اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار مشهد:

گردشگری در مرحله کودکی است

خبرگزاری فارس: شهردار مشهد گفت: گردشگری در مرحله کودکی است و تعریف درستی از آن نداریم.

گردشگری در مرحله کودکی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدمحمد پژمان ظهر امروز در آیین افتتاح پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی مشهد که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: یک از چالش‌ها و مشکلاتی که در حوزه گردشگری داریم این است که تعریف درستی از این حوزه نداریم.

شهردار مشهد در ادامه به حضور زائران در مشهد به منظور زیارت بارگاه منور رضوی و دیدن اماکن گردشگری و تفریحی مشهد اشاره کرد و گفت: در ارتباط با نبود تعریف درستی از حوزه گردشگری می‌توان به حضور زائران در مشهد اشاره داشت که اکنون و با گذشت این همه سال هنوز مشخص نیست که باید به کسانی که به مشهد سفر می‌کنند به آنها زائر گفت و یا اینکه به سبب بازدید آنها از اماکن گردشگری این شهر و استان می‌توان به آنها گردشگر نیز گفت.

پژمان به فراهم ‌کردن زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در مشهد حدود 50 درصد تخت‌های اقامتی کشور وجود دارد اما با این حال باز هم در ارتباط با اسکان اقامت زائران در برخی از ایام سال با مشکل مواجه هستیم.

شهردار مشهد گفت: به منظور تأمین اماکن اقامتی برای زائران با توجه به مشکلاتی که در زمان اوج حضور مسافران در مشهد شکل می‌گیرد مجبور هستیم که کلاس‌های مدارس و یا کمپ‌ها و سالن‌های ورزشی را به زائران به منظور اقامت ارائه دهیم که این در شأن زائر امام رضا(ع) نیست.

نبود آمار و اطلاعات در حوزه گردشگری

وی با اشاره به اهمیت ارائه آمار و اطلاعات به منظور برنامه‌ریزی صحیح در این حوزه گفت: یکی از مشکلاتی که در ارتباط با حوزه گردشگری در کشور وجود دارد نبود آمار و اطلاعات درست در راستای برنامه‌ریزی برای این حوزه است.

شهردار مشهد گفت: نبود این آمار و اطلاعات در ارتباط با گردشگری در کشور سبب شده است که به جای آنکه از گردشگری به عنوان یک فرصت استفاده شود در برخی از موارد زمینه چالش و مشکلاتی برای مسافران و مردم نیز ایجاد شده است.

پژمان در ادامه به امر آموزش به عنوان یک اصل مهم در امور صنفی کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه آموزش برخوردها به صورت سلیقه‌ای و فردی است که این امر سبب می‌شود فرد بدون آنکه اطلاعات جامع و یا کاملی از حرفه‌ای که قصد ورود به آن را دارد اقدام به ارائه خدمات کند.

وی با اشاره به نبود آموزش و مشکل این امر در حوزه گردشگری گفت: متأسفانه آموزش در همه امور صنفی کشور از جمله گردشگری به فراموشی سپرده شده است و یک فرد با حداقل الزامات قانونی و حرفه‌ای وارد این کار می‌شود.

گردشگری در مرحله کودکی است

شهردار مشهد افزود: یکی از مباحث مطرح در حوزه گردشگری می‌توان به اقتصاد و درآمدزایی این حوزه اشاره داشت که به نوعی در اشتغال‌زایی جامعه نیز نقش بسزایی داد اما آنچه که در ارتباط با حوزه گردشگری می‌توان گفت این است که این حوزه در مرحله کودکی است و برای رسیدن به بلوغ این حوزه، درآمدزایی و کمک به اقتصاد فاصله داریم.

پژمان داشتن برنامه‌ریزی مناسب در این حوزه را امری غیر قابل انکار دانست و گفت: با توجه به حجم گسترده زائرانی که به مشهد سفر می‌کنند، مقرر شده است که معاونت زیارت در استانداری خراسان‌رضوی تشکیل شود و علاوه بر این بخشی از امر زیارت نیز برعهده سازمان میراث فرهنگی است.

شهردار مشهد خاطرنشان کرد: با وجود نهادها و دستگاه‌های گوناگونی که به امر گردشگری توجه دارند آیا زمان آن نرسیده است که یک سازمان‌دهی قوی و برنامه‌ای منسجم در این حوزه داشته باشیم تا بتوانیم با تسلط به همه امور مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول