اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه نیر:

زکات پشتوانه پویایی نظام اقتصادی اسلامی است

خبرگزاری فارس: امام جمعه شهرستان نیر گفت: زکات به عنوان فریضه الهی پشتوانه عظیم پویایی و تحرک نظام اقتصادی در جامعه بشری است که می‌تواند بسیاری از کمبودها و نارسایی‌ها را جبران کند.

زکات پشتوانه پویایی نظام اقتصادی اسلامی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام میکائیل مقدسی عصر امروز در مراسم تجلیل از عاملان و ضابطان زکات در شهرستان نیر اظهار داشت: دین اسلام به عنوان یک دین کامل و جامع به تمام مسایل و جنبه‌های مادی، معنوی و اعتقادی پرداخته است و از بین حدود و احکام شرعی توانسته است بیشترین تذکرات و توصیه‌ها را در باب مسایل اقتصادی و حرام و حلال بودن نظام اقتصادی مطرح کند.

وی از زکات و خمس به عنوان اسباب تطهیر مال در نظام اقتصادی اسلام و جامعه بشری یاد کرد و افزود: اگر به فلسفه احکام اقتصادی اسلام نگاه کنیم به خوبی در می‌یابیم که هدف اسلام برقراری عدالت، دوری از انباشت ثروت و توجه به افراد محروم و نیازمند جامعه است.

مقدسی با بیان این‌که خمس، زکات، صدقه و برخی از احکام اقتصادی و مالی دین مبین اسلام بر گرفته از اندیشه آرمانی بشر و در راستای تأمین بسیاری از نیازمندی‌ها بوده است، تصریح کرد: دین اسلام هرگز مسایل اقتصادی و مادی را در زندگی نادیده نگرفته بلکه در کنار توصیه‌های فراوان در باب رشد معنوی، اخلاقی و کرامت انسانی به کسب روزی حلال، پاک و طیب تاکید کرده است.

این مسئول از پرداخت زکات و خمس به عنوان یکی از راه‌های تطهیر مال و برجسته کردن شاخصه اعتقادی یاد کرد و ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در کنار توجه به ترویج و نهادینه شدن فرهنگ نماز، روزه و بسیاری از حدود و احکام شرعی به زکات نیز توجه شده و رغبت کشاورزان و زارعان را نیز در پرداخت این حق شرعی گرایش و تحرک خوبی را شاهد هستیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و جایگاه زکات خاطر نشان کرد: امر مهم الهی را می‌توان در هشت زمینه استفاده کرد که یکی از آنها تأمین نیاز افراد فقیر و تهیدست است.

به گزارش فارس،‌ امام جمعه نیر با قدردانی از عاملان زکات و برپا‌کنندگان آن به عنوان یک فریضه مورد تاکید اسلام در کنار نماز و احیای امر به معروف و نهی از منکر عنوان کرد: اگر افراد جامعه نسبت به احیا و انجام این فریضه قصور و کوتاهی کنند و نتوانند مال یتیم و نیازمندان را پرداخت کنند به یقین جامعه در روند اقتصادی و حرکت‌های تحول‌آفرین در این زمینه دچار نقص و کاستی می‌شود.

در این مراسم رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیر در سخنانی از همکاری خوب کشاورزان و زارعان در پرداخت زکات خود خبر داد و اضافه کرد: مردم مؤمن و وفادار به آیین اسلام در شهرستان نیر امسال یک میلیارد و 100 میلیون ریال زکات پرداخت کردند که این رقم نسبت به سال گذشته رو به افزایش بوده است.

علیرضا حمزه‌اربابی گفت: از این میزان زکات پرداختی 980 میلیون ریال در حوزه عمران روستایی هزینه شده و مابقی نیز در اختیار نیازمندان قرار گرفته است.

وی افزود: به همان میزانی که در هر روستا زکات جمع‌آوری شده دولت نیز کمک‌های خوبی در عمران و آبادانی روستاها داشته تا یک تحرک جدی را در این زمینه شاهد باشیم.

در پایان این مراسم از عاملان زکات در این شهرستان با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول