اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

رویترز:سازمان‌های خارجی فعال در مصر با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارند

خبرگزاری فارس: رویترز در گزارشی از ارتباط سازمان‌های خارجی فعال در مصر و سایر کشورهای عربی با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داد.

رویترز:سازمان‌های خارجی فعال در مصر با دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارند

به گزارش فارس، خبرگزاری "رویترز" در گزارشی به عملکرد سازمان‌های آمریکایی فعال در مصر و سایر دولت‌های جهان و رابطه این سازمان‌ها با سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا پرداخت.

در این گزارش آمده است: از زمانی که موسسه دموکراتیک ملی و موسسه بین المللی جمهوریخواهان در دوران "رونالد ریگان" رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تاسیس شد این دو نهاد در بیش از 100 کشور جهان شروع به فعالیت کردند و همواره روابط سست دو حزب اصلی آمریکا این دو موسسه را به هم مرتبط می‌کرد. اما فریدام هاوس (خانه آزادی) که یک سازمان غیر دولتی مستقر در واشنگتن است از این دو موسسه پیشروتر بوده است.

رویترز در ادامه نوشت: این سازمان‌ها بعنوان سازمان‌هایی غیردولتی معرفی می‌شوند اما بودجه خود را از دولت آمریکا و بطور ویژه از وزارت خارجه و آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا دریافت می‌کنند. همین امر موجب شده است تا برخی آنها را عروسک در دست سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و شاخه‌ای از دولت آمریکا بدانند.

در این گزارش آمده است: سازمان‌های آمریکایی مانند موسسه دموکراتیک ملی و موسسه بین المللی جمهوریخواهان و خانه آزادی ده‌ها سال است که در جهان مدعی انتشار دموکراسی و ترویج حقوق بشر هستند. فعالیت آنها از روسیه آغاز شد و دامنه آن تا کشورهای عربی که هم‌اکنون شاهد بهار عربی هستند، کشیده سده است. اما برخی فعالیت‌های آنها مانند نظارت بر انتخابات و کمک به تشکیل احزاب سیاسی مختلف از سوی کشورهای میزبان مورد استقبال قرار نگرفت.

"برایان کاتولیس" یکی از اعضای مرکز پیشرفت تحقیقات آمریکا در این‌باره گفت: رژیم‌های دیکتاتوری و مستبد از به اشتراک گذاشتن قدرت با مردم خود بیزارند و بدنبال هر توجیهی برای منحرف کردن افکار عمومی از مشکلات داخلی کشورشان هستند.

"بول سالیوان" استاد و کارشناس امور خاورمیانه در دانشگاه "جرج تاون" گفت: مصری‌ها همواره نگران دخالت‌های خارجی بوده‌اند و این نوع دخالت را با عباراتی مثل وجود دست‌هایی پنهان و بیگانه اعلام می‌کنند. به همین دلیل هر سازمانی که بدنبال بهبود و پیشرفته کردن قانون رای‌گیری، انتخابات و تشکیل احزاب سیاسی است، با این نگرانی مواجه است.

رویترز در ادامه به نقل از کارشناسان می‌نویسد: حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که موجب به راه افتادن جنگی خونین در این کشور شد، اعتماد جهانیان درباره تلاش‌های آمریکا و ادعاهای دموکراتیک آن را از بین کرد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول