اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دلیل استفاده نکردن از این ظرفیت بزرگ

زمین‌های کشاورزی گچساران کمکی به اشتغال‌زایی نمی‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: گچساران این همه زمین آباد و مستعد برای کشاورزی دارد ولی افسوس که صاحبان آن برای اشتغال‌زایی آنچنان که باید استفاده‌ای از آن نمی‌کنند.

زمین‌های کشاورزی گچساران کمکی به اشتغال‌زایی نمی‌کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، اردلان زینل‌زاده در جلسه کارگروه شهرستانی ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی گچساران که با حضور جمعی از مسئولان استانی، محلی و دهیاران و شوراهای اسلامی گچساران در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات کهگیلویه و بویراحمد و گچساران همواره در صدر جدول کاری قرار دارد و گچساران با نرخ آماری افزون بر 14 درصد بیشترین حجم بیکاران در سطح این استان را دارد.

وی افزود: علل و عوامل بیکاری 14 درصدی حجم بیکاران در گچساران در جلسات و کارگروه‌های برگزار شده مورد غفلت قرار گرفته است.

زینل‌زاده تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در دهه 60 افزایش زیادی داشت و در این دهه بیشترین نرخ رشد جمعیت در کهگیلویه و بویراحمد ثبت شد.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد نرخ رشد جمعیت این استان در دهه 60 را 5.5 درصد عنوان کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت در دهه 60 و 70 کاهش یافت ولی در نیمه دوم دهه 70 دوباره افزایش پیدا کرد.

وی ابراز داشت: نرخ رشد جمعیت کشور در دهه 60 بالاترین نرخ رشد جمعیت را در سطح کل کشورهای جهان داشته است.

زینل‌زاده مشکلات در توزیع مشاغل و فرصت‌های شغلی را ناشی از ازدحام جمعیت و فراوانی تقاضای کار دانست و بیان داشت: با توجه به رشد جمعیتی در دهه 60، میانگین سنی متقاضیان کار را افراد بین 30 تا 35 سال تشکیل می‌‌دهند که این رده سنی بیشترین حجم جمعیتی را دارد.

این مقام مسئول در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به کاهش نرخ جمعیت از 5.5 درصد به یک درصد در 15 سال آینده، حجم جمعیت متقاضی کار به شدت کاهش یافته و مشکلات نیز کمتر می‌شود.

‌‌زینل‌زاده تأکید کرد: در کهگیلویه و بویراحمد و چند استان دیگر مشکل بیکاری بیشترین درصد از مشکلات اجرایی این استان‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با تشریح سایر عوامل در زمینه کمبود فرصت‌های شغلی و بیکاری ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل نوپا بودن، حجم کم سرمایه‌گذاری و خدمت نسبت به دیگر استان‌های همجوار، و عدم وجود عوامل تاثیر‌گذار در ساختارهای اقتصادی و زیرساخت‌های توسعه یک استان از کمبود فرصت‌های شغلی و حجم 14 درصدی بیکاری برخوردار است.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر به برکت وجود نظام مقدس جمهوری اسلامی عوامل تاثیرگذار در ساختارهای اقتصادی رو به رشد بوده و امیدواریم زیرساخت‌های رشد و توسعه برای نیل به تحقق اقتصادی هرچه زودتر فراهم شود.

زینل‌زاده فرهنگ‌سازی از تعریف حقیقی و واقعی کار را عامل مهمی در ایجاد اشتغال و رغبت کاری دانست و عنوان داشت: با مقایسه وضعیت بیکاری در گچساران و شهرستان‌های هم‌جوار می‌توان به این نکته مهم رسید که تعریف و فرهنگ کار در این شهرستان به خوبی فرهنگ‌سازی نشده است.

زینل‌زاده یادآور شد: تعداد زیادی از مراجعه‌کنندگان برای دریافت فرصت شغلی افرادی هستند که از تسهیلات مختلف اشتغال‌زایی در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی استفاده کرده‌اند.

وی با اشاره به اراضی مستعد کشاورزی در گچساران و عدم استفاده درست و معقول از این فرصت شغلی بیان داشت: برخی از متقاضیان جستجوی کار، افراد صاحب اراضی مستعد کشاورزی هستند که زمین‌های خود را به افراد غیر بومی واگذار کرده و خود متقاضی کارهای دیگری شده‌اند.

زینل‌زاده تاکید کرد: بعضی از افراد توان و استعداد ایجاد اشتغال و فرصت‌های شغلی را حوزه‌های مختلف دارند اما به دلیل سهل‌انگاری در اطلاع‌رسانی عمومی توسط مسئولان مربوطه این فرصت‌ها عملیاتی نمی‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و امور اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد سقف وام‌های مشاغل خانگی را 30 تا 50 میلیون ریال عنوان و تصریح کرد: افزون بر 310 نوع شغل به عنوان مشاغل خانگی تعریف شده است که تسهیلات مشاغل خانگی در زمینه کشاورزی 50 میلیون ریال و سایر مشاغل 30 میلیون ریال مصوب شده‌ است.

زینل‌زاده گفت: در برخی از کشورهای دنیا مشاغل خانگی عامل ایجاد اشتغال، پویایی و صادرات شده است.

وی کشور چین را نمونه موفق در توسعه مشاغل خانگی دانست و بیان داشت: چین با توجه به حجم زیاد جمعیتی و وسعت جغرافیایی، با تلاش مردم و مسئولان و درک صحیح از تعریف و فرهنگ کار توانسته است علاوه بر تامین نیازهای داخلی بازارهای جهانی را نیز به تسخیر خود درآورد.

زینل‌زاده با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مشاغل خانگی در روستاها گفت: تسهیلات مشاغل خانگی شاید تا اندازه‌ای پاسخگوی نیاز متقاضیان در شهرها نباشد اما به دلیل داشتن وقت آزاد و اوقات فراغت بیشتر در روستاها به ویژه بانوان نسبت به شهرنشینان، می‌تواند رقم قابل توجهی باشد.

این مقام مسئول در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: سرمایه‌گذاری در بخش مشاغل خانگی در روستاها برنامه‌ریزی بهتر و نظارت دقیق‌تری را به همراه دارد.

زینل‌زاده با استقبال از ایجاد شرکت‌های تعاونی در روستاها ابراز داشت: اگر در مناطق روستایی شرکت‌های تعاونی ایجاد شود، ما هم در اعطای تسهیلات و نظارت موفق‌تر خواهیم بود و در موضوع اشتغال‌زایی نیز موفقیت بیشتری به دست می‌آید.

وی با اشاره به نقش دهیاران در شناسایی فرصت‌های شغلی خاص در روستاها ابراز داشت: در صورتی که در مناطق روستایی فرصت شغلی خاص و ارزشمندی ارائه شود، در زمینه اعطای تسهیلات و آموزش از طریق فنی و حرفه‌ای همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد.

زینل‌زاده توانایی جذب توریست و گردشگران را از دیگر خصوصیات مشاغل خانگی دانست و یادآور شد: بودن صنایع، انتقال و آموزش به دیگران و خودمصرفی بودن این مشاغل از اهمیت خاصی برخوردار است.

بخشدار مرکزی گچساران نیز در این جلسه بیان داشت: این جلسه با هدف ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه ایجاد مشاغل خانگی در سطح روستاها برگزار شده‌ است.

یحیی ذبیحی تشکیل کارگروه جهت شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مراکز دهستان‌ها و برنامه‌ریزی برای خرید و بازار فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی روستا را از مصوبات این جلسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، توجیهی برای روستاییان در زمینه مشاغل خانگی و نظارت بر طرح‌های اجرایی از دیگر مصوبات این جلسه است.

انتهای پیام/ی10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول