اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با عدم تأمین اعتبار صورت گرفت

افتتاح نمایشگاه مبل و منبت در مجتمع صنایع‌دستی همدان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان میراث فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان گفت: با وجود عدم تأمین اعتبار، نمایشگاه مبل و منبت در مجتمع صنایع‌‌دستی همدان افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه مبل و منبت در مجتمع صنایع‌دستی همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، اسدالله بیات صبح امروز در افتتاح نمایشگاه مبل و منبت در مجتمع صنایع‌‌دستی اظهار کرد:‌ با توجه به مشکلاتی که در تأمین اعتبار کافی برای ایجاد نمایشگاه وجود داشت و متأسفانه با وجود همکاری که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی همدان داشت، نتوانستیم از نمایشگاه بین‌المللی بهره‌مند شویم.

 وی تصریح کرد: در همین راستا مجتمع صنایع‌‌دستی مدنظر قرار گرفت که با افزایش زمان به دو نوبت 15 روزه به مدت یک ماه برگزار می‌شود، که در هر 15 روز 15 هنرمند مبلمان خود را در این نمایشگاه ارائه می‌دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همدان با بیان اینکه استان همدان در زمینه منبت حرف اول را می‌زند، افزود: هنرمندان شهرستان‌های تویسرکان، ملایر و همدان بیشترین تولیدات منبت را دارند اما مرکزیت با شهرستان تویسرکان است و در روستاهای کاج و سوزن شهرستان رزن نیز وجود دارد. در استان همدان حدود 6 هزار و 700 کارگاه در رشته تولید منبت فعال هستند که 14 هزار اشتغال ایجاد کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهاجرت یکی از تهدیدات توسعه کشور به شمار می‌رود، افزود: با ایجاد کارگاه‌های منبت در جوار منازل روستایی شاهد اشتغالزایی در این روستاها هستیم که همین امر هم مانع از مهاجرت اهالی روستا به شهر شده و هم موجب جذب نیروهایی در این روستاها از سایر روستاها شده است.

بیات با اشاره به اینکه با اشتغالزایی در این روستاها مهاجرت معکوس شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اشترمل، جیجان‌کوه، سیدشهاب، عین آباد، بادامک و سنگ سفید روستاهایی هستند که با اشتغالزایی توانسته‌اند، مانع از مهاجرت و بلکه مهاجرت معکوس شوند.

*صادرات یکی از محورهای توسعه منبت است

وی بیان اینکه بیشترین تسهیلات در رشته‌های متنوع صنایع‌‌دستی همدان در رشته منبت است، بیان داشت: دو شهرستان ملایر و تویسرکان بیش از 14 تا 15 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده و تحویل این عرصه شده است.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری همدان خاطرنشان کرد: صادرات می‌تواند یکی از محورهای توسعه منبت باشد اما با توجه به حجیم‌بودن و بالا بودن حمل و نقل در صادرات این کالا محدودیت وجود دارد.

وی سفال را بالاترین صادرات همدان برشمرد و افزود: با وجود اینکه بالاترین صادرات در زمینه سفال است اما این قلم کالا حجیم نیست اما منبت به لحاظ حجیم بودن نیازمند حمایت مسئولان و حرکت جدی برای صادرات منبت است.

*منبت همدان نیازمند اقدامات جدی‌تری است

بیات اضافه کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس علاقه زیادی نسبت به منبت وجود دارد ولی این جابه‌جایی به این کشورها نیازمند اقدامات جدی‌تری است. ترکیه در بخش گردشگری رشد کرده است اما در رشته‌های مختلف صنایع‌‌دستی این‌طور نیست و در این زمینه ایران پیشتاز است چرا که سنت‌های گذشته ما را احیا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ رشته نمدمالی در روستای شوند شهرستان رزن احیا شده است و جاجیم که در گذشته کالای مصرفی عمده مردم بود، در حال احیاست.

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه قلم‌زنی روی مس در رزن و اسدآباد در حال احیاست، افزود: اگر در احیای قلم‌زنی بتوانیم تولیدات مناسبی داشته باشیم می‌توانیم کالاهایی در حد اصفهان که در این زمینه تبحر دارد، برسیم.

وی پرداختن به مسئله صنایع‌دستی را برگشتن به اصالت خود، اشتغال و ساده‌زیستی دانست و گفت: در برخی مغازه‌های ایران مبلمان ترکیه نمایان است در حالی که قطب منبت همدان است و در همدان جوانان شاغل در کارگاه‌ها از نشاط و سلامت برخوردارند.

بیات اظهار کرد: مبل ایتالیایی مشهور است اما اگر مبل منبت همدان مورد حمایت قرار گیرد در رقابت با آنها این امکان را دارد در استان همدان کشور را غنی سازیم.

وی با اشاره به اینکه سفال همدان زبانزد خاص و عام است، ابراز داشت: سفال ایران با سفال لاله‌جین زنده است و سابقه سفال 700 ساله لاله‌جین فراموش‌نشدنی است که بالاترین رقم صادرات می‌تواند گویای این امر باشد.

*برخی با کم لطفی مانع از مطرح شدن طرح ایجاد بازارچه صنایع‌دستی در سفر رئیس جمهور شدند

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان در ادامه از طرح ایجاد بازارچه در محوطه هگمتانه خبر داد و ابراز داشت: در این فضای نمایشگاهی 125 غرفه پیش‌بینی شده که اگر اعتبار مورد نیاز به آن اختصاص یابد، صنایع‌دستی همدان از این مهجوریت در می‌آید چراکه این طرح در فضای گردشگری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متأسفانه اعتبار این طرح تعریف نشده است، گفت: اگر این طرح که شبیه بازار راسته است، احداث شود، در سال 24 دوره 15 روزه می‌توانیم برگزار کنیم تا توسط هنرمندان در معرض دید علاقمندان قرار گیرد. 

بیات اضافه کرد: کم لطفی برخی باعث شد که این طرح در سفر رئیس جمهور مطرح نشود به طوری که اگر مطرح می‌شد حتماً از سوی رئیس جمهور پذیرفته می‌شد و می‌توانست کمک مؤثری به توسعه گردشگری و صنایع‌دستی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امسال به علت کوچک بودن فضای مورد نظر برای حضور همه هنرمندان، هنرمندان به این امر اعتراض دارند که اگر بازارچه فوق احداث می‌شد همه هنرمندان می‌توانستند آثار خود را به منصه ظهور بگذارند.

*اتحادیه مبل و منبت مورد نیاز است که هنوز شکل نگرفته است

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه نمایشگاه موجب تبادل تجربیات می‌شود، افزود: برگزاری نمایشگاه موجب تبادل تجربیات هنرمندان می‌شود و اتحادیه مبل و منبت نیز برای تبادل اطلاعات لازم است که هنوز شکل نگرفته است.

وی بیان داشت: اگر در استان همدان بازار خوبی داشته باشیم، کارگاه‌های تکمیلی برای مبلمان شکل می‌گیرد و در قالب 100 مجموعه تکمیلی در استان ایجاد می‌شود و باعث می‌شود که ارزش‌های افزوده و سود ناشی از تولید به جیب هنرمندان برگردد.

 بیات در پایان با بیان اینکه تاکنون پنج نمایشگاه مبل و منبت برگزار شده است، افزود: میزان فروش در سال نخست برگزاری نمایشگاه تخصصی 35 میلیون تومان بود اما در سال گذشته فروش مبل و منبت به 380 میلیون تومان رسید.

انتهای پیام/خ۱۰/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول