اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها:

هنر باید در زندان‌ها به عنوان یک ضرورت نهادینه شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: هنر باید در زندان‌ها به عنوان یک ضرورت نهادینه شود.

هنر باید در زندان‌ها به عنوان یک ضرورت نهادینه شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام سید علی تهامی سه‌شنبه‌ شب در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه و تولیدات صدا و سیمای زندان‌ها و شبکه قرآنی کشور اظهار داشت: جشنواره‌های هنری زندان محل مناسبی برای تبادل اطلاعات فرهنگی و هنری است.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: هر کس هنر را از دیدگاه خود تعریف می‌کند اما بهترین، زیباترین، مفیدترین و هنرمندانه‌ترین جمله‌ای که در مورد هنر بیان شده توسط مقام معظم رهبری عنوان شده است.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری فرموده‌اند «هنر منبر است بلکه فراتر از آن»، به چرایی تعبیر هنر به منبر اشاره و تصریح کرد: منبر مقدس است و هنر می‌تواند این تقدس منبر را داشته باشد.

تهامی با بیان اینکه اگر هنر آموزنده نباشد آن منبر دیگر منبر نیست، افزود: وجه اشتراک دوم هنر و منبر این بوده که منبر محل موعظه و ارسال پیام سازندگی است و از این لحاظ هنر باید آموزنده، سازنده و راهنمای همگان باشد.

وی در ادامه با اشاره به رسالت بزرگ هنر تصریح کرد: رسالت بزرگ هنر، آموزندگی آن است و در این راستا می‌توان به زبان هنر با کمترین هزینه پیام را به صورت موثر و مفید به جامعه انتقال داد.

مدیرکل فرهنگی و تربیتی سازمان زندان‌ها گفت: هنر زمانی تاثیرگذار است که پیام مفید و موثری را انتقال داده و فرد را در رسیدن به هدف یاری دهد.

وی با اشاره به مضامینی مانند هنردرمانی و تاثیرات شگرف آن بر اجتماعی کردن زندانیان در زندان‌ها اضافه کرد: امروز زبان هنر می‌تواند در دو بعد پیشگیری و درمان موثر واقع شود که بی‌شک تاثیر این هنر در زندان‌ها چند برابر است.

تهامی خواستار همکاری متولیان هنر در این راستا شد و بیان کرد: زندان بخشی از جامعه است و متولیان امر هنر با توجه به حساسیت زندانیان باید حمایت خود را از این قشر دریغ نکنند.

وی خاطرنشان کرد: به کمک هنر باید خودباوری را در زندانیان به وجود آوریم که آنها بدانند بعد از پایان دوران حبس می‌توانند در جامعه و خانواده موثر باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: نیروهای توانمند فرهنگی زندان‌های سراسر کشور با حمایت این فعالیت‌ها و تولیدات هنری زندانیان هنرمند با تلاش خود در راستای ساخت آثاری تصویری و تلویزیونی نشان داده‌اند که همچنان راه ادامه دارد و با وجود تمام مشکلات فراوان می‌توانند این مضمون هنرمندی را به دوش بکشند.

وی در ادامه سطح جشنواره‌های هنری زندان‌ها را نسبت به سایر جشنواره‌های هنری از لحاظ تولید و ساخت فیلم و حضور هنرمندان زندانی مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: این جشنواره‌ها به لحاظ عرضه و تقاضا نیز چیزی کمتر از جشنواره‌های معتبر سطح جامعه ندارد و جایگاه خوبی را احراز کرده است.

تهامی گفت: آنچه که باعث شده به اندازه جشنواره‌های دیگر شناخته و مطرح نشود تبلیغات و مانورهای فرهنگی ما بوده که فعالانه باید عمل و آثار زندانیان هنرمند و زندان‌ها را به سطح جامعه ارائه کنیم و می‌طلبد که مراکز هنری سطح جامعه و سازمان‌های مرتبط با هنر نیز از آثار هنری زندان‌ها و زندانیان حمایت کنند.

وی تصریح کرد: تغییر نگرش ما نسبت به برنامه‌ریزی و مدیریت فعالیت‌های هنری در زندان‌ها اصلاحی و تربیتی تمام‌جانبه از نوع «هنردرمانی» است، بنابراین باید بکوشیم و تلاشی در راستای احیای هنر در زندان‌ها داشته باشیم.

وی گفت: فقدان فعالیت‌های هنری در زندان‌ها بسیار مشکل‌سازتر از عدم برگزاری جشنواره‌های هنری در زندان‌هاست.

به گزارش فارس، سیزدهمین جشنواره سراسری فیلم کوتاه و تولیدات صدا و سیمای زندان‌ها و شبکه قرآنی با شرکت 22 استان کشور و 38 اثر اعم از فیلم‌های کوتاه و برنامه‌های تلویزیونی امشب کار خود را در شیراز پایان داد.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول