اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان میراث فرهنگی همدان:

حمام تاریخی سرابی تویسرکان بازسازی شد

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: عملیات مرمت و بازسازی حمام تاریخی سرابی شهرستان تویسرکان پایان گرفت.

حمام تاریخی سرابی تویسرکان بازسازی شد

اسدالله بیات امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان اظهار داشت: حمام سرابی یکی از آثار تاریخی دوره صفوی با قدمت 300 سال در مساحت 350 مترمربع با حفظ فضای قدیمی و اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرستان مرمت و بازسازی شده است.

وی با تأکید بر اینکه حمام سرابی یک بار 130 سال پیش بازسازی شده است، تصریح کرد: عملیات مرمت این طرح از سال 87 آغاز و در بهمن ماه امسال با حضور استاندار مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: این مکان قدیمی در حال حاضر با کاربری سفره‌خانه و موزه حمام پذیرای علاقمندان به آثار باستانی تاریخی است.

وی در ادامه از افتتاح کمپینک گردشگری میررضی در ایام دهه فجر خبر داد و بیان داشت: کمپ گردشگری میررضی در مجاورت آرامگاه عارف بزرگ دوره صفوی میررضی‌الدین آرتیمانی به مساحت 4 هزار مترمربع و اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

بیات یادآور شد: با توجه به ظرفیت و توانمندی بالقوه طبیعی و گردشگری شهرستان تویسرکان کمپینگ میررضی با هدف مهیاسازی آسایش مسافران و گردشگران در قالب 16 آلاچیق اسکان موقت، نمازخانه، سکوهای نشیمن، فضای ورزش همگانی، سرویس بهداشتی و فضای سبز احداث شده است.

وی احداث کمپینگ گردشگری گزندر را از جمله اقدامات دیگر این نهاد در راستای خدمات‌دهی به گردشگران خواند و تصریح کرد: فاز اول این کمپینگ در زمینی به مساحت 15 هزار مترمربع از اراضی ملی در منطقه نمونه گردشگری گزندر، در مبدأ ورودی شهر تویسرکان در دست اجرا است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه امکانات پیش‌بینی شده در کمپ گزندر شامل؛ سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق، سکو، محل بازی کودکان و پارکینگ است خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی کمپ گزندر مهرماه سال جاری با اعتبار یک هزار میلیون ریال از محل اعتبارات استانی آغاز شده است که در صورت تخصیص تسهیلات مورد نیاز فاز اول طرح مذکور تکمیل می‌شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود یکی از آثار کهن شهر فرسفج در شهرستان تویسرکان را کاروانسرای فرسفج متعلق به دوره صفویه عنوان کرد و گفت: عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای فرسفج در مساحت 4 هزار مترمربع با اعتبار 500 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال انجام است.

بیات در خصوص فعالیت‌های حوزه صنایع دستی اداره میراث فرهنگی شهرستان تویسرکان گفت: اجرای طرح بیمه صنعتگران صنایع دستی در خصوص 537 نفر، معرفی یک هزار و 20 صنعتگر برای اخذ گواهی مهارت و کسب مجوز به مرکز فنی و حرفه‌ای، صدور 638 کارت صنعتگری،277 فقره پروانه تولید کارگاهی و هفت فقره اعلامیه تأسیس برای فعالیت صنعتگران صنایع دستی بخشی از اقدامات انجام شده است.

وی از فراهم‌سازی بستر اشتغال‌زایی این نهاد برای 148 نفر در شهرستان خبر داد و افزود: در راستای حمایت از صنعتگران صنایع دستی به منظور اعطای تسهیلات به 148 نفر از شاغلان مشاغل خانگی و صنایع دستی اقدامات لازم صورت گرفته و در حال پیگیری است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان از حضور فعال 20 نفر از صنعتگران شهرستان در نمایشگاه‌های کشوری و استانی خبر داد و ابراز داشت: دو نمایشگاه صنایع دستی توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور 40 اثر از آثار صنعتگران صنایع دستی در شهرستان برگزار شد.

وی در پایان گفت: در جهت ارتقای سطح علمی و توان اجرایی مرمت‌گران آثار تاریخی فعال در میراث فرهنگی شهرستان هفت نفر از مرمت‌گران با آموزش‌های لازم از مرکز فنی و حرفه‌ای گواهی مهارت گرفتند.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول