اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در یک مقایسه ساده

«ملکه» فیلمی جنگی که کمتر دیده شده است

خبرگزاری فارس: فیلم«ملکه» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر فیلمی جنگی است که موضوعی مانند آن کمتر دیده شده است.

«ملکه» فیلمی جنگی که کمتر دیده شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شب گذشته و در ششمین روز از جشنواره فیلم فجر در اصفهان فیلم «ملکه» به نویسندگی و کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در سینما قدس به روی پرده رفت.

فیلم«ملکه» که فضای نزدیک به قطع‌نامه را نشان می‌دهد در آن بازیگرانی از جمله میلاد کی‌مرام در نقش سیاوش، مصطفی زمانی (جمشید)، مهدی سلطانی (سرگرد امجد)، حمید آذرنگ (سیف‌الله)، حسین باشه‌آهنگر (موسی)، هومن برق‌نورد (عیسی)، همایون ارشادی (افسر عراقی)، حسن نجاریان‌دریانی (استوار محمودی)، مجتبی اسودیان (الماس)، دانیال حسناوی (سامی)، مالک سراج (اسد الله) و ابراهیم برزیده (فرمانده کمیته) بازی کرده‌اند.

باشه‌آهنگر نویسنده و کارگردان فیلم«ملکه» فعالیت‌های هنری خود را با نویسندگی، بازیگری و کارگردانی تئاتر آغاز کرده و با ساخت چند فیلم کوتاه، مستند و دستیاری کارگردان در فیلم شعله‌های خشم وارد عرصه سینما شده است، «نیمه گمشده»، «نبات داغ»، «فرزند خاک و بیداری رویاها» نام فیلم‌های سینمایی‌ هستند که او کارگردانی آنها را برعهده داشته است.

باشه‌آهنگر بیشتر کارهایش در حوزه دفاع مقدس و حوادث و عواقب جنگ تحمیلی‌ است که این‌بار با نگاهی نو و جدید به این موضوع پرداخته‌ است، چرا که در بیشتر فیلم‌های ژانر دفاع مقدسی در سینما و تلویزیون شاهد ملودرام‌های بی‌ربطی به فضای دفاع مقدس هستیم که همین رابطه‌های ناشناخته بهانه‌ای برای بیان جنگ قرار داده شده است.

مصطفی زمانی در فیلم «ملکه» با وجودی که یکی از نقش‌های اصلی نبود و در نقش یک روح در جای ثابتی نشسته بود، توانست مخاطب را با خود همراه کند، اما در فیلم یک عاشقانه ساده که در جشنواره فیلم فجر سال جاری نشان داده شد با وجود حضورش در بیشتر سکانس‌ها چندان مخاطبان را به سمت جذب نکرد.

سیاوش که نقش آن را میلاد کی‌مرام بازی کرده است، دیده‌بان جنگ بوده و به دنبال فرصتی است تا توانایی‌های خود را به بالادستی‌ها نشان دهد، او یک برج دور افتاده دیده‌بانی را پیدا و از آنجا می‌تواند حیاتی‌ترین مختصات و جایگاه‌های دشمن را ببیند.

با ورود شخصیت خیالی داستان که مصطفی زمانی این نقش را برعهده داشت، تردیدهای سیاوش برای کشتن انسان‌ها آغاز می‌شود، و او را دچار دو دلی می‌کند و مخاطب را با همین روند به دنبال خود می‌کشد.

دل‌رحمی و ترس در مقابله با دشمن در فیلم‌هایمان کمتر دیده شده و در فیلم‌های جنگی قبلی کسی مانند مجید سوزوکی می‌آید و دشمن را لت و پار می‌کند و قهرمان می‌شود و این‌بار باشه‌آهنگر در فیلمش کاری می‌کند که بیننده همگام با قهرمان ایرانی قصه دلش برای آن افسر عراقی که تمامی سربازانش را از دست داده و قصد خودکشی دارد، به رحم بیاید و وقتی که سیاوش از بالای برج دیده‌بانی مختصات جایگاه همان سربازان را به آرپی‌جی نشان می‌دهد و آنها را با خاک یکسان می‌کند، خوشحالی می‌کند.

فیلم «ملکه» از لحاظ کیفیت فنی و جلوه‌های ویژه در مقایسه با دیگر فیلم‌های ژانر دفاع مقدس در سطح قابل قبولی قرار دارد، فقط ریتم کند این فیلم و تایم بالای آن و بلند بودن صدای انفجارها از مشکلات این فیلم بود.

در فیلم «ملکه» زنبورهای عسلی که سیاوش پرورش می‌داد و در پایان فیلم و برای نتیجه‌گیری که از این فیلم می‌شد گرفت با نریشن سیاوش در واقع پلی به زندگی ما انسان‌ها و زندگی اجتماعی زنبورها می‌زند و اینکه یک زنبور کارگر مانند سربازان ما با وجودی که می‌دانستند برای دفاع از خود و جامعه‌شان باید از خود بگذرند و این دفاعی که می‌کنند به منزله از دست دادن جان خودشان است، و زنبوری که نیش می‌زند خود می‌داند که جانش را از دست می‌دهد، به صراحت گفته شده است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول