اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت فارس از وظایف نمایندگان مجلس و درخواست‌های مردم

مردم از نماینده مجلس چه انتظاری دارند

خبرگزاری فارس: با نزدیک شدن به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی آنچه که شاید به فراموشی سپرده می‌شود عدم آگاهی درباره وظایف اصلی نمایندگان مجلس است که در تب و تاب تبلیغاتی، چهره دیگری به خود می‌گیرد.

مردم از نماینده مجلس چه انتظاری دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از چالوس، این روزها با نزدیک شدن به فضای برگزاری انتخابات مجلس، شاید کمتر کسی به وظیفه اصلی و قانونی یک نماینده دقت داشته باشد و گاهی خود کاندیداها نیز برای اینکه نظر بیشتری را به سمت خود جذب کنند ترفندهای تبلیغاتی را به کار برند که با وظیفه‌های ذاتی نمایندگان فاصله زیادی دارد.

پای صحبت مردم که می‌نشینی گاهی چیزهایی را بیان می‌کنند که شاید اصلاً ارتباطی به مجلس و حوزه نمایندگی نداشته باشد.

این مسئله به نوعی در بین بسیاری از اقشار جامعه دیده و شنیده می‌شود و فرقی ندارد فرد مخاطبش بازاری باشد یا کارگر، فرهنگی باشد یا راننده تاکسی. درخواست‌هایی که بسیاری از مردم از نمایندگان مجلس دارند با آنچه در قانون برای آن دیده شده بسیار متفاوت است.

این روزها که تب و تاب تبلیغاتی البته خارج از زمان قانونی بسیار داغ شده و کاندیداهای مختلف به نوعی سعی دارند در کنار مشارکت مردمی حداکثر رای مثبت را از آن خود کنند، دیده می‌شود در شعارهای تبلیغاتی، سخنرانی‌ها، سمینارها، همایش‌ها و دورهم نشینی‌ها نیز از چیزهایی سخن به میان می‌آید که وظایف ذاتی یک نماینده نیست و در نگاهی خوش‌بینانه تنها برای جلب رای مردم از آنها استفاده شده است.

بسیاری از مردم از وظایف نمایندگان مجلس آگاهی ندارند و انتظار دارند که آنها وظایف مدیران دستگاه‌های اجرایی را انجام دهند.

هنگامی که نمایندگان مجلس در محافل عمومی حضور می‌یابند مردم تقاضای وام، تامین جهیزیه و پرداخت هزینه درمان را طلب دارند.

مردم تمام نارسایی‌های شهرستان را از عملکرد نماینده می‌بینند، در حالی که پرداختن به این مسایل از حیطه وظایف نمایندگان مجلس خارج است.

از این رو لازم است در آستانه انتخابات و در پیش بودن تبلیغات نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مردم درباره وظایف نمایندگان و اهمیت اختیارات آنها اطلاعات لازم را کسب کنند.

مجلس در نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم‌گیری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها است و چراغ هدایت دولت و ملت را به دست دارد. مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم‌گیری‌ها و مظهر اراده ملی است.

38 اصل از 177 اصل قانون اساسی به صورت مستقیم و مشروح به مجلس شورای اسلامی اختصاص دارد.

در اصل 71، مجلس شورای اسلامی می‌تواند در عموم مسائل در حدود مقرر قانون اساسی قانون وضع کند.

در اصل 74 نیز آمده است لوایح قانونی پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس ارایه می‌شود و طرح‌های قانونی به پیشنهاد حداقل 15 نفر از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی قابل طرح است.

بر اساس اصل 76،‌ مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.

با توجه به اصل 84، هر نماینده حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر کند.

در اصل 87 نیز آمده است: رئیس جمهور برای هیئت وزیران پس از تشکیل و پیش از هر اقدام دیگر باید از مجلس رای اعتماد بگیرد و دوران تصدی نیز در مورد مسائل مهم و مورد اختلاف می‌تواند از مجلس برای هیئت وزیران تقاضای رای اعتماد کند.

در اصل 88 نیز آمده است: در هر موردی که حداقل یک چهارم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس و یا هر یک از نمایندگان از وزیر درباره یکی از وظایف آنان سئوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس شورای اسلامی حاضر و به سئوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از 10 روز به تاخیر افتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.

با بررسی‌های این اصول می‌توان دریافت که جایگاه مجلس شورای اسلامی همان طوری که امام خمینی(ره) فرمودند در راس امور است و نمایندگان مردم در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان جامعه از قدرت و توانایی‌های لازم برخوردار هستند.

کار نماینده مجلس رفع مشکلات شخصی یکایک موکلان نیست، زیرا این کار عملی نبوده و چنانچه هر فردی چنین ادعایی کند، سخنی در چارچوب قانون مطرح نکرده است.

چنین شخصی نه تنها به اصول اخلاقی و شرعی پایبند نیست بلکه از وظایف و اختیارات و صلاحیت نمایندگان مجلس نیز بی‌اطلاع است.

سرمایه‌گذاری، ایجاد کارخانجات تولیدی، تعویض و نصب مدیران دستگاه‌های دولتی، ایجاد اشتغال، رفع معضل بیکاری، ارائه خدمات از قبیل آب، جاده، برق، گاز، تلفن و... از وظایف قوه مجریه و نماینده عالی دولت در شهرستان یا استان است.

نماینده مجلس در مقام وکیل مردم موظف به نظارت بر اجرای این امور در منطقه و کشور است و حق دخالت در اجرا را ندارد.

نماینده مجلس باید بی‌عدالتی‌های احتمالی را در سطح منطقه پیگیری و از حق و حقوق مردم در حوزه انتخابیه خود با هدف اجرای هر چه بیشتر عدالت دفاع کرده و با تلاش و کوشش مضاعف از بی‌عدالتی و حق‌کشی نسبت به حقوق حقه مردم جلوگیری کند.

معرفی شاخص‌ها، توانمندی‌ها، ظرفیت موجود از نظر کمی و کیفی به مسئولان عالی کشوری و استانی، توسط نماینده می‌تواند یکی از مصداق‌های نظارت بر اجرای قانون باشد.

نباید از نظر دور داشت که پیگیری امور قوه مجریه توسط برخی نمایندگان مجلس یک رویه و عرف شده و نماینده‌ای را موفق می‌دانند که بتواند با سرکشی مستمر و دیدارهای مختلف با آحاد مردم و نگارش مکاتبات و گرفتن وقت ملاقات با مسئولان به مشکلات یکایک موکلانش رسیدگی کند.

اما به واقع این عمل جزء دو وظایف اصلی نمایندگان نیست، اما از طرفی دیگر مسئولان و مدیران منطقه‌ای با هدف رفع مشکلات و کسب امتیازات قانونی می‌توانند با مهیاکردن شرایط، بستری را فراهم کنند تا ظرفیت قانونی نماینده مجلس در حوزه قانون‌گذاری و نظارت برای تامین خواسته‌های بر حق و قانونی خود اقدام و مصادیق بی‌عدالتی احتمالی را برای اجرای هرچه بهتر عدالت و قانون با نماینده در میان بگذارند.

در این بین و در گیر و دار اینکه یکی به خاطر برنده‌شدن کاندیدای مورد علاقه‌اش حاضر است دست به هر کار بزند، دروغ بگوید و وعده خلاف دهد رسانه‌ها نقش اساسی در تنویر افکار عمومی دارند.

نشریات، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما باید با تولید آثاری در تبیین وظایف مجلس و نمایندگان ملت، آگاهی‌بخشی لازم را در این حوزه داشته تا در کنار مشارکت حداکثری در انتخابات، مردم انتخابی اصلح و با آگاهی کامل داشته باشند و کاندیداها با عدم بیان شعارهای تبلیغاتی خارج از حوزه نمایندگی با احترام به شعور ملت فضای انتخابات را به سمت انتخابات سالم پیش برند.

==================

یادداشت از لاله انگورج تقوی

===============

انتهای پیام/ن۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول