اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری:

خوزستان الگوی خیران کتابخانه‌ساز را ارائه می‌دهد

خبرگزاری فارس: مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری گفت: مجمع خیران کتابخانه ساز استان می‌تواند به عنوان الگو و پایلوت در کشور مطرح شود.

خوزستان الگوی خیران کتابخانه‌ساز را ارائه می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، حمید قناعتی ظهر امروز در جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان ضمن تشکر از توسعه کمی و کیفی و فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه کتابخانه‌های عمومی، اظهار داشت: اصلی‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌ها فرهنگی استان ساخت کتابخانه و توسعه کمی و کیفی این حوزه است.

قناعتی بیان کرد: خیران استان نشان دادند که در هر حوزه‌ای وارد شوند سربلند خواهند بود که نمونه آن را در حوزه مدرسه‌سازی و ساخت بیمارستان دیده‌ایم و اطمینان داریم در حوزه کتابخانه‌های عمومی نیز در کشور نمونه خواهیم شد و به عنوان الگو در کشور مطرح می‌شویم.

وی ادامه داد: از خیران انتظار می‌رود که علاوه بر شرکت در جلسات انجمن و راهبری استانی در حوزه کتابخانه‌های عمومی اقدام به خیرسازی کنند و به همراه خود افراد نیکوکار دیگر استان را نیز وارد این عرصه کنند تا کار‌ها با جدیت پیگیری و با کمک آنها بتوانیم فرهنگ ساخت کتابخانه را تقویت کنیم.

در ادامه این نشست مدیر کل سابق کتابخانه‌های عمومی خوزستان ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان و گزارشی ویژه از عملکرد خیرین در این حوزه اظهار داشت: نهاد کتابخانه‌ها به عنوان یک نهاد مستقل فرهنگی هویت خود را در استان پیدا کرده است و مسئولان در همه عرصه‌ها حضور فعال دارند.

رحیم فضیلت‌پور افزود: موضوع کتاب و کتاب‌خوانی به دغدغه‌ای برای مدیران تبدیل شده است و سطح مطالبات از نهاد استان بالا رفته است.

وی افزود: شرایط امروز به صورتی است که مسئولان امر مطالعه را ضرورتی در کنار بقیه ضرورت‌ها می‌بینند. در حال حاضر ۶۸ انجمن در استان فعالیت می‌کنند.

فضیلت‌پور خاطرنشان کرد: ظرفیت‌هایی که در قانون برای احصای منابع مالی ما پیش‌بینی شده‌اند خوب وصول شده‌اند. در جذب نیم درصد تاکنون 3 میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان وصول شده و علاوه بر این در جذب کمک‌های مردمی و دستگاه‌های دولتی مجموعا بیش از ۱۳۰ میلیارد ریال دریافت کرده‌ایم که ۳۵ درصد از توسعه فیزیکی کتابخانه‌ها در نهاد مدیون مشارکت‌های مردمی است.

فضیلت‌پور تصریح کرد: اعتبارات عمرانی نیز که در این سال‌ها به نهاد اختصاص داده شده بیش از ۱۰ میلیارد تومان بود که به بازسازی کتابخانه‌های استان اختصاص داده شد و تلاش ما برای جذب نیم درصد از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌های اجرایی موجب شد که حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از این اعتبارات را در راستای گسترش فرهنگ مطالعه به خرید کتاب اختصاص دهیم.

وی بیان کرد: در استان بیش از ۸۰ درصد کتابخانه‌های عمومی را مکانیزه کرده‌ایم و تشکیل جلسات استانی مطالعه مفید و راه‌اندازی ایستگاه مطالعه در محل‌های پرتردد و سالن‌های انتظار از دیگر برنامه‌های در دستور کار این اداره کل است.

فضیلت‌پور تاکیدکرد: تعداد کتابخانه‌های عمومی از سال ۸۵ تاکنون ۸۶ درصد رشد داشته‌ و از ۸۷ باب به ۱۶۲ باب رسیده است و در زیر بنا ۹۹ درصد رشد، در میزان اعضا ۲۲۰ درصد رشد، در امانت کتاب ۲۰۸ درصد رشد و در میزان مراجعان به کتابخانه‌ها ۵۴۸ درصد رشد داشته‌ایم.

وی ادامه داد: علاوه بر این کتابخانه‌های خوزستان در تعداد رایانه دو هزار و ۴۰۰ درصد رشد، در طرح کتاب من ۳۵۰ درصد رشد و در تعداد جلسات انجمن ۹۱۴ درصد رشد را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: میزان جذب نیم درصد از سال ۸۵ تاکنون ۳۶۰ برابر شده است و با وجود محرومیت‌های فراوان در استان اما با همراه کردن شهرداران توانستیم بحث جذب نیم درصد را برای شهرداران جا بیندازیم و اطلاع‌رسانی وسیعی در این زمینه داشتیم.

وی با اشاره به بحث خیران و حضور آنان در حوزه کتابخانه‌های عمومی گفت: تاکنون دستگاه‌های دولتی استان ۹ باب کتابخانه با زیربنای ۶۸۴۱ و مساحت ۱۱هزارو ۱۰۷ مترمربع به ارزش ریالی بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال و ۲۲ قطعه زمین با متراژ ۱۵هزارو ۶۲۶ مترمربع به ارزشی بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال به نهاد کتابخانه عمومی استان اهداء نمودند.

فضیلت‌پور ادامه داد: همچنین خیران حقیقی و حقوقی نیز ۴۰ باب ساختمان با زیربنای ۱۰هزارو ۶۷۷ و مساحت ۱۸هزار و ۹۳ مترمربع به ارزش ریالی بالغ بر ۶۷ میلیارد ریال و ۴۴ قطعه زمین با متراژ ۴۶ هزار و ۶۴۱ مترمربع به ارزش ریالی ۴۰ میلیارد ریال به نهاد کتابخانه‌های عمومی اهداء نمودند.

وی افزود: تاکنون ۲۹ باب کتابخانه مشارکتی با زیربنای ۵هزارو ۷۹۰ و مساحت ۱۱هزار و ۲۰۶ مترمربع نیز به جمع کتابخانه‌های عمومی استان پیوسته است.

همچنین مشاور دبیر کل و سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: امروز انتخابات هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان صورت خواهد گرفت و با شکل گیری هیئت مدیره انجمن از این پس فعالیت‌های خیران در استان به صورت متمرکز انجام خواهد گرفت و شاهد رشد و پیشرفت بیشتر حضور خیرین استان خواهیم بود.

مسلم میرزاپور افزود: خوزستان در کشور در چند سال اخیر در بخش حضور و مشارکت خیرین دارای رتبه بسیار خوبی در کشور بوده است و اظهار امیدواری کرد با شکل گیری انجمن و هدایت و ساماندهی فعالیت‌های خیرین رتبه نخست استان خوزستان تکرار شود.

در ادامه اساسنامه انجمن خیرین کتابخانه‌‌ساز استان قرائت و به تایید اعضای انجمن رسید و خیران استان نیز به ارائه نظراتی در خصوص چگونگی بهتر شدن فعالیت انجمن پرداختند.

انتهای پیام/ی10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول