اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دامپزشکی استان قم خبر داد

40 هزار بازدید و نظارت از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در قم

خبرگزاری فارس: مدیر کل دامپزشکی استان قم از 40 هزار بازدید و نظارت از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در قم خبر داد.

40 هزار بازدید و نظارت از مراکز عرضه فرآورده‌های دامی در قم

مهدی رفیعی محمدی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: استان قم در ارزیابی عملکرد 10 ماهه سال جاری در زمینه ثبت اطلاعات در بحث تکمیل به موقع کانون‌های بیماری رتبه نخست را در بین استان‌های دیگر کسب کرده است.

وی گفت: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه بیش از 40 هزار بازدید و نظارت از مراکز عرضه و خودرو‌های حمل فرآورده‌های خام دامی انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان قم افزود: از این تعداد بازدید بیش از 55 تن فرآورده دامی غیر بهداشتی در مراکز عرضه استان شناسایی، ضبط و معدوم شده است.

رفیعی محمدی ادامه داد: در خصوص کشتار طیور و نظارت بهداشتی آن نیز بیش از 13 میلیون و 250 هزار قطعه طیور نظارت و کشتار شده است که از این میزان حدود 76 تن گوشت و مرغ غیر بهداشتی از خط زنجیره کشتار خارج و معدوم شده است.

وی ابراز داشت: 233 هزار و 500 راس دام سبک (بز و گوسفند) و هشت هزار و 670 راس دام سنگین (گاو و شتر) در استان قم کشتار شده است که توسط دامپزشکی بازدید و نظارت شده که در این بین دام‌های غیر بهداشتی شناسایی و معدوم می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان قم خاطرنشان ساخت: در کشتارگاه دام نیز 47 تن آلایش دام معدوم شده صورت گرفته است که از این میزان 5/99 تن گوشت غیر بهداشتی گاو، گوسفند و بز ضبط و معدوم شده است.

رفیعی محمدی در خصوص اماکن دامی و کنترل بیماری‌های دامی، تصریح کرد: یک میلیون متر مربع از اماکن دامی ضدعفونی شده است که نسبت به سال قبل که 670 هزار متر مربع بوده رشد خوبی داشته است.

وی بیان داشت: در بحث پالایش دام و مراقبت بیماری‌های دام و طیور، آبزیان و زنبور عسل دو نوع مراقبت فعال و غیر فعال تعیین شده است که در صورت مشاهده کانون بیماری پس از نظارت نمونه‌برداری انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: مراقبت فعال به صورت روزانه بوده و دام‌های دامی و مرغداری پایش شده و بیماری شناسایی می‌شود که در این زمینه در آزمایشگاه‌های استان 125 هزار مورد نمونه‌برداری شده است.

رفیعی محمدی اذعان داشت: در زمینه بهداشت سل و تب مالت، سه اکیپ روزانه به دامداری‌ها مراجعه کرده و دام‌های شیری را به منظور بیماری تب مالت و سل کنترل می‌کنند.

وی اظهار کرد: تست سل بر روی 44 هزار راس دام انجام شده است و 28 هزار راس دام نیز از نظر تب مالت خونگیری شده‌‌اند و دام‌های بیمار شناسایی و از چرخه مصرف خارج می‌شوند.

مدیر کل دامپزشکی استان قم عنوان داشت: 49 هزار راس گوسفند، بره و بز در خصوص بیماری تب مالت در استان قم واکسینه شده‌اند.

رفیعی محمدی در پایان با بیان اینکه تمام گوشت‌های قابل عرضه در شهر باید مهر دامپزشکی داشته باشند، اعلام داشت: شهروندان می‌توانند در صورت نیاز به دام، ذبح شرعی و اعزام اکیپ نظارتی، گزارشات و شکایات در خصوص کشتارگاه‌های غیر مجاز با شماره 1512 اداره‌کل دامپزشکی استان قم تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/و۱۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول