به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، احمد محمودزاده صبح امروز در بازدید از حوزههای امتحانی نواحی یک و دو اردبیل اظهار داشت: این آزمون برای اولین بار در سطح کشور و به تبع آن در استان با استفاده از نرمافزار و با هدف بهبود کیفیت و کارآمدی نظام راهنمایی و مشاوره و نیز افزایش سطح اثربخشی فرایند هدایت تحصیلی و شغلی دانشآموزان پایه اول متوسطه در 60 حوزه پسرانه و 47 حوزه دخترانه در بین 19 هزار و 378 نفر از دانشآموزان سال اول متوسطه مدارس استان برگزار شد.
وی ادامه داد: این آزمون به منظور غربالگری دانشآموزان در گروه سنی 19-14 در ابعاد روانی، اجتماعی، خانوادگی و سازگاری برای ارائه خدمات مشورتی به دانشآموزان، مسئولان مدرسه و اولیا، ارائه خدمات مشاورهای فردی به دانشآموز و تقویت سیستم ارجاع به هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، تعیین بهره هوشی دانشآموزان در حیطههای مختلف رشتههای تحصیلی، مشخص کردن استعدادهای تحصیلی دانشآموزان در زمینه رشتههای تحصیلی دبیرستانی و دانشگاهی برگزار شد.
مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل بیان داشت: امروزه رشد سریع فناوری، مشاغلی را پدید آورده که دستیابی به آن نیازمند قابلیتها و توانمندیهای جدیدی است، از این رو هدایت تحصیلی ـ شغلی برنامهریزی شده و موثر میتواند علاوه بر رشد و پیشرفت جامعه، رضایت فردی را نیز به دنبال داشته باشد.
محمودزاده تصریح کرد: یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت تسهیل رشد حرفهای و هدایت صحیح تحصیلی و شغلی دانشآموزان است بنابراین برنامهریزی اصولی در زمینه هدایت تحصیلی ـ شغلی مستلزم توجه به ویژگیهای فرهنگی، نیازهای جامعه و امکانات موجود و از سوی دیگر، شناخت بهتر تواناییها، استعدادها و علایق دانشآموزان است.
این مسئول اظهار داشت: اگر فرد بتواند علایق، استعدادها، تواناییها و خصوصیات شخصیتی خود را به درستی بشناسد و با این شناخت، به نقاط قوت و ضعف خویش پی ببرد، میتواند انتخاب تحصیلی و شغلی شایستهای را انجام دهد.
وی افزود: آزمونهایی که برای ارزیابی علایق و استعدادهای دانشآموزان طراحی و تدوین شده میتوانند در هدایت تحصیلی ـ شغلی آنان مؤثر بوده و این فرایند را تسهیل کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: از سال تحصیلی 72-71 با اجرای نظام جدید آموزش متوسطه، آزمون استعداد عمومی ریون و رغبتسنج تحصیلی ـ شغلی (هالند) دانشآموزان اول متوسطه مورد استفاده قرار میگرفت و نتایج مطالعات و پژوهشهای انجام شده در زمینه اعتبار و روایی آزمونهای مذکور در طی دو دهه از اجرای آن نشان میدهد که بازنگری و جایگزینی آزمونهای جدید، امری اجتنابناپذیر تلقی میشود، از این رو ادارهکل امور تربیتی و مشاوره اقدام به تهیه آزمونهای نوین مشاورهای با عناوین رغبت تحصیلی ـ شغلی و مجموعه آزمون تشخیص استعداد کرد.
وی تصریح کرد: آزمونهای نوین پس از طی مراحل هنجاریابی در سطح کشور از سال تحصیلی 91 ـ 90 جایگزین آزمونهای فوقالذکر میشود و آزمونهای استعدادیابی و استرانگ شغلی و سلامت روانی ـ رفتاری نوین برای اولین بار اجرا شده است.
انتهای پیام/صا20/چ3000