اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بنیاد نخبگان کردستان:

3 مخترع کردستانی برترین‌های جشنواره نوآوری فجر شدند

خبرگزاری فارس: معاون بنیاد نخبگان کردستان از معرفی اختراعات سه نفر از نخبگان استان به عنوان برترین‌های کشور در جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب خبر داد.

3 مخترع کردستانی برترین‌های جشنواره نوآوری فجر شدند

فرانک ژولیده امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: نخبگان کردستان در چهارمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب سه عنوان از هشت مقام برتر کشور را به خود اختصاص دادند.

وی خاطر نشان کرد: جمال‌ افضلی با اختراع سوزن نانولوله کربنی میکروسکوپ نیروی اتمی، غلامرضا کریمی با اختراع دستگاه فلزی چند منظوره نجاری و ادیب حسامی با اختراع پماد ضد سوختگی از مخترعان و نخبگان برتر کشور هستند که در جشنواره یاد شده حائز رتبه‌های برتر کشور شدند.

به گفته معاون بنیاد نخبگان کردستان، استان کردستان از نظر نخبه و اختراعات در جمع 10 استان برتر کشور قرار دارد و این زمینه‌ای برای رشد و توسعه همه‌جانبه استان است.

ژولیده استفاده از نخبگان در زمینه‌های مختلف مسیر را برای رشد و شکوفایی و نیز پیشبرد برنامه‌ها و تحقق اهداف نظام هموار می‌سازد.

وی کسب رتبه‌های برتر کشوری در جشنواره‌های مختلف را نشان از وجود استعدادهای درخشان و برجسته در کردستان خواند و تصریح کرد: شناسایی و بالفعل کردن این استعدادها کمک قابل توجهی به توسعه استان می‌کند.

معاون بنیاد نخبگان استان کردستان خاطر نشان کرد: یکی دیگر از اعضای بنیاد نخبگان کردستان اخیرا توسط isi به عنوان دانشمند معرفی شده است.

وی در پایان افزود: صلاح‌الدین شهسواری از مخترعان کردستانی و مدیرعامل شرکت هفت‌سین است که چندین اختراع بین‌المللی و نیز مقام‌های برتر کشوری و بین‌المللی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

مخترع سوزن نانولوله کربنی میکروسکوپ اتمی و دارای مقام برتر جشنواره کشوری نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در ارتباط با اختراعش گفت: این مهم با استفاده از روش دی‌الکتروفوریس و انباشت نانولوله کربن به سر سوزن سیلیکونی محقق شده است.

جمال افضلی با اشاره به اینکه میکروسکوپ نیروی‌ اتمی یکی ‌از انواع میکروسکوپ‌های پروبی روبشی است که اساس کار آنها روبشی آن است، افزود: سطح نمونه توسط یک سوزن نوک تیز یا پروبی که نوک آن به صورت تک‌اتمی است، روبش می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این سوزن روبنده به خاطر ابعاد بسیار کوچک خود می‌تواند کوچک‌ترین پستی و بلندی موجود در سطح را (در حد نانومتر) حس کند.

افضلی یادآور شد: با این سوزن بسته به طبیعت برهم‌کنش‌های موضعی‌، می‌توان تصویری سه‌‌بعدی از پستی و بلندی سطح، ساختار الکترونیکی، ساختار مغناطیسی یا هر خاصیت موضعی دیگر را به دست آورد.

افضلی ادامه داد: میکروسکوپ نیروی اتمی دستگاهی است که برای بررسی خواص و ساختار سطحی مواد در ابعاد نانومتر به کار می‌رود و انعطا‌ف‌پذیری، سیگنال‌های بالقوه متعدد و امکان عملکرد در مدهای مختلف و توانمند ساختن محققین در بررسی سطوح گوناگون تحت شرایط محیطی متفاوت از ویژگی‌های آن است.

وی یادآور شد: این دستگاه امکان عملکرد در محیط خلاء، هوا و مایع را دارد.

‌این مخترع کردستانی با بیان اینکه بر خلاف اکثر روش‌های بررسی خواص سطوح، در این روش غالباً محدودیت اساسی بر روی نوع سطح و محیط آن وجود ندارد، گفت: با این دستگاه امکان بررسی سطوح رسانا یا عایق، نرم یا سخت، منسجم یا پودری، بیولوژیک و آلی یا غیرآلی وجود دارد‌.

افضلی اضافه کرد: مورفولوژی هندسی، توزیع چسبندگی، اصطکاک، ناخالصی سطحی، جنس نقاط مختلف سطح، کشسانی، مغناطیس، بزرگی پیوندهای شیمیایی، توزیع بارهای الکتریکی سطحی و قطبش الکتریکی نقاط مختلف از خواص قابل اندازه‌گیری با این دستگاه است.

وی همچنین تصریح کرد: در عمل نیز از این قابلیت‌ها برای بررسی خوردگی، تمیزی، یکنواختی، زبری، چسبندگی، اصطکاک و اندازه استفاده می‌شود.

افضلی با بیان اینکه معمولاً سوزن این میکروسکوپ‌ها در انواع عادی از جنس سیلیکون است که در بهترین حالت شعاع انحنا آن 300 نانومتر است، اظهار داشت: به علت استحکام کم سیلیکون، زمان محدودی می‌توان از آن استفاده کرد در صورتی‌که سوزن نانولوله کربنی به علت شعاع انحنای بسیار کم موجب افزایش وضوح تصویر می‌شود و همچنین به علت استحکام بالایی که نانولوله کربنی دارد این سوزن‌ها در مقایسه با سوزن‌های سیلیکونی مدت زمان بسیار بیشتری قابل استفاده است.

به گفته این مخترع کردستانی، اندازه‌گیری رسانندگی نانولوله‌های کربن از دیگر مزیت‌های سوزن نانولوله کربنی است.

انتهای پیام/غ10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول