اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

لاریجانی در همایش هنر و تبلیغ-1:

بهره‌گیری از هنرهای مختلف در تبلیغ دین ضروری است

خبرگزاری فارس: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تبلیغ،‌ مطمئن‌ترین و جامع‌ترین راه برای رسیدن به حقیقت بوده و نوعی تقرب به هستی است و در این زمینه استفاده از هنرهای مختلف ضرورت دارد.

بهره‌گیری از هنرهای مختلف در تبلیغ دین ضروری است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی در همایش هنر و تبلیغ که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، اظهار کرد: در جامعه ایران گاهی اوقات مضامینی با عنوان هنر دینی مطرح می‌شوند که ارتباط چندانی با موضوع اصلی ندارند.

وی افزود: نگاه نخست به هنر این است که موجب تهییج احساسات شده و انبساط خاطری برای بشر به وجود می‌آورد که در جامعه کنونی جهانی این نگاه ابزاری متعارف بوده و سبب خوشنودی انسان‌ها می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیر مفاهیم هنری در جهان گفت: در حوزه سیاست نیز این مسئله بروز یافته و ابزار سیاست برای افزایش قدرت استفاده می‌شود همچنانکه دانش‌های گوناگون نیز به عنوان وسایل لازم برای تسلط بر جهان به کار گرفته می‌شوند.

وی گفت: در دنیای کنونی،‌ اخلاق نیز تنها برای نظم بیشتر جامعه در نظر گرفته شده و مانند سایر جنبه‌ها، ابزاری در اختیار انسان برای پیشرفت و لذت بیشتر از زندگی است و بسیاری از هنرها و لوازم تکنیکی آن نیز نظیر سینما، رادیو و تلویزیون نیز برای تحریک احساسات انسانی به کار برده می‌شوند.

لاریجانی با بیان اینکه غالب تولیدات هنری در جهان امروز به منظور لذت بشر هستند، خاطرنشان کرد: نگاه دیگری نیز در فلسفه هنر وجود دارد به این معنا که نوع تقرب انسان به حقیقت از راه‌های گوناگونی به دست می‌آید و میزان دستیابی انسان به حقیقت بستگی به مسیر در پیش گرفته شده خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی هنر را یکی از گرایش‌های دستیابی به حقیقت دانست و افزود: مواجه با حقیقت از راه فلسفه و اخلاق راه‌های دیگر این کار هستند و هنر نیز مانند این موارد وظیفه خود را به منظور عیان ساختن حقایق ایفا می‌کند.

وی کارکرد هنر را انکشاف حقیقت دانست و گفت: این بحث از زمان حکمای یونان آغاز شده و در طول تاریخ ادامه یافت، به طوری که زیبایی و هنر در علوم دیگر نیز تجلی یافته و به عقیده افلاطون در نهایت به دریای زیبایی یعنی حقیقت خواهیم رسید.

لاریجانی ابراز کرد: هنر مواجهه‌ای با هستی بوده و هدف آن کنار زدن لایه‌هایی است که بر روی حقیقت وجود دارند اما این کار از طریق دلیل و برهان صورت نمی‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برتری دیدگاه نخست به هنر در جهان کنونی ادامه داد: حقیقت نباید جنبه اسباب‌بازی داشته و انسان تنها برای سرگرمی از حقیقت دور شود بنابراین قرائت دوم از هنر برای یک زندگی سالم و سعادت‌مندانه متناسب‌تر است.

وی به تبلیغ دینی به عنوان یکی از وظایف پیامبران اشاره کرد و افزود: در اینجا نیز مهم‌ترین مسئله کشف حقیقت است زیرا بیان حقیقت هستی هدف واقعی پیامبران بوده و در کلام آنها،‌ جهان آخرت حقیقت واقعی محسوب می‌شود.

لاریجانی اظهار کرد: مفهوم جهان آخرت از مبدا کمال به انسان رسیده و با اطمینان کامل می‌توان آن را حقیقت نهایی دانست بنابراین تبلیغ و هنر در این زمینه به معنای واقعی به یکدیگر نزدیک شده و مبلغان باید از ابزار هنر استفاده کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبلیغ منحصر به یک روش نیست، گفت: هنرمندان رشته‌های مختلف سعی در برداشت خود از حقیقت داشته و می‌خواهند آن مفهوم را به دیگران منتقل کنند و مبلغان نیز تلاش می‌کنند مردم را به سعادت برسانند.

وی افزود: تبلیغ،‌ مطمئن‌ترین و جامع‌ترین راه برای رسیدن به حقیقت بوده و نوعی تقرب به هستی است و در این زمینه استفاده از هنرهای مختلف ضرورت دارد.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول