اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رحیم‌پور‌ازغدی:

مجاهد مسلمان در اوج جهاد هم باید عاقلانه رفتار کند

خبرگزاری فارس: نظریه‌پرداز جریان اصول‌گرایی ایران گفت: در منطق اسلامی زمانی که مجاهدان انقلابی قصد ساختارشکنی نظام فاسق و بنیان‌گذاری نظام عادلانه را دارند، در اوج درگیری‌ها نیز باید عاقلانه رفتار کنند.

مجاهد مسلمان در اوج جهاد هم باید عاقلانه رفتار کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حسن رحیم‌پور‌ازغدی ظهر امروز در همایش انقلاب و تمدن اسلامی که در تالار پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار داشت: در منطق مادی انقلاب به معنای خشونت مدنی تلقی می‌شود و تمدن شناسان معتقدند انقلاب زمانی رخ می‌دهد که هیچ چیز سر جای خود قرار ندارد، بنابراین نباید از انقلابی‌ها توقع برخورد عاقلانه، عاقلانه و فرهنگ داشت. 

وی با بیان اینکه هر تحولی در سطح جهان به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به پیامبر اکرم(ص) ارتباط دارد، تصریح کرد: ایشان در انقلاب بزرگی که هنگام ابلاغ اسلام به جهانیان ایجاد، همواره عاقلانه و عادلانه رفتار کرد، چرا که معتقد بود از راه ظلم هرگز نمی‌توان جامعه‌ای بر پایه عدل و داد برپا کرد.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی افزود: یک انقلاب قرآنی باید بر مبنای فرمان‌های اسلامی بنا شود و انقلاب اسلامی ایران در طول این سال‌ها  به طور نسبی به این موازین وفادار بوده و هر جا بر اثر آگاهی ناقص از مبانی اسلام التزام عملی به آن نداشته از آرمان‌هایش به دور مانده است.  

وی با اشاره به اینکه تعالیم پیامبر گرامی اسلام به تمام بشر منتقل شده، تاکید کرد: رسول اکرم(ص) پدر انقلاب اسلامی اجتماعی تاریخ بشر بود که در واقع این انقلاب از پیامبران پیشین شروع شد و قدم نهایی و افتتاح آن توسط پیامبر اکرم(ص) صورت گرفت و در واقع نبی مکرم اسلام با انقلاب خود تمام انواع شرک، کفر، جهل، تبعیض و بی‌عدالتی را از میان برداشت.

رحیم‌پورازغدی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) معتقد بودند که در راه ساخت جامعه عدالت‌محور ابتدا باید نرمش به خرج داد و اما اگر دیکتاتور این موضوع را نپذیرفت جهاد و مبارزه در راه هدف لازم است.

وی انقلاب ایران را از بزرگ‌ترین انقلاب‌های تاریخ برشمرد و گفت: هدف نهایی این انقلاب همانند تمام انقلاب‌های دینی ساخت جامعه جهانی براساس عقلانیت، عدالت و معنویت توحیدی است.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی در ادامه بیان داشت: جهادگران باید دقت کنند که هنگام مبارزه در راه برپایی انقلاب و حرکت به سمت ارزش‌ها عدالت را رعایت کنند، زیرا روش مبارزه هرگز از ارزش‌ها جدا نیست.

وی با اشاره به این  سخن پیامبر اکرم(ص) که من برانگیخته نشدم که ستم کرده و حقوقی را چه در حق مسلمان یا غیر مسلمان پایمال کنم، گفت: هدف انقلاب پیامبر اکرم(ص) اصلاح روابط اجتماعی و سیاسی بود و به همین دلیل هیچ‌گاه به خودی خود جنگی را آغاز نکرد، بلکه تمام جنگ‌های رخ داده در زمان ایشان تحمیلی و آغاز آن از سوی دشمن بود.

نظریه‌پرداز جریان اصول‌گرایی ایران اضافه کرد: اسلام مکتبی ضد خشونت و ضد جنگ است و اصل اساسی در آن زندگی در سایه صلح است، به گونه‌ای که از دیدگاه دین ما خشونت در حق هر جانداری از انسان تا گیاه و حیوان در حد شرک به خدا شمرده شده و جان و مال جانداران حریم الهی است.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر خشونت بر فردی تحمیل شود و از خود دفاع نکند، کاری خلاف کرامت انسانی انجام داده و به همین سبب جهاد و شهادت در اسلام مقدس شمرده شده و فلسفه آن نیز صدور انقلاب بیان شده است.

رحیم‌پورازغدی با بیان اینکه مکتب ما با هر نوع تعصب طبقاتی مخالف است، تاکید کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) به پیروانش آموزش داده که بدی را با خوبی و خوبی را با نیکی افزون‌تر به شخص مورد نظر باید جواب داد و حتی زمانی که اسلام جهاد در راه خدا را سفارش می‌کند برای حفظ همین ارزش‌هاست.

وی با بیان اینکه انقلاب پروسه عملی امر به معروف و نهی از منکر و صدور آن امر به معروف و نهی ‌از منکر جهانی تلقی می‌شود، بیان داشت: یک انقلاب سیاسی با انقلاب اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی تکمیل می‌شود و به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) پیش از فوت خود سه بار تأکید کردند که امانت را حتی نسبت به انسان‌های بد رعایت کنید، چرا که اسلام مکتب امانت‌داری و اعتماد به دیگران است.

عضو عالی شورای انقلاب فرهنگی ادامه داد: امانت به جز مال افراد شامل اسرار و حریم خصوصی آنها نیز می‌شود و مسئولیت‌های حکومتی که در واقع امانتی از جانب خدا و خلق است، از بزرگ‌ترین این امانت‌هاست.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) به مذهب و عقاید پیروان ادیان الهی که تحت حاکمیت اسلام زندگی می‌کردند، احترام می‌گذاشت و اجازه داده بود که آنها مطابق شرع خود زندگی کنند و با آنها تعامل و گفت‌وگو داشت که این موضوع نیز جزو امانت‌داری حاکم اسلامی است.

رحیم‌پورازغدی تأکید کرد: نهایت رعایت حقوق بشر و کرامت بشری را در دین اسلام می‌توان یافت که هیچ‌گاه خشونت را توصیه نکرده و هدف آن ایجاد عدالت بوده است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر برای انقلاب خود چند هدف داشته است، تصریح کرد: اقامه نشانه‌های دین، اصلاح آشکار و عادلانه روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در تمام شهرها، جامعه‌ها و بلاد مختلف و راه‌اندازی دوباره قوانین و معیارهای تعطیل شده الهی از اهداف این انقلاب بوده است. 

نظریه‌پرداز جریان اصول‌گرایی ایران اضافه کرد: بنابراین همواره باید انقلاب خود را برای جلوگیری از رفتن به کج‌راهه‌ها با منش پیامبر اکرم(ص) و امامان بسنجیم چرا که این مبانی اهداف و جوهره هر انقلاب دینی را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول