اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با حضور استاندار مرکزی؛

جشنواره منبت روستای سمقاور برگزار شد

خبرگزاری فارس: نخستین جشنواره و نمایشگاه منبت روستای سمقاور کمیجان شب گذشته در این روستا برگزار شد.

جشنواره منبت روستای سمقاور برگزار شد
به گزارش خبرگزاری فارس از اراک استاندار مرکزی در مراسم افتتاحیه این جشنواره اظهار داشت: توانمندسازی خانواده‌ها در حوزه مهارت‌های مختلف نقش موثری در توسعه شهرستان کمیجان دارد.
علی‌اکبر شعبانی‌فرد با اشاره به توانمندی بسیار بالای روستای کمیجان در هنر منبت اظهار داشت: روستای سمقاور از ظرفیت بسیار خوبی در تولید آثار منبت برخوردار است که توجه به ظرفیت‌ها می‌تواند این منطقه را به قطب منبت کشور تبدیل کند.
وی تصریح کرد: توسعه این رشته در روستای سمقاور علاوه بر رفع معضل بیکاری در اقتصاد روستاییان شهرستان کمیجان نیز تاثیر به سزایی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
استاندار مرکزی با بیان اینکه هم اکنون 80 کارگاه هنرهای چوبی و منبت در این روستا وجود دارد، ادامه داد: دولت در سال جاری به منظور رفع معضل بیکاری توسعه مشاغل خانگی را در دستور کار خود قرار داده‌ که توجه به صنایع دستی در این زمینه با ارزش است.
‌وی بر ضرورت معرفی تولیدات منبت این منطقه تاکید کرد و گفت: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی یکی از راه‌های معرفی محصولات هنری چوبی سمقاور است که به توسعه این صنعت کمک خواهد کرد.
فرماندار شهرستان کمیجان نیز با بیان اینکه روستای سمقاور قطب هنر منبت ایران است، گفت: در حال حاضر بیش از 300 نفر در قالب 80 کارگاه در این روستا به صورت حرفه‌ای به تولید محصولات چوبی و منبت اشتغال دارند.
محسن اکبری افزود: روستای سمقاور با دارا بودن 700 خانوار بزرگ‌ترین روستای بخش مرکزی شهرستان کمیجان بوده که دارای  2500 نفر جمعیت است.
وی تصریح کرد: با وجود کارگاه‌های منبت‌‌کاری علاوه بر رفع مشکل بیکاری روند مهاجرت در این روستای معکوس شده و این روستا به یک روستای مهاجر پذیر و قطب ایجاد اشتغال  تبدیل شده است.
به گفته وی محصولات منبت کاری روستای سمقاور دارای کیفیت و جایگاه خوبی در بازار مبلمان کشور است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز گفت: از 205 رشته صنایع دستی شناخته شده کشور 75 رشته در استان مرکزی شناسایی شده است.
محمدحسین فرمهینی فراهانی اظهار داشت: هنر منبت سمقاور باید از شرایط سنتی خارج شود.
 در این نمایشگاه 30 غرفه از محصولات منبت کاران سمقاور به نمایش در آمده که به مدت دو روز برای بازدید عموم دایر است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول