اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از آغاز پروژه گازرسانی به الموت گزارش می‌دهد

آشیانه عقاب‌ها غرق در شادی

خبرگزاری فارس: میزی مرتب و دسته گلی زیبا برای روی آن در نظر گرفته شده است، صندلی‌های رنگی در دامنه کوه چیده شده است؛ شادی در چشمان تک‌تک مردم به چشم می خورد؛ خوشحالند امروز آشیانه عقاب‌ها غرق در خوشحالی است.

آشیانه عقاب‌ها غرق در شادی

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از مرکز شهر که فاصله می‌گیری و به سمت شمال شرقی رو به رشته کوه‌های البرز به پیش می‌روی، پس از نیم ساعت خود را در کوهستانی می‌یابی، سراسر دشت، کوه‌های بلند بالا، درختان سبز و شاید هم برفی که تا نیمه کوه‌ها فرا گرفته است.

اینجا جنوب مازندران، شرق طالقان و غرب رودبار زیتون است، رودبار الموت...

 

رودبار الموت که به همراه بخش الموت غربی منطقه بزرگ و تاریخی الموت را می‌سازد و مرکزی به نام معلم‌کلایه دارد اینجا الموت قزوین « آشیانه عقاب‌ها » نامیده می‌شود.

 

جاده‌های پیچ در پیچ؛ کوه‌های سر به فلک کشیده، هوای مطلوب و پاکیزه از ویژگی‌های این منطقه کوهستانی است، جایی که بدون تردید یکی از زیباترین مناظر و چشمه طبیعت به شمار می‌رود.

 

الموت به دلیل هوای مطلوب و شرایط مساعد و زیبایی خاص مناطق کوهستانی در طول سال چه فصول سرد و چه فصل‌های گرم پذیرای میهمانان زیادی از استان و کشور است به طوری که امروز به یکی از قطب‌های گردشگری استان قزوین تقسیم شده است.

 

* کوهستان ادامه دارد

 

همچنان به پیش حرکت می‌کنیم و تا چشم کار می‌کند کوه است و کوهستان و در میان این کوه‌ها و در دل دره‌ها زمین‌های کشاورزی پوشیده از برف، چشم‌ها را به میهمانی این مردم دعوت می‌کند، مردمی که گاهی در کلبه‌های کوچک نزدیک زمین‌های کشاورزی زندگی می‌کنند.

 

* همه منتظر میهمانان هستند

 

ماشین‌های فرسوده، تراکتورها و ابزار کشاورزی در میان دره‌ها به چشم می‌خورد، گویی نمی‌خواهند آرامش زیبای کوهستان را از بین ببرند، برف‌های تازه و یکدست نشان از سکوت این کوهستان می‌دهد و دوری‌اش از هر چیزی ابزار آلات زندگی مدرن امروزی، ماشین‌ها ،قطار ، اتوبوس ...

جاده همچنان ادامه دارد؛ غذا خوری‌ها و رستوران‌های سنتی، مهمانسراهای کوهستانی، و فروشگاه‌های بین راهی مسافران را به استراحت دعوت می‌کنند اما همچنان باید راند... سرزمین عقاب‌ها انتظار شادی را می‌کشد.

 

فندق و آلبالو از محصولات عمده این منطقه به شمار می‌رود، محصولاتی که به عنوان بهترین‌ها به بازار ارائه می‌شوند، البته آلبالو و فندق این منطقه نیز جزو محصولات صادراتی استان به شمار می‌رود.

 

میهمان‌نوازی و خوشرویی مردم این منطقه که عموماً هم تات زبان هستند زبانزد مردمی است که با این منطقه آشنایی دارند.

 

اما با وجود این ظرفیت فراوان گردشگری، هوای مطلوب، محصولات مرغوب و جمعیت فراوان این منطقه نبود گاز طبیعی آرامش این مردم و گردشگران این منطقه را تا حدی دستخوش تغییراتی کرده است.

 

سرمای هوا در فصل زمستان و استفاده از لوازم گرمایشی نفتی از دغدغه‌هایی است که گردشگری در فصل زمستان را برای گردشگران و مردم این منطقه دشوار کرده است.

 

* آشیانه عقاب ها غرق در شادیست

 

اما امروز بعد از گذشت مدتها و انتظاری طولانی مردم این بخش شاهد کلنگ‌زنی گازرسانی به این منطقه خواهند بود.

 

سنی مرتب و دسته گلی زیبا برای روی آن در نظر گرفته شده است، صندلی‌های رنگی در دامنه کوه چیده شده است؛ شادی در چشمان تک‌تک مردم و مسئولین محلی به چشم می خورد؛ خوشحالند امروز آشیانه عقاب‌ها غرق در خوشحالی است؛ کودکان روستایی با لهجه‌های تاتی شیرین این شادی را با هم تقسیم می‌کنند.

 

اما از استاندار قزوین " احمد عجم" که در این خصوص سئوال می‌کنی و می‌گوید: « این که بتوانیم امروز با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب به این منطقه و مردم این منطقه گازرسانی کنیم، امری خوشایند است که ما را در خدمت به مردم یاری می‌کند. »

 

* گازرسانی از خدمات دولت خدمتگزار است

 

او در ادامه تشریح می‌کند: «یکی از برترین خدماتی که دولت نهم و دهم برای مردم کشور داشته، خدمت گازرسانی است، خدمتی که علاوه بر شادی مردم توسعه امکانات رفاهی و بهداشتی کشور را سبب می‌شود».

 

استاندار قزوین می‌افزاید: «معمولا سیاست‌های دولت به نحوی بود که پس از رفع نیازهای اولیه مردم نیازهای ثانویه به بخش‌های پر جمعیت‌تر و قابل دسترس‌تر می‌رسید اما دولت نهم و دهم با اهتمامی که بر توانمند‌سازی مناطق محروم داشت؛ تأمین نیازهای ثانویه مردم مناطق محروم را در برنامه‌های خود قرار داده است».

 

احمد عجم با توضیح اینکه رئیس جمهوری کشور با بر رسانیدن گاز به مناطق محروم تأکید داشته‌اند، تصریح می‌‌کند: «رئیس جمهور ایران آقای دکتر احمدی‌نژاد در آخرین سفر خود به استان قزوین از گازرسانی به مناطق محروم ابراز خرسندی کردند و مسئولین را به ارائه خدمات به مردم این منطقه دعوت کردند».

 

* این طرح توجیه اقتصادی نداشت/ بر ما تکلیف شد

 

مدیر عامل شرکت گاز استان نیز در بخش دیگری از این مراسم ضمن تشکر از مسئولین به جهت همکاری برای به اجرا در آمدن این پروژه بیان می‌دارد: « گازرسانی به منطقه الموت از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت گاز استان بود؛ اما به دلیل کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه و از طرفی نداشتن توجیه اقتصادی گازرسانی به منطقه الموت از محالات به شمار می‌رفت».

 

" فتحعلی نجفی" می‌افزاید:« اما با همه این شرایط در سفر سوم ریاست جمهوری به استان به شرکت گاز استان تکلیف شد که به این امر رسیدگی کند و ما هم بنا به وظیفه با تمام مشکلات رسیدگی به این امر را در دستور کار خود قرار دادیم».

 

وی در خصوص این پروژه می‌گوید:« استفاده از لوله‌هایی با ضخامت بالاتر استاندارد کشوری، استفاده 30 درصد از فولاد و لوله‌های با فشار بالا از کارهایی است که به جهت کوهستانی بودن این منطقه انجام شده است».

 

* این طرح تا 30 سال آینده پاسخ گو خواهد بود

 

نجفی تشریح می‌کند:« ظرفیت لوله‌های گاز در نظر گرفته شده برای این پروژه چهار برابر ظرفیت‌های عادی در نظر گرفته شده است تا بتواند توانایی کافی داشته باشد که نیاز این منطقه را با توجه به این که احتمال صنعتی شدن این بخش وجود دارد را تأمین نماید، کاری انجام بدهیم که حداقل تا 30 سال آینده بتواند نیاز این منطقه را تأمین کند».

 

مدیر عامل شرکت گاز استان قزوین ادامه می‌دهد: « برای اجرای این پروژه 50 هزار کیلومتر خط لوله 12 اینچ به کار رفته است».

 

فتحعلی نجفی بیان کرد: « پیش‌بینی اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده است 60 میلیارد تومان است و تا کنون برای اعتبار اولیه بیش از 20 میلیارد تومان هزینه شده است».

 

* برای خودم خوشحال نیستم، نوه‌هایم از این نعمت استفاده خواهند کرد

 

گذشته از هزینه‌ها و اعتبارات محاسبات و نقشه کار، امروز اینجا عقاب‌ها خوشحالند.

سراغ پیرمرد 60 ساله‌ای می‌روم، گوشه‌ای ایستاده، کمر خمیده و قد کوتاهی دارد؛ از روزگارش که می‌پرسم خودش را علی آقا معرفی می‌کند، لهجه شیرین تاتی‌اش با لبخند گرمش در آمیخته و نشان از شادی می‌دهد که غیرقابل وصف است.

 

علی آقا می‌گوید: « هیچ وقت فکر نمی‌کردم که بچه‌ها و نوه‌های من هم بتوانند گاز داشته باشند، واسه خودم خوشحال نیستم، واسه اونا خوشحالم که از این بعد راحت‌تر زندگی می‌کنند.»

 

نگاهی که به اطراف می‌اندازم دخترک پنج ساله‌ای در میان جمع خودنمایی می‌کند لباس محلی به تن دارد و چفیه‌ای را به عنوان روسری به سر بسته آماده شده برای خیر مقدم گفتن به مسئولان و شاید هم تشکر به زبان کودکانه خودش.

 

با او که صحبت می کنم؛ می‌گوید: « نمیدونم گاز یعنی چی ولی بابا می‌گه خیلی خوبه و خونه‌مون از همیشه گرم‌تر می‌شه و می‌دونم که دیگه لازم نیست تو سرما مامان بره تو صف نفت بایسته».

 

سارا از دلهره‌هایش می‌گوید: «می‌ترسیدم مسئولانی که میان دوست نداشته باشند ازشون تشکر کنم ولی خیلی مهربون بودن....»

=============

گزارش از مریم کشاورز

=============

انتهای پیام/صا10/گ2000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول