اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به شرایط حساس منطقه

مجلس نهم باید متفاوت‌تر از سایر ادوار باشد

خبرگزاری فارس: رئیس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: به دلیل شرایط خاص منطقه و بیداری اسلامی، مجلس دوره نهم باید متفاوت‌تر از سایر ادوار باشد.

مجلس نهم باید متفاوت‌تر از سایر ادوار باشد

کاندیدای مورد حمایت جبهه متحد اصولگرایان در استان همدان امروز در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار فارس با اشاره به نقش بصیرت و لزوم بصیرت‌افزایی در جامعه اظهار کرد: با توجه به ویژگی‌های حائز اهمیتی که در بطن و متن نظام مقدس جمهوری اسلامی وجود دارد باید با استفاده از این مهم در راستای اعتلا و ارتقای روزافزون آن پیشگام بود.

فارس: نقش خواص در جهت‌دهی نیروهای انقلاب؟

حجازی: نقش خواص در جهت‌دهی نیروهای انقلاب و جایگاه الگویی آنان برای عموم جامعه امری مهم و شایان توجه است چراکه این قشر از جامعه باید در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری پیشتاز باشند تا اقشار و طیف‌های مختلف سیاسی حدود و ثغور فعالیت‌های خود را بر این مبنا شکل بخشند.

ایران اسلامی در ارتباط با بصیرت‌افزایی خواص در جامعه دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است، آنچه در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده کسب نمره قبولی و بالا توسط مردم در راستای پیگیری و تحقق انتظارات امام راحل(ره) و رهبری است به طوری که اقدامی مطلوب‌تر از خواص داشته‌اند.

فارس: حضور مردم در صحنه‌ دفاع از نظام چگونه بوده؟

حجازی: مردم همیشه با حضور بهنگام و مؤثر در صحنه‌های حساس به منظور دفاع از نظام، بصیرت و فهم بالای سیاسی خود را بر همگان ثابت کرده‌اند.

در این میان مقابله با جریان فتنه یکی از موارد شاخص حضور مردم برای دفاع از کیان انقلاب بوده است که این مهم نشان از نقش بی‌بدیل مردم در حمایت از رهبری و طی طریق در مسیر رهنمودهای ایشان دارد.

این بصیرت با گذر زمان در بین برخی از خواص جامعه نیز شکل گرفت هر چند بعضی از آنان از روی تعارف و یا حفظ فضای سیاسی برای خود، تظاهر بر این همگرایی کردند.

فارس: عملکرد مجلس هشتم در این رابطه چگونه بود؟

حجازی: آن جا که مجلس شورای اسلامی از مجموعه‌ای از افراد با سطوح گوناگونی از اطلاعات و نگرش‌های سیاسی شکل گرفته، باید از زوایای مختلفی به عملکرد آن نگریست.

وی با اشاره به اعلام موضع خود در ارتباط با جریان فتنه چه در مصاحبه‌های مختلف و چه در نطق خود در خانه ملت و پرداختن به زوایای این نابخردی سیاسی، در ادامه سخنانش اظهار کرد: مجلس باید در ایفای نقش خود در جامعه با افزایش بلوغ سیاسی خود کار قوی‌تر و تأثیرگذارتری را پیش گیرد.

این مهم یکی از انتظارات متدینان و دلسوزان جامعه در آن مقطع زمانی بود، هر چند در مواضعی بالاخص از تریبون نمایندگان مورد توجه قرار گرفت اما بالندگی و پویایی بیشتری از این مجموعه انتظار می‌رفت.

فارس: با توجه به شرایط منطقه، مجلس آینده باید چگونه مجلسی باشد؟

حجازی: امروز امت اسلامی به ویژه تلاشگران بیداری اسلامی به دنبال مدل شاخصی هستند تا ضمن نشان دادن جایگاه مردم به عنوان عناصر اصلی جامعه، تجربه خوبی را از خود به یادگار گذاشته باشد.

به طور قطع جمهوری اسلامی ایران به عنوان الگوی موفقی برای این کشورها به شمار می‌رود که به همین دلیل باید تمام ارکان آن نیز عملکرد قابل قبول و بهتری را از خود ظهور و بروز دهند.

از آن جا که مجلس رکن رکین قوای موجود در نظام است، این مجموعه باید به عنوان بهترین الگو برای این کشورها شناخته شود که همین امر وظیفه مجلس نهم را به مراتب سنگین‌تر و حساس‌تر می‌کند.

فارس: تحقق این امر مستلزم وجود چه شاخصه‌هایی است؟

حجازی: تحقق این مهم منوط به انتخاب کاندیداهای اصلح و دارای شرایط حائز اهمیت است، گزینش از میان داوطلبان باید با یک معیار متفاوت‌تری نسبت به دوره‌های گذشته صورت گیرد.

انتخاب کاندیداها باید بر اساس فهم نقش متفاوت امروز نظام در سطح بین‌الملل، توان کلان‌نگری، همگرایی، برخورداری از روحیه ارائه ایده‌های بدیع برای پاسخگویی به این انتظارات، قدرت تبیین اولویت‌های کلان سیاسی و شأن‌ بخشیدن به این مجموعه باشد تا بتوان از این منظر به نتایج دلخواه نائل شد.

وجود این خصوصیات در بین نمایندگان مجلس در کنار دیگر خصوصیاتی که از گذشته مدنظر بوده مانند شجاعت، توان بهره‌گیری از تخصص‌های مختلف، قدرت تجریه و تحلیل اطلاعات کارشناسی و لزوم توجه به فرمایشات مدبرانه ولی فقیه به عنوان ستون انقلاب می‌تواند ما را به سوی دستیابی به اهداف راهبردی رهنمون سازد.

آنچه مهم است یقیناً در ایفای این نقش نمی‌توان از افراد بی‌بهره از این خصوصیات بهره برد به همین دلیل باید با هوشیاری، دقت و ظرافت نسبت به انتخاب نمایندگان اصلح همت گمارد.

فارس: دلیل بداخلاقی‌های سیاسی از سوی برخی از نامزدهای انتخاباتی چیست؟

حجازی: بداخلاقی‌های سیاسی از سوی برخی از کاندیداها و یا هواداران آنها، امری آسیب‌زا برای جامعه است که باید مورد توجه باشد.

به طور قطع تلاش برای ترسیم عملکرد و اقدامات انجام شده در یک فضای سالم رقابتی امری است که باید مورد توجه باشد چرا که منجر به ایجاد فضایی شورانگیز و درصد مشارکت بالا می‌شود.

در این میان برخی از داوطلبان نیز به دلیل قرارگیری در کف پذیرش اجتماعی و یا عدم برخورداری از کارنامه مقبول به منظور ایجاد اقناع لازم در جامعه به چنگ‌اندازی به صورت رقیبان و یا تخریب آنها روی می‌آورند.

فارس: فضای تخریب چه تبعاتی برای جامعه در بر دارد؟

حجازی: این نوع رفتار که در شیوه مورد نظر خود حد و مرزی را قائل نیست با طرح اکاذیب و دروغ‌گویی، موجب ایجاد فضای یأس و ناامیدی در جامعه می‌شود.

البته رسانه‌‌ها و نقش مؤثر آنها در افشای این سوء رفتارها و ایجاد فضای روشنگری بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل باید با هوشیاری در راستای انجام وظیفه خود فعالیت در خور شایانی داشته باشند.

متأسفانه برخی مواقع بعضی از افراد تأثیرگذار جامعه نه تنها خود را مدیون نظام نمی‌دانند که حاضرند به منظور مطرح ساختن خود، نظام را نیز هزینه کنند.

امروز موفق‌ترین فرد در خدمت به جامعه کسی است که به افزایش رتبه کارنامه نظام بیندیشد و در این راه تلاش لازم را داشته باشد نه اینکه توفیقات نظام را مدیون خود بداند.

متأسفانه این دیدگاه خودخواهانه گهگاه در برخی از حوزه‌ها مشاهده می‌شود به این صورت که با چشم‌پوشی از همراهی‌های شکل‌گرفته در راستای ارائه یک فعالیت و یا خدمت به مردم، از صفر تا صد اقدامات صورت گرفته را به نام خود ثبت می‌کنند.

همچنین برخی نیز پس از دسترسی به ابزار رسانه‌ ضمن بی‌توجهی به تأثیر اقدامات دیگر افراد، در پی طرح خود و انحصار توفیقات به نام خود برمی‌‌‌آیند که این گونه رفتارها مصداق کامل بی‌انصافی است.

فارس: نمایندگان باید خالق چه فضایی برای پیشبرد اهداف باشند؟

حجازی: نمایندگان مردم به دلیل ارتباط با حوزه‌های مختلف بیش از دیگران از کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ها مطلع هستند،

البته نماینده باید ضمن تلاش برای رفع و رجوع مشکلات و معضلات، فضای امیدبخشی را در جامعه ایجاد کند.

کاستی‌ها و مشکلات پیش رو باید در جلسات مؤثر خود به منظور اصلاح آن مطرح شود تا ضمن اینکه از تیرگی فضای جامعه پرهیز گردد محیطی آرام برای زندگی مردم مهیا شود.

به همین دلیل توجه به این مهم در این دور از فعالیت چه در سطح شهرستان‌های همدان و فامنین و چه در سطح مجمع نمایندگان استان به عنوان مبنای کار قرار داده شد تا خروجی کار بیشتر منطبق با نظر مردم باشد.

=================

گفت‌و‌گو از مریم شهابی باهر

=================

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول