به دین اعتقادی ندارند جداست.

وی با اشاره به نظرهای مختلف درباره رابطه دین با امور دنیا گفت: برخی معتقدند که حوزه دین و امور دنیا دو حوزه مستقل و متباین است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: جامعه به دو بخش تقسیم می‌شود اموری که مربوط به خدا و دین است و بخشی دیگر مربوط به امور دنیاست که دولت متشکل از حکومت و هیئت حاکمه متصدی آن است و این تفکر گرایش سکولاریسم است که به تفکیک دین از امور جدی جامعه می‌پردازد.

وی عنوان داشت: برخی از مسئولان کشور در دوران گذشته کتابی با عنوان سکولاریسم نوشتند و طرفداران آنها بحث‌هایی بر این اساس عنوان کرده و حتی دین سکولار را مطرح می‌کردند.

مصباح‌یزدی یادآور شد: گرایش دیگر درباره رابطه دین و امور حکومتی این است که این دو ارگان پیکر جامعه هستند و با یکدیگر تعامل دارند و طوری نیستند که به کلی جدا بوده و ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند.

وی با اشاره به گرایش‌های دیگر بین دین و سیاست گفت: این گرایش با شعار مرحوم مدرس مبنی بر سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست آغاز شد و در دوران کنونی این تعریف تنها بر اسلام منطبق است.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: دین عبارتست است از همه آنچه انسان را به سعادت نزدیک می‌کند و اراده تشریعی الهی بر آن قرار گرفته و به معنای انعکاس اراده تشریعی الهی است.

وی عنوان داشت: برخی اوقات اراده الهی را با وحی و تبعات آن از کتاب و سنت استنباط می‌کنیم و برخی اوقات از راه عقل پیگیری می‌کنیم و این مبنا در فقه ما در گرایش اصولیون منعکس است.

مصباح‌‌یزدی ادامه داد: برخلاف گرایش اخباریون که دین را تنها از اخبار استنباط می‌کنند و عقل جایگاهی برای شناخت دین ندارد، در گرایش اصولیون عقل یکی از مبانی فقهی و ادله فقه است و در بسیاری موارد مسائل فقهی را با ضرورت عقل بیان می‌کنند و این گرایش مورد تائید اسلام است.

وی بیان داشت: عقل با شرایط خاص و قطعی و کتاب و سنت با شرایط خاص که در علم اصول و فقه بیان شده به بیان مسائل و احکام می‌پردازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: برداشت عمومی ما پیش از پیروزی انقلاب با عواملی در طول سال‌ها تقریبا نهادینه شده بود و دارای این گرایش بودیم که دین از دنیا جداست.

وی با اشاره به جریان‌های طول تاریخ بیان داشت: مبدا حرکت جدایی دین از سیاست از جریان سقیفه شروع شده بود و کسانی می‌گفتند باید برای امور دنیا رئیسی معین کنیم.

مصباح‌یزدی با اشاره به نهضت امام خمینی(ره) گفت: این نهضت بر این اساس شکل گرفت که امور سیاسی جزئی از دین است و اسلام بدون امور اجتماعی و مربوط به امور دنیای مردم نداریم.

وی خاطرنشان کرد: همه امور دنیای ما باید با رهبری دینی صورت گیرد و علاوه بر قانون، در راس قوای حکومتی باید نایب امام زمان باشد و مشروعیت همه دستگاه‌های حکومتی به اذن اوست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به تعبیری از بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: ایشان در تعبیری فرمودند رئیس جمهور منتخب مردم اگر از سوی ولی فقیه نصب نشود، طاغوت و اطاعت او حرام است.

وی ادامه داد: گرایش جداناپذیری دین از سیاست از طرف کسانی که شاگرد امام بودند یا شناخت ایشان بر آنها اثبات شده بود پذیرفته شده بود، ولی گرایش‌های دیگر طرفداران خود را دارد.

مصباح‌‌یزدی با اشاره به وجود رسوبات تفکر جدایی دین از سیاست تصریح کرد: اینها اگر جراتی پیدا کنند و مصلحت خود بدانند بیان می‌کنند، ولی در شرایط کنونی مصلحت نمی‌دانند و نمود این کار در خارج، نمود مخالفت با روحانیت است.

وی بیان داشت: کسانی که سخن امام خمینی(ره) را پذیرفتند در همه کارهای خود سعی می‌کنند نظر روحانیت، مراجع تقلید و در راس همه نظر مقام معظم رهبری را به دست آورند و هر اندازه می‌توانند خود را با آن تطبیق دهند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: گروهی دیگر بر عکس بیان می‌کنند که روحانیت باید در زمینه مسائل دینی و فقهی بحث کنند و کاری به مسائل اداره حکومت نداشته باشند و نهضت آزادی در اوایل انقلاب به طور رسمی به این عنوان شناخته می‌شدند.

وی یادآور شد: نهضت آزادی با وجود آنکه اظهار علاقه به دین می‌کردند، ولی نسبت به مسائل سیاسی و اجتماعی بیان می‌داشتند که ربطی به دین ندارد و به طور عملی سعی می‌کردند دین و سیاست را از یکدیگر تفکیک کنند.

مصباح‌یزدی عنوان داشت: برخی افراد به امام خمینی(ره) گفته بودند که قداست روحانیت را با کارهایی که آلودگی دارد از بین نبرید و این نمودی از سکولاریسم نانوشته بود.

وی یادآور شد: در برخی اوقات بیان می‌داشتند که دخالت در کارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تخصص‌های خاصی می‌خواهد و روحانیون تخصصی ندارند پس دخالت آنها در این امور بی‌جاست و این بهترین توجیه برای ترویج سکولاریسم بود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: دستاویز دیگر آنها به دلیل رفتارهای نامناسبی بود که از برخی روحانیون سرزده بود و در هر گروه و جمعیتی از ابتدای تاریخ تاکنون افراد ناسالم پیدا شده است.

وی ادامه داد: در بین روحانیت همچنین کسانی بودند که نقاط ضعف داشته‌اند و اگر این نقاط ضعف در مسائل اجتماعی بروز می‌کرد، منشا آثار سویی می‌شده است.

مصباح‌یزدی تصریح کرد: کسی نمی‌آید بگوید شخصی‌ها فاسد هستند به دلیل آنکه فلان شخصی خیانت کرد، ولی اگر روحانی خلافی کند دستاویز می‌کنند که به روحانیون اعتمادی نیست.

وی بیان داشت: این دستاویز در دوران کنونی همچنین وجود دارد و برخی از مسئولان به اینها استناد می‌کنند که ما با روحانیون میانه‌ای نداریم و به آنها بها نمی‌دهیم و به آنها اعتمادی نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: یک روحانی اگر در مکانی فساد کرده دلیل این نیست که روحانیت بد است همانطوریکه یک دانشگاهی در یک مکان خیانت کرد دلیل این نیست که دانشگاهیان بد هستند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول