اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

مشاوران جوان پشتوانه‌ای بالنده

خبرگزاری فارس: جوانان در طول دوران پس از پیروزی انقلاب نقش تعیین کننده‌ای در عرصه‌های مختلف داشته‌اند و ادارات باید با استفاده از توان و ظرفیت مشاوران جوان، از ظرفیت‌های ارزشمند این قشر نهایت بهره‌برداری را داشته باشند.

مشاوران جوان پشتوانه‌ای بالنده

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، جوانی پدیده‌ای ‌درخشان و فصلی بی‌بدیل و بی‌نظیر از زندگی هر انسانی است و هر جامعه که به جوانان اهمیت دهد به طور قطع راه پیشرفت و سعادت را دنبال خواهد کرد.

دین اسلام همواره درباره جوانان، نظرش به طور دقیق منطبق بر همان چیزی است که امروز پیشنهاد و نیاز ما از نسل جوان و برای نسل جوان است و پیامبر اکرم(ص) به عنوان خاتم رسل نیز درباره جوانان توصیه‌های فراوانی داشته و خود همواره با جوانان انس گرفته‌اند.

حضرت محمد(ص) در واپسین روزهاى عمر خود و در شرایط حساسی که پایتخت اسلام آبستن حوادث شده، دست به اقدام مهمى زد و سپاه اسلام را براى جنگ با نیروهاى امپراتورى روم که مستلزم طى مسافت دور و درازى بود، مأمور ساخت و پرچم جهاد را با دست مقدس خود برافراشته و به دست «اسامه» که آن روز جوان بود، سپرد.

در آن ایام سران مهاجر و انصار که ابوبکر، عمر ابن خطاب و ابوعبیده جراح از جمله آنان بودند با فرماندهى اسامه 18 ساله به سوى شام گسیل می‌شوند.

در جمهوری اسلامی ایران که جمعیت جوان نسبت عظیمی از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد می‌توان گفت که اسامه بن زیدها کم نیستند و به همین خاطر می‌توان گفت مسائل مرتبط با این قشر از اهمیت ویژه‌ای در مقایسه با سایر مسائل برخوردار است و مسئولیت‌هایی را برای همه اعم از دولتمردان، حوزه‌های علمیه، رسانه ملی، نهادها و مراکز فرهنگی و... ایجاد می‌کند.

امروزه بعضی از کشورهای دنیا به دلیل سطح سنی بالا به کمبود جوان دچار هستند و به همین دلیل نیروی جوان خود را از سایر کشورها می‌آورند ولی جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهایی است که خیل عظیم جمعیت آن را جوانان تشکیل می‌دهند و روحیه کار، ابتکار و خلاقیت قشر جوان آن هم در عرصه‌های مختلف علمی، صنعتی، هسته‌ای و... هر روز خودنمایی می‌کند در حالی که قبل از انقلاب، به این قشر فرصت ابتکار و خلاقیت داده نشده و ابتکارات آن با بی‌اعتنایی رو به رو می‌شد.

پس از نقش‌آفرینی جوانان در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ و دوران دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین عرصه‌های بروز استعداد قشر جوان ایران اسلامی بود و سردارانی همچون شهید باقری، شهید کاوه و شهید آشتیانی با بر عهده گرفتن سمت فرماندهی در دوران هشت سال دفاع مقدس نشان دادند که باید از توان این قشر بیش از پیش استفاده کرد.

اکنون پس از سالیان دراز از پایان جنگ تحمیلی، به نظر می‌رسد استفاده از ظرفیت‌های بی‌پایان این قشر یکی از ضرورت‌هاست و تشکیل گروه مشاوران جوان در دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی، ادارات، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و... یکی از راه‌های استفاده از این سرمایه عظیم است که مدیران آینده جمهوری اسلامی ایران را تربیت می‌کند.

حضور جوانان در ادارات، دستگاه‌ها و شهرداری‌ها آن هم در کنار مدیران می‌تواند، بسیار پر فایده و نتیجه‌بخش باشد بدین خاطر که مشاوران جوان با توجه به وقت و حوصله، انگیزه، نشاط و قدرت تفکر می‌توانند فرصت‌ها و تهدید‌ها را به خوبی شناسایی کرده و با پیشنهادهای اثر بخش در برنامه ریزی و مدیریت مناسب تاثیر بسزایی را برجای بگذارند.

این گروه‌ها جدا از طرح و ایده‌ پردازی می‌توانند با قشر عظیم هم سن و سال‌های خود ارتباط قوی برقرار کرده و آن‌ها را راحت‌تر جذب کنند و از این طریق هرم مخاطبان را از نظر کمی و کیفی ارتقا دهند و بسیاری از مسائل و مشکلات موجود جامعه را برطرف کنند.

مشاوران جوان همچنین با نو‌آوری در مدل فرهنگسازی می‌توانند به مدیران یاری رسانند و از آنجا که مدیران به خاطر دغدغه‌ها و گرفتاری‌های مختلف، شاید فرصت کافی برای فکر کردن را نداشته باشند و اینکه در هر کاری مشورت‌کردن نتیجه می‌دهد نقش مشاوران جوان در این راستا می‌تواند، بسیار مهم و اثرگذار باشد.

جدای از تمام مواردی که برای تبیین ضرورت تشکیل گروه مشاوران جوان در ادارات، دستگاه‌ها، شهرداری‌ها و استفاده از این قشر بتوان بیان کرد یادآوری این مطلب است که مقام معظم رهبری در یکی از دیدارهایشان با ائمه جمعه بر توجه بیشتر ائمه جمعه به برقراری ارتباط نزدیک و صمیمی با جوانان و استفاده از ابتکار و توانایی‌های آنان تاکید کردند. فرمایشی که باید سند راه همه مسئولین در سراسر کشور برای استفاده از جوانان، نظرات و ابتکارات و توانایی آنان در عرصه‌های مختلف قرار گیرد.

=================

یادداشت: محمدرضا قربان‌زاده

=================

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول