اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی انتخابات گذشته و پیش‌روی مجلس در حوزه انتخابیه رزن

خبرگزاری فارس: حوزه رزن اکنون با چهار نامزد آماده رقابت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

بررسی انتخابات گذشته و پیش‌روی مجلس در حوزه انتخابیه رزن

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حوزه انتخابیه رزن تا انتخابات مجلس پنجم از چهار بخش رزن، سردرود، شرا و فامنین تشکیل شده بود که با اختلافات ایجاد شده در انتخابات مجلس چهارم بخش‌های شرا و فامنین از حوزه انتخابیه رزن جدا شده و به حوزه انتخابیه «همدان» ملحق شدند.

در انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی مردم حوزه انتخابیه رزن، سردرود، فامنین و شرا به یکی از روحانیون که سابقه مبارزات قبل از انقلاب را نیز در کارنامه خود داشت رای دادند. او حجت‌الاسلام محمدباقر محی‌الدین انواری بود که توانست با کسب 63.2 درصد آرا به مجلس اول راه یابد. انواری در دوره اول در دفاع از نظام نوپای اسلامی و حقوق مردم مستضعف رزن خدماتی را ارائه داد. او اهل روستای «نوار» از توابع رزن بود و در دوره‌های بعد کاندیدا نشد. وی هم‌اکنون در دفتر مقام معظم رهبری فعالیت دارد و یکی از پسرانش رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

دوره دوم زمینه ساز اختلافات چندساله در این حوزه انتخابیه بود و مردم با رأی خود ابوالفضل رحمانی اصل را که دارای مدرک کارشناسی ارشد فیزیک بود روانه مجلس کردند. او توانست 51.1 درصد آراء را به خود اختصاص دهد. رحمانی بذر اختلافات را در حوزه انتخابیه کاشت و مردمی که تا دیروز دوست و بستگان سببی و نسبی بودند از آن پس به «دشمن خونی» هم بدل شدند. رحمانی در دوره چهارم نیز توانست با مشکلاتی رأی مردم حوزه انتخابیه خود را به دست آورد اما به دلیل تخلفات گسترده در شعب اخذ رأی، انتخابات دوره چهارم رزن باطل اعلام شد. پایان دوره دوم نیز پایان نمایندگی رحمانی اصل بود.

در دوره سوم مردم بخش‌های فامنین و شرا تمام تلاش خود را به کار بستند تا نماینده مجلس سوم از اهالی بخش فامنین باشد و به همین سبب احمد رهبری از سوی مردم حوزه انتخابیه با کسب 55 درصد آراء توانست به مجلس سوم راه یابد.

در انتخابات مجلس چهارم اختلافات به اوج رسید و منجر به درگیری فیزیکی و مشکلات عدیده شد و رحمانی توانست 26340 رأی را کسب کند و احمد رهبری با کسب 24314 رأی نفر دوم شد. اما همان گونه که اشاره شده انتخابات بنا به مستندات موجود و تخلفات صورت گرفته و پیگیری‌های مردمی در این حوزه باطل اعلام شد. در این حوزه انتخابیه انتخابات میاندوره‌ای برگزار شد و برای اولین بار فرزند جوان شهید وحدت حوزه و دانشگاه یعنی محمد مهدی مفتح توانست منادی وحدت در زادگاهش باشد.

او در انتخابات میان‌دوره‌ای با کسب 47.5 درصد آرا به مجلس چهارم راه یافت.

در دوره پنجم دیگر بخش‌های فامنین و شرا از این حوزه انتخابیه جدا شدند و رزن با بخش‌های تابعه یک حوزه مستقل شد. در حوزه رزن دیگر خبری از اختلافات و نزاع‌های انتخاباتی دوره‌های قبل نبود. محمد مهدی مفتح در این دوره مورد حمایت آیات عظام نوری همدانی، صابری همدانی، علی رازینی و انواری بود و جمعیت دفاع از ارزش‌ها به دبیرکلی محمدمهدی ری‌شهری، مفتح را در لیست کاندیداهای خود قرار داد و مفتح توانست با کسب 61.6 درصد آرا به مجلس  پنجم راه یابد.

در دوره ششم که اکثریت کاندیداهای شاخص مورد حمایت جریان دوم خرداد بودند از حوزه انتخابیه رزن، محمد پیران که دارای سابقه زندان در رژیم طاغوت بود و در این شهرستان به شغل معلمی اشتغال داشت و وابستگی تشکیلاتی به نهضت آزادی نیز داشت با حمایت اصلاح‌طلبان به مجلس ششم راه یافت. او در این مجلس به ساختارشکنی سیاسی پرداخت و علیه ولایت فقیه و حمایت از روزنامه‌های زنجیره‌ای، نیروهای ملی - مذهبی پرداخت و در لیست امضاء کنندگان نامه 137 نماینده که به رهبر معظم انقلاب «نوشیدن جام زهر» را پیشنهاد کردند حضور داشت. او جزو متحصنین مجلس ششم بود و در انتخابات مجلس هفتم به دلیل هواداری از حزب توده، نهضت آزادی و مواضع ضد انقلابی‌اش رد صلاحیت شد.

در دوره ششم، انتخابات در حوزه انتخابیه رزن دو مرحله‌ای‌ شد و در مرحله دوم پیران بر مفتح سبقت گرفت و توانست با کسب 60.1 درصد آرا به مجلس ششم راه یابد.

در انتخابات مجلس هفتم پیران رد صلاحیت شد و محمد مهدی مفتح برای سومین بار با کسب 37.37 درصد آرا به مجلس راه یافت. او که دیگر نماینده شاخص کشوری شده بود توانست همچون گذشته رضایت مردم را کسب کند و در انتخابات مجلس هشتم نیز با کسب 70.7 درصد آرا به مجلس راه یابد. مردم از سلامت سیاسی، اقتصادی، اعتقادی مفتح رضایت داشتند و از وحدت ایجاد شده نیز راضی بودند. اگرچه برخی منتقد عملکرد مفتح بودند و معتقد بودند که او باید بیشتر به این حوزه انتخابیه خدمت کند.

در رقابت‌های انتخاباتی مجلس نهم نیز دکتر محمد مهدی مفتح از شانس پیروزی برخوردار است و گفته می‌شود در لیست جبهه متحد اصولگرایان قرار خواهد داشت.

از سایر گزینه‌ها همچون مرتضی محمدی راد و سیدرضا شوندی به عنوان کاندیداهای دیگر در این حوزه انتخابیه نام برده می‌شود.

در شرایط کنونی از بین هفت نفر ثبت‌نامی در حوزه انتخابیه رزن چهار نفر تایید صلاحیت، دو نفر رد و یک نفر انصرافی داشته‌ایم.

انتهای پیام/خ۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول