اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین همایش بزرگداشت مستوره اردلان عنوان شد

ارسال 50 مقاله و شعر مستوره‌شناسی به دبیرخانه همایش

خبرگزاری فارس: 50 اثر مقاله و شعر از شعرا و ادبای فرهیخته کردستان به دبیرخانه نخستین همایش بزرگداشت مستوره اردلان شاعره و مورخ نامدار کرد ارسال شد.

ارسال 50 مقاله و شعر مستوره‌شناسی به دبیرخانه همایش

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج از میان آثار ارسالی به این همایش 25 اثر مقاله و 25 اثر شعری به دبیرخانه همایش ارسال شده است که در این میان مقالات سید اسماعیل حسینی، کامل گلباغی و یحیی صمدی به عنوان برتر انتخاب و مقاله بیان علیرمایی شایسته تقدیر شد.

همچنین آثار شعری کژال فداکار، کورش جلالی و هنگامه الوند به عنوان آثار شعری برگزیده همایش انتخاب و تجلیل شدند و کاوه منبری نیز شایسته تقدیر شد.

در این همایش یک‌روزه نویسندگان مقالات خود را پیرامون زندگینامه شاعره کرد ماه شرف خانم متخلص به مستوره اردلان و اشعار خود را در وصف این زن شاعره کرد ارائه کردند.

همچنین در این همایش مقاله اردلان‌شناسی پروفسور یاماگوتی از ژاپن نیز ارائه شد.

اوضاع سیاسی، اجتماعی و علمی عصر مستوره اردلان و تاثیر آن در آثارش، جلوه‌های گوناگون شخصیت مستوره اردلان، فعالیت‌ها، نوشته‌ها و تالیفات مستوره اردلان در زمینه‌های شعر عرفان و تاریخ، کردستان‌شناسی در آثار مستوره اردلان، تحقیق درباره اشعار مستوره اردلان، آثار مستوره اردلان از لحاظ ساختاری زیبایی‌شناسی، کتاب‌شناسی و معرفی آثار چاپ شده و نشده مستوره اردلان، جایگاه اشعار و آثار ادبی و تاریخی مستوره اردلان در میان آثار معاصرانش و جایگاه حجاب و عفاف در آثار مستوره اردلان از محورهای اصلی مقالات این همایش است.

ماه‌شرف خانم مستوره اردلان متولد سال 1226 هجری قمری و متوفی سال 1264 شاعر و نویسنده و تاریخ‌نگار کرد ایرانی است.

وی در شهر سنندج چشم به جهان گشود و از شاهزادگان دربار اردلان به مرکزیت سنندج بود و زبان‌های کردی، فارسی و عربی را نزد پدرش ابوالحسن‌بیگ قادری آموخت.

مستوره اردلان با ذوق و قریحه شعریش توانست با سرودن قصاید نغز و غزلیات با شعرای نامدار زمان خود مقابله کند و در تاریخ‌نویسی پا به پای مورخین در عرصه وقایع‌نگاری جلوه‌نمایی کند.

در پایان این مراسم از مقالات و اشعار برتر با دادن لوح تقدیر و هدایایی تجلیل شد.

انتهای پیام/غ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول