اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور شیلات استان یزد:

طرح‌های پرورش آبزیان در یزد با جدیت پیگیری می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی یزد گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان یزد در زمینه پرورش ماهی و آبزیان، طرح‌ها و توسعه زیرساخت‌های پرورش ماهی در این استان با جدیت پیگیری می‌شود.

طرح‌های پرورش آبزیان در یزد با جدیت پیگیری می‌شود

محمدعلی مبینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای توسعه پرورش ماهی و آبزیان در بخش‌های مختلف عمرانی، حمایتی و ترویجی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده حمایتی از آبزی‌پروران استان یزد، پرداخت خوراک یارانه‌ای به آنهاست.

وی افزود: با توجه به یک دهه خشک‌سالی در استان یزد و خسارات وارده به کشاورزان و آبزی‌پروران استان، مدیریت شیلات استان یزد خوراک آبزیان را به صورت یارانه‌ای در اختیار آبزی‌پروران قرار خواهد داد.

مبینی خاطرنشان کرد: خشک‌سالی‌های اخیر موجب شده تا منابع آبی استان هم‌چون چشمه، قنوات و چاه‌ها بر اثر کمبود بارندگی و عدم نزولات جوی با کاهش سفره زیرزمینی آب مواجه شوند که این امر نتایج خوبی برای آبزی‌پروران نداشته است.

وی عنوان کرد: به منظور جبران بخشی از خسارات آنها، خوراک آبزیان به صورت یارانه‌ای در اختیار آبزی‌پروران قرار گرفته است.

مبینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح‌های متراکم ماهی آمور توسط آبزی‌پروران اظهار داشت: پرورش‌ دهندگان ماهی به اجرای طرح نیمه متراکم ماهی آمور در اوایل سال 90 پرداختند و با خریداری و رهاسازی 3 هزار قطعه بچه ماهی آمور به نتایج قابل قبولی دست یافته‌اند.

وی ادامه داد: بعد از مدت هشت ماه و با توجه به آب و هوای گرم استان این پروژه به موفقیت دست یافت و آبزی‌پروران موفق شدند پس از این مدت ماهیانی با وزن دو کیلوگرم پرورش دهند.

مبینی یادآور شد: در گذشته آبزی‌پروران استان در هر متر مربع یک قطعه ماهی آمور پرورش می‌دادند، اما اکنون در استخرهای استان در مجموع 6 هزار کیلوگرم ماهی آمور پرورش یافته است.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان یزد افزود: با توجه به اینکه ماهی آمور یا کپور علف‌خوار است، در استخرهای ذخیره آب کشاورزی با دمای بالای 20 درجه سانتیگراد رشد بسیار خوب و مطلوبی دارد.

وی اظهار داشت: این گونه ماهیان از گیاهانی مانند یونجه، شبدر و علوفه‌های هرز و حتی از شاخه‌های هرس شده در مزرعه تغذیه می‌کنند که هزینه‌ای برای آبزی‌پرور نخواهد داشت. 

مبینی هم‌چنین از بازسازی استخرهای کشاورزی با هدف توسعه آبزی‌پروری خبر داد و افزود: استخرهای ذخیره آب کشاورزی استان از اصول فنی مهندسی مناسبی برخوردار نیستند و هم‌اکنون برای استفاده دو منظوره ذخیره آب کشاورزی و پرورش ماهی با اصول صحیح فنی مهندسی بازسازی می‌شود تا استفاده بهینه در زمینه رشد و تولید آبزیان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح استخرهای کشاورزی با توجه به شیب‌بندی ورودی داخل استخر به میزان سه تا پنج درصد از ورودی تا خروجی ادامه می‌یابد تا فضولات ماهی و نرمه غذاهای موجود در آب ته‌نشین نشود و به همراه آب در جریان شیب استخر قرار گرفته و از خروجی استخر بیرون رود.

مبینی یادآور شد: در اصلاحات بعدی در قسمت خروجی استخر سیستم مانک که همانند سیفون عمل می‌کند نصب می‌شود تا آب‌های کف استخر که دارای گازهای مضر و مواد دفعی فراوانی هستند به خارج هدایت شوند تا به این ترتیب پرورش ماهی با رشد بهتر و سود بیشتر برای آبزی‌پروری همراه شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه هم‌زمان با پرورش آبزیان میزان مصرف آن و فرهنگ‌سازی برای افزایش مصرف آبزیان نیز باید در استان ترویج شود، ادامه داد: سرانه‌های مصرف ماهی و آبزیان در استان یزد بهبود یافته و اکنون مردم استان یزد به طور متوسط سالانه 6.5 کیلو ماهی مصرف می‌کنند.

مبینی ادامه داد: یکی از اقدامات انجام شده در راستای ترویج فرهنگ استفاده از ماهی و حرکت به سمت تغذیه سالم در شیلات استان، برگزاری دوره‌های آموزشی روش‌های صحیح طبخ ماهی است.

وی ادامه داد: در این کلاس‌ها 2 هزار و 800 نفر از بانوان علاقه‌مند به این رشته، آموزش انواع غذا با ماهی و میگو را فرا گرفتند.

مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در دوره‌های آموزشی به اهمیت و فواید آبزیان در تأمین سلامت جامعه تأکید بسیار شده است، افزود: در راستای برنامه‌های آموزشی، این مدیریت سالانه برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی متعددی اجرا کرده که در مجموع می‌توان اثرات مصرف آبزیان در استان را مثبت دانست.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول