اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پس از بررسی 24 مقاله علمی؛

همایش ملی اردلان‌شناسی به کار خود پایان داد‌

خبرگزاری فارس: نخستین همایش ملی اردلان‌شناسی پنج‌شنبه پس ار ارائه 24 مقاله علمی برگزیده به کار خود پایان داد.

همایش ملی اردلان‌شناسی به کار خود پایان داد‌
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، دبیر علمی نخستین همایش اردلان‌شناسی در مراسم اختتامیه این همایش با ابراز خرسندی و رضایت از برگزاری چنین همایشی اظهار داشت: در مدت این دو روز همایش بخشی از تاریخ کردها آشکار شد و 7 قرن حکومت اردلان‌ها بر کردستان و تاثیرات حکومت آنان بر کردستان و ایران بررسی شد.
نجم‌الدین جباری با اشاره به اینکه حکومت در هر دوره‌ایی آثار مختلف مثبت و منفی دارد، افزود: در دوره 700 سال حکومت اردلان‌ها شکوفایی فرهنگی، هنری، ادبی و مدنی در کردستان بیشتر از سایر دوره‌ها مشهود بوده است. 
وی خاطرنشان کرد: 106 مقاله به دبیرخانه این همایش واصل شده که 24 مقاله از 70 مقاله منتخب در دو روز زمان برگزاری همایش در پانل‌های مختلف ارائه شد.
جباری تصریح کرد: هدف ما در بحث انتخاب مقاله‌ها خارج شدن از بحث رقابت بود چون همه آثار رسیده به دبیرخانه همایش از سطح علمی بسیار بالای برخوردار بودند و چاپ کل مقالات همایش در کتابی از آثار درازمدت این همایش است که به زودی صورت می‌گیرد.
نخستین همایش ملی اردلان‌‌شناسی با هدف بررسی تأثیرهای حکمرانی خاندان اردلان بر فرهنگ و ادب و معماری و شهرنشینی در کردستان و بررسی روابط حکمرانان اردلان با حکومت‌های ایران و میرنشین‌های کردستان به مدت دو روز در دانشگاه کردستان برگزار شد.
در این همایش دور روزه 24 مقاله از تهران، اصفهان، ایلام، قزوین، سنندج و کشورهای عراق، استرالیا، ترکیه و ژاپن ارائه شد.
 ظهور اردلان، اردلان و ایلخانان، اردلان و تیموریان، اردلان و صفویان، اردلان و زندیه، اردلان و افشاریه، اردلان و قاجاریه، اردلان و عثمانی، تعامل و تقابل اردلان با بابان، تعامل و تقابل اردلان با میرنشین‌های مجاور و عشایر و ایلات، سیر تاریخ‌نویسی در دوره اردلان، نظام حکومتی و ایالات و دیوان و قشون در حکمرانی اردلان، فرجام اردلان، دارالعلم اردلان، عرفان و علوم شرعی در دوره اردلان، معماری و شهرسازی منطقه اردلان درشهرهای اردلانی، تعامل انسان و محیط در دوره اردلان‌ها، زبان و ادب کردی در حوزه جغرافیایی اردلان‌ها اقتصاد و معیشت در دوران حکمرانی اردلان ناموران خاندان اردلان را از محورهای کلی این همایش بود.
سبک‌شناسی آثار ادبی در دوران اردلان‌ها، بازنمایی ویژگی‌های فرهنگی در آثار ادیبان دوره اردلان، فولکلور و فرهنگ عامه در دوران اردلان، ویژگی‌های زبان‌شناختی آثار دوران اردلان و گونه کردی اردلانی در پیوستار زبان کردی را از محورهای بخش ادبیات اردلانی‌ها بود.
انتهای پیام/‌ش20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول